تبیان، دستیار زندگی
در حالیکه پنج روز از رقابت های المپیک آتن سپری شده است، اتفاقات جالبی در این تورنمنت بزرگ ورزشی رخ داده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواندنی های المپیک 2008 پکن(1)

توپ بسکتبال

در حالیکه پنج روز از رقابت های المپیک پکن 2008 سپری شده است، اتفاقات جالبی در این تورنمنت بزرگ ورزشی رخ داده است. از شکست بزرگان و مدعیان مدال طلا تا پیروزی ها و درخشش دیگر ورزشکاران صحنه های بسیار جالبی را در چین رقم می زند. البته در این بین کاروان ایران هنوز مدالی را کسب نکرده است. در زیر حاشیه های خواندنی مسابقات پنج روز گذشته المپیک را می خوانید:

تغییر نام برای مدال طلا

وزنه بردار

تغییر نام برای یك قهرمان تایلندی كه در وزنه‌برداری بانوان المپیك شركت كرده،‌ مدال طلا به ارمغان آورد.

به نقل از فارس، پراوادا جارونراتن كان پس از اینكه یكشنبه موفق به كسب نخستین مدال طلای تایلند شد، گفت: به همه ورزشكارانی كه در این مسابقات شركت كرده اند، توصیه می كنم نامشان را تغییر دهند تا موفق به كسب مدال شوند.

این ورزشكار زن تایلندی اظهار داشت: ‌ماه‌ها قبل یكی از كسانی كه در معابد به عبادت مشغول بود و حرف هایش تعبیر می‌شود، به من توصیه كرد نامم را تغییر دهم و این اسم را برای خود انتخاب كنم تا موفق به كسب مدال طلا شوم.

این قهرمان خرافاتی که قبلا چان پیم كانتالیان نامیده می‌شد،‌ عنوان كرد: من هم به آنچه گفته بود، عمل كردم و این اسم طولانی را برای خود انتخاب كردم كه حالا در المپیك نتیجه اش را با مدال می بینم.

نخستین مدال طلای تاریخ المپیك برای هند

هندوستان

آبیناو بیندرا نخستین مدال طلای تاریخ المپیك هند را از آن خود كرد.

به نقل از ایسنا، بیندرا روز دوشنبه در رشته تیراندازی مردان موفق به كسب نشان طلا شد. وی توانست در پایان با ‌5/700 امتیاز به ركورد ژو از چین با ‌7/702 امتیاز نزدیك شود.

بیندرا پس از كسب این مدال گفت: "می‌دانم كه كشورم مدت‌ها انتظار این مدال را می‌كشید. در آتن موفق به كسب این مدال نشدم اما، این بار تمام عزم خود را جزم كردم و مدال طلا را از آن خود ساختم."

نفت در مسابقات قایقرانی

قایقرانی

یک لایه نفتی در کوئینگ دائو یکی از محل دریاچه برگزاری مسابقات قایقرانی ایجاد شده که گفته می شود ظاهرا هیچ خطری در پی نخواهد داشت اما این بازی‌های را تحت الشعاع قرار داده است.

به نقل از ایسنا، کو چون، مدیر کوئینگ دائو پس از پیگیری این موضوع اعلام کرد: این لكه نفتی در محل برگزاری مسابقه نیست اما این مساله هم‌چنان تحت بررسی است.

خبرگزاری رسمی شین هوآ، گزارش داد یک لایه نفتی در فاصله 55 کیلومتری ساحل محل برگزاری مسابقات قایقرانی نشت کرده و نفت های حاصل از این موضوع تا شعاع دو کیلومتر مربع منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. این گزارش هم‌چنین مدعی شد که بادها و جریانات آب می توانند این نفت ها را از محل برگزاری مسابقات قایقرانی دور کنند.

