تبیان، دستیار زندگی
مقام‌های تنبور با شعر مولانا در سعدآباد طنین‌انداز شد . گروه موسیقی شمس به خوانندگی سهراب پورناظری طی 4 روز گذشته در كاخ سعدآباد كنسرت خود را برگزار كردند. در این اجرا بر خلاف دیگر كنسرتها كه با وقفه طولانی برگزار می‌شد،گروه پورناظری‌ها در ساعت مقرر ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای گروه شمس بدون سماع گران..!؟

گروه شمس

مقام‌های تنبور با شعر مولانا در سعدآباد طنین‌انداز شد .

گروه موسیقی شمس به خوانندگی سهراب پورناظری طی 4 روز گذشته در كاخ سعدآباد كنسرت خود را برگزار كردند.

در این اجرا بر خلاف دیگر كنسرتها كه با وقفه طولانی برگزار می‌شد،گروه پورناظری‌ها در ساعت مقرر به صحنه كاخ سعدآباد كه تنها با شمع آراسته شده بود، وارد شدند. قبل از اجرا كیخسرو پورناظری سرپرست و آهنگساز گروه با اشاره به بخشی از زندگی هنری خود و چگونگی وارد شدنش به عرصه موسیقی گفت: پدر من همیشه دلش می‌خواست من رشته فنی را برای تحصیل انتخاب كنم براین اساس به توصیه پدرم رشته مهندسی را خواندم اما بعد از مدتی دیدم كه گرایشم به موسیقی و هنر بیشتر است به این دلیل به شهرمان بازگشتم و به آموزش موسیقی نزد پدرم پرداختم.

بخش موسیقی تنبور با اجرای چند قطعه سازی و آوازی و همراهی پسران پورناظری با پدر در خواندن و ساز زدن به پایان رسید و گروه بعد از 45 دقیقه تنفس به روی صحنه آمدند.

بعد از صحبت‌های پورناظری، گروه شروع به اجرای قطعاتی از موسیقی تنبور براساس اشعار مولانا كرد.

در حین اجرا 3 سماع‌گر همانند اجرای سال گذشته گروه بالای صحنه نشسته بودند تا بتوانند گروه را در برخی قطعات همراهی كنند اما آنها اجرای خود را انجام ندادند و گروه تنها در بخش اول با همراهی نوازندگانی از ارمنستان، هند و تركیه اجرای خود را ادامه دادند.

محوریت خوانندگی در این اجرا برعهده سهراب پورناظری جوانترین فرد خانواده پورناظری‌ها بود.البته كیخسرو پورناظری چندی قبل در نشست مطبوعاتی عنوان كرده بود كه اجرای گروه شمس در كاخ سعدآباد معرفی سهراب به عنوان خواننده گروه است.

با اجرای چند شب گذشته، گروه شمس با معرفی خواننده جوان خود، یكی از استعدادهای برتر جامعه موسیقی را به مخاطبانش معرفی كرد چرا كه او با صدای دلنشین و تكنیك بالایش در خوانندگی به مخاطبانش نشان داد كه در گوشه و كنار كشور اساتید برجسته، هنرمندان جوان را آموزش و به جامعه هنری معرفی می‌كنند.

پدر من همیشه دلش می‌خواست من رشته فنی را برای تحصیل انتخاب كنم براین اساس به توصیه پدرم رشته مهندسی را خواندم اما بعد از مدتی دیدم كه گرایشم به موسیقی و هنر بیشتر است به این دلیل به شهرمان بازگشتم و به آموزش موسیقی نزد پدرم پرداختم.

بنابر این گزارش،بخش موسیقی تنبور با اجرای چند قطعه سازی و آوازی و همراهی پسران پورناظری با پدر در خواندن و ساز زدن به پایان رسید و گروه بعد از 45 دقیقه تنفس به روی صحنه آمدند. قبل از اجرا سهراب پورناظری با پوزش از مردم به خاطر عدم اجرای سماع‌گران گفت:‌من از تمامی شما عزیزان به خاطر عدم اجرای بخشی از كنسرت عذرخواهی می‌كنم چرا كه 2 تا از نوازندگان ما یعنی شهاب پارنج به خاطر سفر به آمریكا و ندا خاكی به علت كسالت در جمع ما حضور ندارند به این خاطر نتوانسیتم بخشی از كنسرت را ارائه كنیم.

بعد از صحبت‌های سهراب پورناظری گروه شمس كه با سازبندی متفاوتی نسبت به بخش اول به روی صحنه آمده بودند اجرای خود را با عنوان موسیقی ملی با نوای‌ تار كیخسرو پورناظری آغاز كردند و پس از اجرای چند قطعه یكی از اعضای گروه با لباس سفید در پشت نوازندگان شروع به اجرای حركات نمایشی كرد.البته این اتفاق فقط در اجرای یك قطعه رخ داد.

كنسرت خود را كه با عنوان «برآفتاب خلیج فارس» به منظور حمایت از خلیج همیشه فارس برگزار كرده بودند با اجرای دو قطعه كردی به پایان رساندند.

بر اساس این گزارش،یكی از نكات بارز اجرای گروه شمس حضور سازهای كوبه‌ای متفاوت و تكنیك خاص نوازندگان آنها و نیز اجرای برخی تكنوازیها بود كه نوازندگان سازهای مختلف در لابه‌لای اجرا انجام می‌دادند.

پورناظری‌ها، كنسرت خود را كه با عنوان «برآفتاب خلیج فارس» به منظور حمایت از خلیج همیشه فارس برگزار كرده بودند با اجرای دو قطعه كردی به پایان رساندند.

كنسرت گروه شمس را در 4 شب اجرا محمدرضا هنرمند كارگردانی كرد تا در آینده این اجرا در قالب یك مجموعه صوتی - تصویری در بازار موسیقی منتشر شود.

منبع : تبیان