تبیان، دستیار زندگی
امروز محمد دلیریان باید سپاسگذار درایت بزرگانى چون حسن بابك و محمد بنا باشد. آنها با میدان دادن به چهره هاى .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طهماسبی:ترسوها مدال نمی گیرند

طهماسبی کشتی گیر 84 کیلو تیم ملی ایران

امروز محمد دلیریان باید سپاسگذار درایت بزرگانى چون حسن بابك و محمد بنا باشد. آنها با میدان دادن به چهره هاى جوان و بى تجربه اى مثل سامان طهماسبى و قاسم رضایى، یك تیم ملى قدرتمند را براى این فدراسیون و كادر فنى و مدیریتى اش به یادگار گذاشتند.

ملى پوش شدن سامان طهماسبى براى مسابقات جهانى گوانگ ژو با انتقادات فراوانى همراه بود. مخالفین عقیده داشتند باید قاسم رضایى را به چین فرستاد اما با پیگیرى هاى عبدا... عزیزى و متعاقباً درایت محمد بنا، سامان به مسابقات جهانى رفت و با دست پر برگشت. تصمیمى كه به سود قاسم رضایى هم شد و آن جوان شایسته آملى براى همیشه به 96 كیلو رفت و عالى ترین نتایج را نیز به جا گذاشت.

سامان طهماسبى اهل استان كردستان است. خطه اى كه خوشبختانه سایر رشته هاى ورزشى را فداى رنگ و لعاب فوتبال نكرده. حتى بیژن ذوالفقارنسب یگانه فوتبالیست بلندآوازه تاریخ آن دیار نیز پیگیر دائمى نتایج كشتى است. سامان در وزنى مدال جهانى گرفته كه تا قبل از سال 1966 میلادى، حتى از اعزام نماینده به مسابقات جهانى نیز خوددارى مى كردیم زیرا زعماى وقت فدراسیون چنان از كسب نتیجه نا امید بودند كه خرج اضافه را به صلاح نمى دانستند.سال 1966 براى اولین بار، فرنگى كارى سنگین تر از اوزان میانى به مسابقات جهانى اعزام شد. تازه او هم فرنگى كار نبود. خیرا... امیرى ذخیره همیشگى تختى را اعزام كردند تا زحمات او در كشتى آزاد را این گونه جبران كرده باشند!

المپیك فقط اسمش بزرگ است و فكر نمى كنم میدان آن با جهانى فرق زیادى داشته باشد البته همه ورزشكاران شاید با آمادگى بیشترى بیایند اما تنها نفراتى موفق مى شوند كه به لحاظ روحى در شرایط خوبى قرار بگیرند.

جالب این جاست كه او و رضا یزدانى دو جوان رعنا از كردستان و مازندران، هر دو به اتفاق در 84 كیلوگرم ملى پوش شدند. هر دو نیز دو سال پى در پى روى سكوى سوم جهان ایستاده اند. حالا هر دو نفر براى كسب مدال المپیك نیز امیدهاى فراوانى دارند. اگرچه یزدانى در ایران هماوردى نداشت ولى سامان طى یكسال گذشته، همواره سایه سنگین یك لرستانى قبراق به نام طالب نعمت پور را احساس مى كرد. همین رقابت داخلى نیز انگیزه هاى او را زنده نگه مى داشت براى تلاش مضاعف. دور از ذهن نیست كه از دل این رفاقت و رقابت تنگاتنگ داخلى، یك مدال المپیك نیز نصیب كشتى فرنگى ایران شود.

*سامان طهماسبى بعد از 2 برنز جهانى، اولین المپیك را تجربه مى كند. از المپیك چه چیزهایى شنیده اى ؟

خیلى چیزها شنیدم اما المپیك فقط اسمش بزرگ است و فكر نمى كنم میدان آن با جهانى فرق زیادى داشته باشد البته همه ورزشكاران شاید با آمادگى بیشترى بیایند اما تنها نفراتى موفق مى شوند كه به لحاظ روحى در شرایط خوبى قرار بگیرند. مثلا شاید كشتى گیرى كه طلاى جهان را داشته باشد از اسم المپیك بترسد و نتواند مدال بگیرد اما آنهایى كه جسارت خاصى دارند مى توانند پیروز باشند.

*خب، حالا شما به لحاظ روحى آماده هستید ؟

آماده آماده …

*این طور كه گفتید آماده، معلوم است كه فقط مدال مى خواهى، آن هم طلا.

