تبیان، دستیار زندگی
تنها 0.7 درصد از صاردات جهان در ایران تولید می شود در حالی که حدود دو برابر آن یعنی 1.6 درصد از دی اکسید کربن دنیا را تولید می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران، سیزدهمین کشور دودزا

آلودگی هوا در تهران

بر اساس آمارهای موجود، ایران با تولید سالیانه  433,571 تن در متر مربع بعد از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، هند، ژاپن، آلمان، کانادا، انگلستان، کره جنوبی، ایتالیا، مکزیک و آفریقای جنوبی در رده سیزدهمین کشور تولید کننده گاز دی اکسید کربن قرار دارد.

دی‌اکسید کربن با (فرمول شیمیایی CO۲)٬ از گازهاییست که در اتمسفر زمین یافت می شود. این گاز از سوختن مواد آلی ایجاد می‌شود و گازیست بی‌رنگ و بی‌بو. اکنون میزان دی اکسید کربن موجود در جو بیش از حد استاندارد است. در طبیعت توازنی طبیعی میان تولید و مصرف این گاز وجود دارد که بشر با تولید بی رویه دی اکسید کربن توازن طبیعت  را بر هم زده است.

به نظر می رسد تنها یک دلیل عمده وجود دارد که چرا ما سیزدهمین کشور تولید کننده دی اکسید کربن در دنیا هستیم: استفاده غیر بهینه و اسراف در انرژی.

دی اکسید کربن در اتمسفر زمین در نقش یک سپر حرارتی برای زمین کار می‌کند و با اثر گلخانه‌ای خود٬ باعث افزایش دمای زمین و آب شدن یخهای قطب شده است. همچنین این گاز به عنوان مهمترین آلاینده شهرهای بزرگ باعث افزایش میزان ابتلا به بیماری های تنفسی و قلبی در ساکنان این شهرها شده است. همچنین نباید تاثیر مخرب این گاز بر بسیاری از جانداران و گیاهان زمین را نادیده گرفت. بخش عمده از این گاز ناشی از دود کارخانه ها و اگزوزهای خودروهاست.

دود اگزوز خوردرو

اما چرا ایران سیزدهمین کشور است؟

1- جمعیت: شاید به دلیل اینکه ایران کشور پرجمعیتی است و به همین دلیل این حجم از دی اکسید کربن را تولید می کند. اما ایران از نظر جمعیت 19مین کشوردنیاست. پس ما بیش از جمعیتمان دود تولید می کنیم.

2- اقتصاد: شاید علت این امر بزرگی اقتصاد ایران باشد اما ایران از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه ای در حدود 29 قرار دارد پس تولید دی اکسید کربن در ازای حجم اقتصاد بیشتر است.

تنها 0.7 درصد از صاردات جهان در ایران تولید می شود در حالی که 1.6 درصد از دی اکسید کربن دنیا را تولید می کنیم.

3- رشد اقتصادی: شاید ایران کشوری است که به دلیل رشد سریع اقتصادی این حجم از دی اکسید کربن را تولید می کند. اما ایران از نظر رشد اقتصادی در رتبه ای در حدود 88 دنیا قرار دارد. پس میزان تولید دی اکسید کربن بیش از رشد اقتصادی است.

4- رشد تولیدات صنعتی: شاید رشد تولیدات صنعتی در ایران زیاد است. اما ایران از نظر رشد تولیدات صنعتی در رتبه ای در حدود 84 قرار دارد.

5- صادرات: شاید حجم صادرات ایران بالاست، اما ایران از نظر صادرات رتبه ای در حدود 35 در جهان دارد و تنها 0.7 درصد از صاردات جهان در ایران تولید می شود در حالی که 1.6 درصد از دی اکسید کربن دنیا را تولید می کنیم.

به نظر می رسد تنها یک دلیل عمده وجود دارد که چرا ما سیزدهمین کشور تولید کننده دی اکسید کربن در دنیا هستیم: استفاده غیر بهینه و اسراف در انرژی.

رتبه بندی ها از سایت ویکی پدیا گردآوری شده است.

تنظیم در گروه جامعه و سیاست

حمید نساج