تبیان، دستیار زندگی
خواب برای كودك همانند تغذیه لازم و ضروری است. بسیاری از كودكان برای به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمی خوابند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخه چرا باید بخوابم؟

کودک

خواب برای كودك همانند تغذیه لازم و ضروری است. بسیاری از كودكان برای به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمی خوابند، در كودكان معمولا بی خوابی اوایل شب اتفاق می افتد و به اصطلاح به آن بی خوابی شبانه گفته می شود.

کودكی كه شبها با آرامش و به حد كافی خوابیده ، روز بعد به موقع از خواب بیدار می شود و اگر به حد كافی نخوابد ، صبح روز بعد به علت كافی نبودن مقدار خواب بهانه گیر و كج رفتار می شود و كمتر شاد به نظر می رسد و انرژی كمتری دارد. در بچه های بزرگتر ، نبودن خواب شب آنها را خسته ، كند و حساس می كند و نمی توانند بر روی درس تمركز كنند . والدین در خواباندن كودك نقش مهمی را ایفا می كنند، حتی عده ای از كودكان تا زمانی كه یكی از والدین خصوصا مادر در كنارشان نباشد به خواب فرو نمی روند. عواملی كه سبب دیر به خواب رفتن در كودكان می شود  ممكن است دلایل متعددی داشته باشد.

وقتی می بینید كودك شما در به خواب رفتن مشكل دارد بهتر است به موارد زیر توجه كنید:

1ـ آیا ساعتی مشخص و منظمی برای رفتن كودك به تخت وجود دارد؟

2ـ آیا كودك در تخت خود احساس خوبی دارد (به عنوان مثال : محیط اتاق خواب برایش مطبوع است؟ خیلی روشن یا تاریك نیست؟ زیاد گرم یا سرد نیست؟ آیا تخت مرتب شده و یا تشك خوبی دارد؟ )

3ـ آیا بچه های متعدد در یك اتاق می خوابند و همدیگر را بیدار نگه می دارند؟

4ـ آیا كودك شما در طول روز مسائلی داشته كه فكرش را به طور مداوم مشغول می دارد و وی را هیجان زده می كند؟

5ـ آیا ممكن است سر و صدا زیاد باشد و مانع خواب كودك شود؟

6ـ آیا مهمان آمده و كودك تمایل دارد ترجیحا بیدار بماند؟

7ـ آیا وقتی کودک در اتاق تنها است احساس ترس می كند؟

برای كودكتان زمان خواب را با مشورت خودش تعیین كنید و وقتی به زمان خواب وی نزدیك است به كودك باید حتما فرا رسیدن زمان خواب را یاد آوری كنید ، آنها  به برخورد قاطع شما و یك قرار ثابت برای خواب نیاز دارند.

واقعیت این است كه برای خوابی راحت داشتن در شب برای كودك تنها یك روش وجود ندارد، راه حل ها و توصیه های گوناگونی در این زمینه وجود دارد كه چكیده ای از آنها به شرح زیر است:

برای كودكتان زمان خواب را با مشورت خودش تعیین كنید و وقتی به زمان خواب وی نزدیك است به كودك باید حتما فرا رسیدن زمان خواب را یاد آوری كنید ، آنها  به برخورد قاطع شما و یك قرار ثابت برای خواب نیاز دارند.

سعی كنید جمله  «برو به اتاق خوابت » مثل یك عمل تنبیهی به نظر نرسد و به جای آن می توانید به كودك بگویید كه لازم نیست بخوابی بلكه باید در تخت خودت استراحت كنی ، وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود احساس آرامش و خواب خود به خود به وجود می آید .

تشویق كودك با صحبت و با عمل ، روش مفیدی است . به این صورت كه هر شب به وقت شناسی و در رختخواب رفتن  وی جایزه بدهید. جایزه می تواند یك خوراكی ویژه قبل از خواب مثل یك لیوان شیر یا خوراكی كه كودك دوست دارد باشد و یا به عنوان تشویق یك لباس خواب نو و قشنگ به او هدیه بدهید

می توانید قبل از خواب با یك عمل مطبوع مثل : قصه گفتن و یا گوش كردن به نوار قصه و یا لالایی روزش را به پایان برسانید. همین طور حمام كردن و ماساژ قبل از خواب  و یا تكان دادن كودكان كوچكتر به آرامی ، مفید خواهد بود.