حالا طلا، نقره یا برنز بودنش فرقى نمى كند، یكى اش را مى گیرم.

*فرق نمى كند ... !

فرق مى كند اما براى من مهم این است كه مدال را بگیرم.

*به هرحال همیشه گفته اند باید بالا را در نظر بگیرى كه حداقل یك پله پایین تر را به دست بیاورى.

اما من پایین را مى گیرم و همان پایین را به دست مى آورم.

*واقعا !

نه، شوخى مى كنم. من هم براى كسب مدال طلا مى روم حالا هر چه خدا بخواهد همان مى شود.

طهماسبی در اندیشه درخشش در المپیک

* سخت ترین حریفانت هم الكسى میشین و براد ورینگ هستند ؟

ورینگ حریف چندان سختى نیست اما الكسى میشین از روسیه، نظمى آولوجا از تركیه، بدرى خاسایا از گرجستان و آبراهیمیان از سوئد سخت ترین حریفانم هستند.

*اما سامان طهماسبى براى مقابله با این كشتى گیران كاملا آماده است ...

بله، آماده آماده ام. فیلم هایشان را دیده ام. به هرحال 2 سال است كه در جهانى كشتى هاى آنها را مى بینم و با آنها كاملا آشنا هستم.

*باز هم جمشید خیرآبادى همراهت نیست، نبود او چقدر مى تواند تاثیرگذار باشد ؟

ما ورزشكار حرفه اى هستیم و نباید برایمان فرقى داشته باشد كه مربى مان باشد یا نه البته اگر باشد بهتر است اما امسال هر جا كه رفتم بدون او بودم و توانستم به نبودنش عادت كنم. پس دلیل نمى شود كه به خاطر نبود ایشان روحیه خودم را از دست بدهم البته نمى شود كه هر كسى مربى اش را با خود داشته باشد.

*در كل از كادر فنى راضى هستید ؟

خب، هر كادرى كه مى آید نهایت تلاش خود را مى كند تا تیم نتیجه بگیرد پس امیدوارم این بار هم تیم نتیجه خوبى به دست بیاورد.

*گفته مى شد وضعیت اردوى تان چندان مطلوب نیست. درست است ؟

بله، وضعیت اردو چندان خوب نبود اما ما مى سوزیم و مى سازیم.

*فكر مى كنى در تیم فرنگى، چه كسانى شانس كسب مدال دارند ؟

همه آماده هستند و مى توانند مدال كسب كنند اما سوریان شانس بالایی داشت که متاسفانه علی رغم تلاش بسیار نتوانست مدال کسب کند و پنجم شد و قاسم رضایى هم دارای شانس بیشترى نسبت به بقیه است.

*و البته خود شما ... ؟

هرچه خدا بخواهد.

* بعد از المپیك چه برنامه اى دارى ؟

خودم هم نمى دانم. آن قدر مشكلات زیاد است كه نمى دانیم به كدام برسیم.

* چه مشكلاتى ؟

چندان مهم نیست.

*به نظرت در دوره بعد المپیك هم مى توانى عضو تیم ملى فرنگى باشى ؟

ان شاءا... كه باشم البته آن موقع حریفان داخلى بیشترى مى آیند و رقابت سخت تر مى شود اما ان شاءا... بتوانم با تجربه ام بار دیگر به المپیك بروم.

طهماسبی در اندیشه درخشش در المپیک

طهماسبى بهترین مهره 84 كیلویى هاست

محمدرضا یزدانى خرم رییس فدراسیون كشتى ایران با ابراز رضایت ازعملكرد سامان طهماسبى فرنگى كار وزن 84 كیلوگرم او را شایسته حضور در بازى هاى المپیك نامید.

یزدانى خرم در این باره مى گوید: طهماسبى یكى از مهره هاى خوب وزن 84 كیلوگرم ایران است. او در ماه هاى اخیر با حضور قابل قبول در رقابت هاى بین المللى خود را مدعى اصلى این وزن عنوان كرد. یزدانى خرم در این باره ادامه مى دهد: با توجه به حضور خوب طهماسبى در اردوها و تمرینات منظمى كه زیر نظر مربیان و كادر فنى انجام مى دهد امیدوارم در پكن بتواند نتیجه قابل قبولى را به دست بیاورد و روى یكى از سكوهاى بازى ها قرار بگیرد.