تصاویر ضبط‌ شده برای افتتاحیه المپیک

افتتاحیه المپیک

برگزاركنندگان بازی‌های المپیك پكن سه‌شنبه اعتراف كردند، تصاویر تلویزیونی یكی از قسمت‌های اصلی مراسم افتتاحیه از پیش ضبط شده بوده‌اند و به علت آلودگی هوا و قدرت دید كم، در اجرای زنده گنجانده شدند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «وانگ وی»، معاون رییس كمیته برگزاری بازی‌های المپیك اعلام كرد، مراسم باشكوه آتش‌بازی كه به نظر از میدان «تیانان‌من» تا دهكده المپیك ادامه داشت، از پیش ضبط شده بودند.

با این حال وی تاكید كرد كه آتش‌بازی‌هایی كه 29 پله را به وجود آورده بودند، واقعا در همان شب منفجر شده بودند و بسیاری از تصاویر تلویزیونی استفاده شده در پخش مستقیم این قسمت از مراسم، واقعی بوده‌اند.

وی در ادامه اعلام كرد: «در مراسم افتتاحیه، تصاویر واقعی از آتش‌بازی از جنوب تا شمال شهر گرفته شده بودند، اما به علت قدرت دید كم در شب،‌ تعدادی از تصاویر از پیش ضبط شده به‌كار رفته و پخش شدند.»

دومین دوپینگی المپیك از تایوان

دوپینگ

با وجود هشدارهای سران كمیته بین‌المللی المپیك برای برخورد با ورزشكاران دوپینگی، دومین دوپینگی المپیك پكن هم مشخص شد.

به نقل از ایسنا، كمیته بین‌المللی المپیك برنامه‌های قوی برای كنترل دوپینگ در بازی‌های المپیك پكن آماده كرده‌اند. آنها قصد دارند تا پایان بازی‌ها 4500 نمونه از ورزشكاران بگیرند. IOC امروز اعلام كرد كه نتیجه آزمایش دوپینگ بازیكن تیم بیس‌بال تایوان هم مثبت بوده و او باید دهكده مسابقات را ترك كند.

سخنگوی كمیته بین المللی المپیك گفت: «فدراسیون بیس‌بال تایوان هم این مساله را تایید كرده است. این دوپینگ قبل از شروع مسابقات انجام شده است.» اگر دومین نتیجه آزمایش چانگ تای شان مثبت باشد، وی نمی‌تواند در دیدار اول تایوان برابر هلند شركت كند. فدراسیون بیس‌بال تایوان اعلام كرده كه حكم آژانس جهانی ضد دوپینگ را می‌پذیرد.

یكی از مسئولان كاروان تایوان به رویترز گفت كه ممكن است این ورزشكار به دلیل بیماری‌اش از دارویی استفاده كرده باشد كه در ساخت این دارو از مواد ممنوعه استفاده شده باشد.

از میان دیوارهای فرو ریخته

پرچم فلسطین

نادر مسری دونده فلسطینی برای حضوری پرقدرت در دوی 5 هزار متر المپیك خیز برداشته است.

به نقل از فارس، خانه مسری یكی از خانه‌های بود كه با راكت نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی مورد اصابت قرار گرفت و دیوارها و پنجره‌هایش كاملاً تخریب شد. این خانه در نزدیكی شهرهایی قرار داشت كه رژیم اشغالگر قدس آنها را تخریب كرد؛ ولی مسری و خانواده‌اش در این حملات زیاد آسیب ندیدند.

مسری تلاش می‌كرد خود را به سه دوست دیگرش قادر قروف، قهرمان دو سرعت از جریكو و حمزه عبدو از بیت‌المقدس و زكیه ناصر از بیت‌له قهرمانان شنا برساند. وی برای رسیدن به المپیك و كسب سهمیه آن تلاش بسیار زیادی كرد و محدودیت‌های فراوانی را تحمل كرد. از دست دادن 8 میدان بزرگ بین‌المللی برای یك قهرمان المپیك چیز كمی نیست.

فدراسیون دوومیدانی فلسطین تنها 100 دلار در ماه به وی حقوق می دهد و مسری با تمام هزینه‌های زندگی اكنون به المپیك رسیده است. وی با این 100 دلار باید مولتی‌ویتامین، مواد غذایی لازم و كفش‌های با كیفیت خریداری كند.