تبیان، دستیار زندگی
در طول عمر دولت نهم تا کنون نه وزیر با کرسی وزارت خداحافظی کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنان که آمدند  آنان که رفتند

احمدی نژاد در تاریخ 23 مرداد  1384کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد. یکی از شروط گزینش وزرا از سوی احمدی‌نژاد موافقت آنان با مفاد میثاق‌نامه‌ای تحت عنوان «میثاق‌نامه دولت اسلامی» و امضای آن بود.

وزرای اولیه  معرفی شده دولت احمی نژاد

نمایندگان پس از تحقیق و بحث پیرامون وزیران پیشنهادی، در تاریخ 2 شهریور 1384جز چهار نفر به بقیه رای اعتماد دادند. آقایان اشعری، علی‌احمدی، هاشمی و سعیدلو که به ترتیب برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی و نفت پیشنهاد داده شده بودند موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشدند. فقط 2 نفر از وزرا سابقه وزارت داشتند. محمد رحتمی که اواخر دولت دوم خاتمی و پس از استیضاح وی توسط مجلس هفتم به‌عنوان وزیر راه انتخاب شد و سعیدی کیا که در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر جهاد سازندگی بود. بخش عمده‌ای از وزرا ناشناخته یا کمتر شناخته شده بودند. کابینه معرفی شده احمدی نژاد از چند جهت حایز ویژگیهای منحصر به فرد بود: تقریباً هیچ یک از وزرای معرفی شده از سوی احمدی نژاد سابقه وزارت یا معاونت در وزارتخانه را نداشتند و از سویی این کابینه تنها کابینه بعد از انقلاب بود که موفق به دریافت رای اعتماد برای تمام اعضای خود از مجلس نشد. وزرات نفت به‌عنوان مهم ترین وزارت خانه ایران که دارای ابعاد سیاسی -اقتصادی می‌باشد برای بیش از 6 ماه با سرپرست اداره شد .

دومین جلسه مجلس برای بررسی وزرای پیشنهادی برای 4 وزرات خانه باقیمانده 18  آبان 84 با حضور 260 نماینده برگزار شد و 3 وزیر آموزش و پرورش، رفاه و تعاون توانستند رای لازم را به دست آورند. اما وزرات نفت همچنان بدون وزیر ماند.احمدی نژاد صادق محصولی را به‌عنوان وزیر پیشنهای نفت معرفی کرده بود.معرفی وی با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد ، عدم تحصیلات مرتبط و سوابق کاری در حوزه نفت با توجه به حساس بودن این وزارت خانه کلیدی و همچنین وضعیت اموال  او  از جمله دلایل نظر منفی نمایندگان نسبت به وی بود.

یکی از شروط گزینش وزرا از سوی احمدی‌نژاد موافقت آنان با مفاد میثاق‌نامه‌ای تحت عنوان «میثاق‌نامه? دولت اسلامی» و امضای آن بود.

احمدی نژاد تسلطی را به‌عنوان سومین گزینه خود برای وزرات نفت معرفی کرد. محسن تسلطی با  77 رای موافق در برابر 139 رای مخالف و 38 رای ممتنع دریافت کرد و از حضور در کابینه باز ماند.

احمدی نژاد محمد کاظم وزیری ماهانه را به‌عنوان چهارمین گزینه وزیر نفت معرفی کرد و وی نهایتا توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد. او در ماههای قبل نیز سرپرست وزارت نفت بود. او تاکید کرد که به مافیای نفتی(موضوعی که احمدی نژاد بارها به آن اشاره کرده بود) اعتقاد ندارد. او از میان254 نماینده شرکت کننده در رای گیری، 172 رای موافق، 53 مخالف و 34 رای ممتنع دریافت کرد.

تغییر وزرا

در طول عمر دولت نهم تا کنون نه وزیر با کرسی وزارت خداحافظی کرده اند. 

محمد کاظمی اردکانی
محمد عباسی

تعاون

محمد ناظمی اردکانی با 174رای مثبت در برابر 51 رای مخالف و 11 رای ممتنع به کابینه راه یافت.

محمود احمدی نژاد 6 آبان ضمن تقدیر از عملکرد ناظمی اردکانی، گفت که قرار است از وی در پست دیگری استفاده شود. احمدی نژاد برای وزارت تعاون عباسی را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. ناظمی اردکانی اندکی بعد به پست ریاست موسسه استاندارد منصوب گردید.  14 آبان نمایندگان مجلس با 155  رای موافق در برابر 70  رای مخالف و 20 رای ممتنع،به محمد عباسی رای اعتماد دادند. او که نماینده گرگان و آق قلا در مجلس هفتم و نایت رییس کمیسون بودجه بود پس از متکی و دانش جعفری، سومین نماینده‌ای است که از مجلس هفتم به دولت راه یافت.