آماده المپیك است

جمشید خیر آبادى مربى سازنده سنندجى درباره سامان مى گوید: او را از آغاز دوران كشتى اش زیر نظر دارم.سابقاً مدتى در اردوهاى تیم ملى نیز او را زیر نظر داشتم. سامان بر این باور كه فرنگى كاران ایرانى فقط در اوزان سبك مى توانند به موفقیت برسند خط بطلان كشید. دو سال موفقیت او در مسابقات جهانى باید به كسب موفقیت در المپیك منجر شود. او این توانایى و پتانسیل را دارد.مضاف بر این كه تجربیاتش نیز نسبت به سال هاى قبل افزایش یافته و كاملاً مهیاى المپیك است. امیدوارم آقایان به لحاظ روحى به او آسیب نزنند و به خوبى راهنمایى و هدایتش كنند.

بیوگرافى

چهاردهم مردادماه 1364 در سنندج به دنیا آمد. سامان طهماسبى از 15 سالگى كشتى را زیر نظر جمشید خیرآبادى شروع كرد. تنها پسر خانواده در حالى وارد دنیاى ورزش شد كه هیچ كدام از افراد خانواده او ورزشكار نبودند.

سامان در ابتداى حضورش در كشتى با حضور در مسابقه هاى مختلف توانست به مقام هاى قابل قبولى دست پیدا كند و پس از آن به دعوت حسن یوسفى افشار به تیم ملى نوجوانان دعوت شد.

حضور او در تیم جوانان و پس از آن كشتى هاى قابل قبول سامان باعث شد كه او به یكى از مهره هاى خوب وزن 84 كیلوگرم تبدیل شود. او اكنون با المپیكى شدن خود را در ابتداى راه مى داند و قصد دارد با حضور در میدان هاى بزرگ افتخارهاى زیادى را براى ایران به دست بیاورد.

فهرست افتخارات

2006 قهرمانى جهان، گوانگ ژو، برنز

2006 عضو تیم ملى در بازى هاى آسیایى دوحه

2007 قهرمانى آسیا، قرقیزستان، طلا

2007 قهرمانى جهان، باكو، برنز

2008 كاپ آزوماش، اوكراین، برنز

2008 المپیك پكن ( )

طهماسبی در اندیشه درخشش در المپیک

نگاه ویژه

حضور مربیان بزرگى مثل محمدبنا طى چند سال اخیر در كشتى فرنگى توانست این رشته را به رشد چشمگیرى برساند. رشدى كه حتى باعث شد بعد از چند سال از كناره گیرى این مربى همچنان ادامه داشته باشد و در واقع شاگردان این مربى سازنده اكنون از برترین هاى دنیا به شمار بروند.

سامان طهماسبى با دعوت محمد بنا به اردوى جوانان آمد. او خیلى زود توانست پله هاى ترقى را طى كند و در تیم بزرگسالان جاى ثابتى پیدا كند. اكنون با 23 سال سن یكى از مهره هاى اصلى تیم كشتى فرنگى براى كسب مدال در بازى هاى المپیك محسوب مى شود.

البته با درخششى كه این فرنگى كار در سالیان گذشته داشت باید امیدوار بود كه این كشتى گیران به یكى از سكوهاى المپیك دست پیدا مى كند.

كسب سهمیه

در همان مسابقات جهانى باكو كه مرحله نخست گزینشى ها بود، سامان طهماسبى با غلبه بر ماتسوموتو (ژاپن)، نناد زوگاج(كرواسى)، فالكون آسترادا(كوبا)، جان فیشر(آلمان)، كیم جانگ ساب(كره جنوبى) و یك شكست مقابل برادلى ورینگ(امریكا) روى سكوى سوم ایستاد تا سهمیه المپیك را بگیرد.

برنامه مسابقات

24 مرداد:

در آخرین روز از مسابقات كشتى فرنگى المپیك 2008 سامان طهماسبى در استادیوم دانشكده كشاورزى پكن، روى تشك زرد خواهد رفت.

حریفان اصلى

نظمى آولوجا كاپیتان تیم ملى كشتى فرنگى تركیه، آلكسى میشین كاپیتان تیم ملى كشتى فرنگى روسیه، برادلى ورینگ(امریكا)، بدرى خاسایا(گرجستان)، دنیس فوروف(ارمنستان)، آرا آبراهامیان(سوئد)، ملونین نومونوى(فرانسه)، شینگو ماتسو موتو(ژاپن) و ...

منبع : ایران ورزشی