سعی كنید هنگام خواب ، كودك لباس خواب راحتی بپوشد و اتاق خواب كودك تهویه خوبی داشته باشد و لحاف های سنگین را برای  او نگذارید. توجه كنید كودك شما یك محل خواب مطبوع داشته باشد كه خوب به نظر برسد مثل: یك اتاق شخصی و یا تخت شخصی.

فعالیت های بدنی كودك را مانند: بازی كردن در پارك، برنامه های ورزشی و ... در طول روز افزایش دهید. البته باید این بازی ها تا غروب ادامه داشته باشد و بتدریج فعالیت كودك را از زمان غروب به بعد كاهش داده و به جای بازی های پر تحرك، فعالیت هایی مثل: مطالعه كردن و شنیدن قصه و یا تماشای تلویزیون را جایگزین كرد، باید سعی كرد قبل از خواب بازی های هیجان انگیز مثل: بازی های كامپیوتری انجام ندهندو یا فیلم های هیجان انگیز نبیند.

اگر كودك در شب سخت به خواب می رود به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید.

به خاطر داشته باشید مصرف شبانه برخی از مواد غذایی مانند : چای و یا نوشابه ،  خواب كودك را كاهش می دهد.

اگر كودك شما در اتاق خواب خودش می ترسد خیلی مهم است كه شما ترس او را جدی بگیرید ، كودك را آرام كنید و سعی كنید با هم پی به علت ترس ببرید . به كودك این فرصت را بدهید كه در مورد مشكل احتمالی و هیجانات یا چیزهای جالبی كه در روز برایش اتفاق افتاده با شما صحبت كند ، حتی كودك می تواند  وقتی در تخت خود دراز كشید از زبان خودش داستانی برای شما بگویید و در مورد این داستان با او صحبت كنید و مطمئن شوید كه تخیلات در ذهن او نماند. این مسئله كمك می كند كه كودك با آرامش بیشتری به خواب فرو رود.

کابوس در خواب

سوال : مقدار لازم خواب برای كودكان در سنین نوزادی، 1 سالگی ، 3 سالگی ، 5 سالگی و 7 سالگی تقریبا چقدر است؟ معمولا كودكان و نوجوانان 8 ساعت در شبانه روز می خوابند و مقدار نیاز به خواب در انسان ها را نمی توان به طور دقیق تعیین نمود. به این دلیل كه مقدار خواب بر اساس نیازهای فرد فرق می كند. اما به طور میانگین می توان گفت: یك نوزاد در 24 ساعت بین 19 تا 20 ساعت می خوابد و یك كودك 1 ساله معمولا در شبانه روز بین 14 تا 15 ساعت در خواب است ، همینطور یك كودك 3 ساله در 24 ساعت به طور میانگین 12 ساعت در خواب است و یك كودك 5 ساله معمولا در شبانه روز 11 ساعت می خوابد و همچنین یك كودك 7 ساله در طول 24 ساعت به طور میانگین 9 تا 10 ساعت می خوابد .

 سوال : دیر خوابیدن كودكان زیر 1 سال كه تقریبا زیاد مشاهده می شود چه علتی دارد؟     

خواب یك نوزاد به طور كل با خواب بزرگسالان تفاوت دارد و ما نمی توانیم توقع داشته باشیم كه بتوانیم نوزاد را به خواب منظمی عادت دهیم ، خواب نوزاد قبل از 3 ماهگی خیلی سبك است و نوزاد می تواند بر اثر گرسنگی و سر و صدا از خواب  بپرد ، در واقع این به این دلیل است كه خواب  نوزاد در این مرحله به این صورت است كه او در جریان خواب ، در مرحله خواب سبك و  سپس خواب سنگین در تناوب است و تدریجا با رشد سنی او این خواب به مراحل عمیقتری تبدیل می گردد، معمولا از 3 ماهگی خواب كودك ریتم پیدا می كند و در 6 ماهگی كودك می تواند تمام شب را یكسره به خواب رود و در صبح و بعد ظهر خواب كوتاهی داشته باشد . در مورد كودكان بین 9 تا 12 ماه می توان گفت كه این كودكان در این سن به این دلیل كه  می خواهند محیط اطراف را شناسائی كنند و میل به شناخت محیط اطراف آنها را فعال می كند ، معمولا دیر به خواب فرو می روند.

منبع: سایت کودکان

مقالات مرتبط

اختلالات خواب کودکان درمان پذیر است

خواب کودکان را تنظیم کنید

کاش خواب هیچ کودکی کابوس نداشت

قاطع اما با محبت

تخیلات فعال کودکی