تبیان، دستیار زندگی
نوجوانی سنی است که افراد برای ریشه‌های خود و پذیرفتن باورها به سراغ تاریخچه خانوادگی می‌روند و در این میان، مادربزرگ و پدربزرگ‌ها مرجع خوبی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوه‌ها، مغز بادام

مادربزرگ و پدربزرگ!

پدر بزرگ

گمان می‌کنید ارمغان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای نوه‌هایشان چیست؟ یک عشق بی قید و‌شرط . پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مسئول تربیت نوه‌هایشان نیستند، با این حال کار را با گذشت و فداکاری بدون هیچ چشمداشتی انجام می‌دهند از سوی دیگر، آنها راه نجاتی برای فرزندانشان نیز هستند. گاهی نقش دایه را بازی می‌کنند و گاهی به کارهای عقب افتاده والدین بچه‌ها، می‌رسند.

آیا رابطه مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و نوه‌ها، متغیر است؟

بله، هماهنگی این رابطه بسته به سن دو طرف تغییر می‌کند. یک سن طلایی وجود دارد که در آن هم نوه و هم مادربزرگ و پدربزرگ به هم گرایش پیدا می‌کنند. کودکان زیر 12سال کنجکاوند، دوست دارند بازی کنند، حرف بزنند و بازی کنند و مادربزرگ و پدربزرگ بین 60 تا 70 سال هنوز سرپایند و از سرگرم شدن با نوه‌هایشان لذت می‌برند. فراموش نکنید برای آنکه یک رابطه همیشه قوی باقی بماند باید ابتکار به خرج داد. درست است که گاهی فاصله میان نسل‌ها باعث می‌شود تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و اخلاقی خلق شود ولی با این حال گاهی با این تلاش می‌توان رابطه را حفظ کرد.

آیا این احتمال وجود دارد که پدربزرگ و مادربزرگ‌ها، بیش از حد وقتشان را صرف نوه‌ها کنند؟

بله! باید حد تعادل را رعایت کرد. پدربزرگ و مادربزرگ شدن یک شوک احساسی است. خیلی خوب است که بتوانیم احساس برقرار کردن یک رابطه جدید را تجربه کنید اما باید مواظب باشید در تربیتی که پدر و مادر برای فرزندشان انتخاب کرده‌اند، دخالت نکنید و بیش از حد نوه‌ها را لوس، بار نیاورید. باید قبول کنیم که پدر و مادر، واسطه‌ای بین نوه و مادربزرگ و پدربزرگ هستند.

پس باید به آنها احترام بگذاریم. لازم نیست پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در دعوای والدین و فرزندانشان دخالت کنند. اجازه دهید نوه راهی داشته باشد تا با متوسل شدن به شما بتواند از والدینش طلب بخشایش کند.

مادر بزرگ

رابطه نوه با پدربزرگ و مادربزرگش به چه عواملی بستگی دارد؟

رابطه والدین با پدربزرگ و مادربزرگ، سن وضعیت جسمی و روحی وعده نوه‌ها از جمله عواملی‌اند که بر رابطه پدربزرگ و مادربزرگ با نوه‌ها تاثیر می‌گذارد. مسلما رفتار پدربزرگ و مادربزرگ با اولین نوه و پنجمین نوه یکسان نیست. این موضوع که والدین، چندمین فرزند خانواده باشند و اینکه خواسته یا ناخواسته به دنیا آمده باشند، همگی روی رابطه مادربزرگ و پدربزرگ با نوه تاثیر می‌گذارد.

آیا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، هویت نوه‌هایشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

البته آنها نقش مهمی در شکل گرفتن هویت بچه‌ها بازی می‌کنند. نوه‌ها همیشه از والدینشان و به ویژه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها می‌خواهند برایشان قصه بگویند.

نوجوانان بیش از هر گروه سنی دیگری به مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها وابسته‌اند.

نوجوانی سنی است که افراد برای ریشه‌های خود و پذیرفتن باورها به سراغ تاریخچه خانوادگی می‌روند و در این میان، مادربزرگ و پدربزرگ‌ها مرجع خوبی هستند. البته توجه داشته باشید که رابطه یک نوجوان با پدربزرگ و مادربزرگش چندان صمیمی نیست. مطمئنا او ترجیح می‌دهد همراه با دوستانش به سینما برود تا با پدربزرگ و مادربزرگ.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باید از انجام دادن چه رفتارهایی خودداری کنند؟

هرگز نباید والدین را در مقابل کودک مورد مواخذه قرار داد و از آنها انتقاد کرد این کار از نظر روانی بر شخصیت و روان کودک تاثیر می‌گذارد. فراموش نکنید، همیشه حق با مادربزرگ و پدربزرگ نیست. در صورتی که توان جسمی برای نگهداری از نوه‌هایتان را ندارید، به راحتی به والدین جواب رد بدهید. گاهی والدین متوجه نیستند که سن و سالی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها گذشته و آنها خسته‌اند.

هرگز نباید والدین را در مقابل کودک مورد مواخذه قرار داد و از آنها انتقاد کرد این کار از نظر روانی بر شخصیت و روان کودک تاثیر می‌گذارد.

چند توصیه برای مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها:

سرمایه‌گذاری کنید: پدربزرگ و مادربزرگ خوب بودن هیچ رمزو رازی ندارد، تنها باید وقت خود را صرف نوه‌هایتان کنید. اما مواظب باشید خیلی سر خود را شلوغ نکنید.

سازنده انتقاد کنید: با انتقاد‌های تند نیز کاری نکنید که فرزندان و نوه‌هایشان از شما فاصله بگیرند. همیشه انتقادهای سازنده و بی‌طرف انجام دهید.

سلامت باشید: نوه‌ها، مادربزرگ‌هایی را دوست دارند که با آنها به گردش بروند. شما مرتبا ورزش کنید و تعادل غذایی را حفظ کنید.

رقابت را نگه دارید: فراموش نکنید بچه‌ها، دو مادربزرگ و دو پدربزرگ دارند. هرگز تلاش نکنید خود را رقیب خود کنید تفاوت‌هاست که جذابیت می‌آفرینند.

کاردستی بسازید: در دنیای امروز اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای موج می‌زند. اگر یک اسباب‌بازی پلاستیکی برای فرزندتان بخرید او جذب شما نمی‌شود. برعکس اگر یک کاردستی برایش بسازید، تا ابد خاطره‌ خوبی از شما در ذهنش باقی می‌ماند.

کمی مد روز شوید: سعی نکنید تمام روزتان را با بافتنی و باغبانی پر کنید. به نوه‌هایتان SMS بفرستید، میل بزنید و با آنها چت کنید!

گوش شنوا باشید: نوه‌ها به دنبال گوش شنوایی هستند تا صحبت آنها را بشنوند، ولی قضاوت نکنید. پس به صحبت‌های آنها گوش کنید و در کمال آرامش و غیرمستقیم آنها را نصیحت کنید. آنها معمولا مواردی را با شما در میان می‌گذارند که با والدینشان مطرح نمی‌کنند. پس سعی کنید همیشه در دسترس باشید.  ماهنامه کودک

منبع: ماهنامه آموزشی - اطلاع رسانی کودک

مقالات مرتبط

نوه های لوس

پدر بزرگ، مادر بزرگ ها نعمتی از جانب خدا  

مهربان ترین قصه گوی دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.