تبیان، دستیار زندگی
ماه 1383 قرآن جلوه گاه هنر تذهیب است هنر نقاشی در ۵۰ سال اخیر برای ادای دین به قرآن - این منبع فیض الهی - دورخیزهایی كرده است. اما به دلیل حركت كند نقاشی نسبت به سایر هنرها مثل خوشنویسی، این روند به طور مستمر و ی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 14 تیر ماه 1383

قرآن جلوه گاه هنر تذهیب است

هنر نقاشی در ۵۰ سال اخیر برای ادای دین به قرآن - این منبع فیض الهی - دورخیزهایی كرده است. اما به دلیل حركت كند نقاشی نسبت به سایر هنرها مثل خوشنویسی، این روند به طور مستمر و یكنواخت انجام نشده است.

ایكنا- آیدین آغداشلو، نقاش و گرافیست نام آشنا، ضمن بیان این مطلب یادآور شد:هنر نقاشی از دیرباز با كتابت قرآن كریم همراه بوده است؛ تا آنجا كه در جهان اسلام، قرآن جلوه گاه نمایش هنر تذهیب و خوشنویسیبه شمار می رود و نخستین تذهیب ها متعلق به قرآن های قرن سوم و چهارم هجری است.

وی همچنین اضافه كرد: در تصویرگری نیز همین پیوند را می توان پیدا كرد؛ چراكه نخستین قرآن های ایرانی با تصویر گل و مرغ است و نمای اغلب مجلد قرآن ها نیز تصویر گل هاست، در هر صورت، كتاب آرایی قرآن كریم سرچشمه فیاض هنرهای تزئینی ایران زمین است. تجلی این هنر را حتی در داخل صفحات، سرلوحه ها و تشبیه ها نیز می توان مشاهده كرد.