تبیان، دستیار زندگی
مارکونی، دانشمند ایتالیایی، در سال 1896 میلادی طرح اولیه رادیویش را ارائه داد و در سال 1901 نخستین پیام رادیویی جهان را از کورن وال انگلستان به جزیره نیوفاوندلند، در شرق کانادا،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رادیو چطور کار می‌کند؟

رادیو چطور کار می‌کند؟

مارکونی، دانشمند ایتالیایی، در سال 1896 میلادی طرح اولیه رادیویش را ارائه داد و در سال 1901 نخستین پیام رادیویی جهان را از کورن وال انگلستان به جزیره نیوفاوندلند، در شرق کانادا، مخابره کرد- این پیام از این سوی اقیانوس اطلس به سوی دیگر آن مخابره شد.

در ایستگاه‌های فرستنده رادیویی، ابتدا هر نوع پیام یا موسیقی از طریق میکروفن‌ها جمع‌آوری می‌شود

به رادیوهای اولیه «بی‌سیم» می‌گفتند.

اساس کار همه رادیوها سوار کردن امواج صوتی روی امواج الکترومغناطیس- و بالعکس- است.

رادیو چطور کار می‌کند؟

در ایستگاه‌های فرستنده رادیویی، ابتدا هر نوع پیام یا موسیقی از طریق میکروفن‌ها جمع‌آوری می‌شود. صداها فرکانس مشخص دارند (فرکانس تعداد نوسان‌های هر موج را در یک ثانیه نشان می‌دهد).

اصوات گردآوری شده به نوساناتی الکتریکی تبدیل می‌شوند که فرکانس آنها برابر فرکانس صوت اولیه است که به این نوسانات الکتریکی«سیگنال» می‌گویند.

امواج رادیویی نوعی موج الکترومغناطیس هستند. امواج الکترو‌مغناطیس شبیه دریا و شبیه امواجی هستند که با پرتاب سنگی داخل برکه ایجاد می‌شوند، اما آنها در خلاً نیز می‌توانند حرکت کنند و سرعت حرکتشان برابر سرعت نور- 300000 کیلومتر در ثانیه – است

دستگاهی به نام آمپلی‌فایر نیز سیگنال‌ها را تقویت می‌کند و پس از سوار شدن آنها روی امواج رایویی- موسوم به امواج حامل- این امواج را به آنتن‌های گیرنده‌ها می‌فرستد. امواج رادیویی نوعی موج الکترومغناطیس هستند. امواج الکترو‌مغناطیس شبیه دریا و شبیه امواجی هستند که با پرتاب سنگی داخل برکه ایجاد می‌شوند، اما آنها در خلاً نیز می‌توانند حرکت کنند و سرعت حرکتشان برابر سرعت نور- 300000 کیلومتر در ثانیه – است.

رادیو چطور کار می‌کند؟

رادیو (یا هر گیرنده رادیویی دیگر) نیز امواج الکترومغناطیس رادیویی را جذب می‌کند. البته در محیط پیرامون ما، امواج الکترومغناطیس متفاوتی وجود دارد. اما چون طول موج هر یک از آنها منحصر به فرد است، دستگاه‌های گیرنده رادیویی می‌توانند طول موج‌های مشخص رادیویی را جذب کنند و این تبادل امواج بدون هیچ اختلالی صورت می‌گیرد.

اساس کار همه رادیوها سوار کردن امواج صوتی روی امواج الکترومغناطیس- و بالعکس- است

رادیو نیز امواج الکترومغناطیس را دریافت و پس از پیاده کردن سیگنال‌های صوتی از آن، این سینگنال‌ها را تقویت و آنها را به سوی بلندگوها هدایت می‌کند.

بلندگوها سیگنال‌های الکتریکی را به ارتعاشات صوتی تبدیل می‌کنند و به این ترتیب، موسیقی یا پیامی که از ایستگاه فرستنده ارسال شده است، شنیده می‌شود و شما می توانید موسیقی یا برنامه مورد علاقه خود را از رادیو بشنوید.

برگرفته از کتاب: 365 پرسش و پاسخ علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.