محمود فرشیدی و دکترعلی احمدی

آموزش و پرورش

محمود فرشیدی که با 136 رای موافق در برابر 91 رای مخالف و 21 رای ممنتع در 18 آبان 84 به کابینه راه یافته بود، در شنبه 10 آذر 86 استعفا داد. برخی از منابع خبری اعلام کردند که استعفای وی بدلیل مقاومت او در اجرای مصوبه دولت برای در اختیار قرار دادن امکانات وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه پیام نور بوده ‌است. هر چند هیچ گاه رسما تایید نشد.

وی که از نزدیکان دکتر احمد توکلی به شمار می‌رود یکبار نیز توسط اقلیت مجلس استیضاح شده بود و با رای موافق 130، توانسته بود بار دیگر بر کرسی وزارت قرار بگیرد. به جای او دکتر علی احمدی که رییس دانشگاه پیام نور بود به عنوان وزیر معرفی گردید.

اقای جمال کریمی
غلام حسین الهام

دادگستری

آقای جمال کریمی راد  که با  191 وزیر شده بود رای وی بر اثر تصادف درگذشت و به جای وی غلامحسین الهام معرفی گردید.

پرویز کاظمی
دکتر مصری

رفاه و تامین اجتماعی

پرویز کاظمی با 178 رای موافق 51 رای منفی و 15 رای ممتنع به کابینه راه یافت. پرویز کاظمی در مهر 85 برکنار شد. و به سمت مدیر عامل شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو منصوب شد. او در ابتدای دوران وزارت خود با مددی رییس سازمان تامین اجتماعی دچار اختلاف شد و وی را به دلیل عدم تمکین در برابر دستورات برکنار کرد. اما وزیر رفاه مددی را مجدداً منصوب کرده و گفت که اختلافات در حال حل شدن است. اما نهایتا هر دو از سمتهای خود کنار رفتند. دکتر مصری نماینده مردم کرمانشاه به عنوان وزیر جدید معرفی گردید.

کاظم وزیری
غلامحسین نوذری

نفت

کاظم وزیری هامانه که نهایتا به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی با 172 رای موافق،53 مخالف و 34 رای ممتنع 20 آذر 84 به‌عنوان وزیر نفت انتخاب شد در نهایت استعفا داد و جای خود را به غلامحسین نوذری داد.

بر این اساس غلامحسین نوذری با کسب  217 رای موافق و 20 رای مخالف و 9 رای ممتنع توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تصدی وزارت نفت کسب کند.

دکتر علیرضا طهماسبی
علی اکبر محرابیان

صنایع و معادن

دکتر علیرضا طهماسبی که با 182 رای وزیر شده بود کنار رفت و دکترعلی اکبر محرابیان به جای او نشست. شایعاتی وجود داشت که او پسرخاله احمدی نژاد است ولی این شایعات تکذیب شد. علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی صنایع نیز در این جلسه با کسب 174 رای موافق و 49 رای مخالف و 18 رای ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی شد.

محمد رحمتی و دکتر بهبهانی

راه و ترابری

محمد رحمتی که با  214 رای وزیر شده بود به دلیل بازنشستگی وزارتخانه را ترک کرد و دکتر بهبهانی به جای او معرفی شد.

حجه السلام و المسلمین مصطفی پور محمدی
اقای کردان

کشور

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی که با 153 رای وزیر کشور شده بود بعد از برگزاری انتخابات مجلش کنار رفت و کردان به جای او منصوب شد. انتصاب او با جنجالهای سیاسی فراوانی همراه بود. از آن جمله دکتر احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهشهای مجلس مدرک دکترای وی را جعلی دانست. اکنون وزارت علوم مسئول بررسی صحت مدرک آقای کردان شده است.

دکتر دانش جعفری
دکتر شمس الدین حسینی

اقتصاد

دکتر دانش جعفری که با 216 رای وزیر شده بود، جای خود را به دکتر شمس الدین حسینی سپرد. با توجه به پایان مهلت قانونی رییس جمهور برای معرفی وزیر و عدم امکان تمدید قانونی آن، رییس جمهور به ناچار اجازه ای را از مقام معظم رهبری برای ادامه کار چند روزه سرپرست وزارت اقتصاد اخذ کرد.

ترکیب فعلی کابینه

ردیف

وزیرزارت‌خانهردیفوزیروزارت‌خانه

1

علی احمدیآموزش‌وپرورش11محمدنجاردفاع
2سلیمانیارتباطات12بهبهانیراه
3اژه‌ایاطلاعات13مصریرفاه
4حسینیدارایی14محرابیانصنایع
5متکیامورخارجه15زاهدیعلوم
6میرکاظمیبازرگانی16صفارهرندیارشاد
7باقری‌لنکرانیبهداشت17کردانکشور
8عباسیتعاون18سعیدی‌کیامسکن
9اسکندریجهادکشاورزی19نوذرینفت
10الهامدادگستری20فتاح

نیرو

21

جهرمی

کار

منابع : سایت ویکی پدیا

سایت اطلاع رسانی دولت

تنظیم درگروه جامعه و سیاست