تبیان، دستیار زندگی
درک تفاوتها واختلافات از سوی همسران ، موجب تفاهم بین طرفین است . اغلب زوجها در مذاکراتشان اختلاف می یابند، این مسأله به مباحثه و گاه از سر نا آگاهی به مجادله تبدیل می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ عواطف،بین همسران

مجادله های بی پایان

گل

درک تفاوتها و اختلافات از سوی همسران ، موجب تفاهم بین طرفین است .

اغلب زوجها در مذاکراتشان دچار اختلاف می شوند . این مسأله به مباحثه و گاه از سر ناآگاهی به مجادله تبدیل می شود.

یعنی ناگهان حالت دوستانه ی صحبت عوض می شود و  با سرزنش ، گله وشکایت، افترا، امر ونهی ، دلخوری وشک وتردید شروع به آزار یکدیگر می کنند.

مردان و زنان با این کار ، نه تنها به احساسات خود، بلکه به مناسبتشان نیز ضربه می زنند.

همانگونه که ارتباط ، از اساسی ترین ارکان مناسبات اجتماعی است ، مباحثه ودعوا هم  می تواند ویران کننده ترین رکن آن باشد.

وقتی میان دو نفر رابطه ی عاطفی وجود نداشته باشد، خیلی راحت تر است که زمان جر و بحث ، خود را از معرکه کنار بکشند ودر حالت انفعالی بمانند. ولی زمانی که دو نفر رابطه ی احساسی قوی دارند، هنگام بحث خیلی آسان همه مسائل را به خودشان می گیرند.

بیهوده دعوا نکنید

همسرانی که تمام مدت در حال جر وبحث _هرچند بسیار ساده _ هستند ، به تدریج شاهد مرگ عواطفشان خواهند بود.

از طرف دیگر ، بعضی ها به طرز افراط آمیزی، احساسات صادقانه خود را در نطفه خفه می کنند تا از برخورد های احتمالی خود داری کنند . غافل از اینکه در نتیجه ی خفه کردن احساسات حقیقی و صادقانه ی خود ، تماس با احساسات عاشقانه را نیز فراموش می کنند.

بهترین راه برای هر زن وشوهر ، یافتن حالت بین افراط و تفریط است. با در نظر گرفتن این مسئله که زن و مرد با هم متفاوتند، و نیز این موضوع که با کسب مهارتهایی برای بر قراری یک ارتباط خوب می توان از مباحث بیهوده پرهیز کرد ، بی آنکه احساسات منفی راخفه کنیم.

مراقب حرف زدنتان باشید

در نظر داشته باشید همیشه موضوع بحث نامناسب نیست ، بلکه گاه نحوه ی گفتارها نامناسب است.

مجموعاً وقتی مردها در مبارزه ، همه عزمشان را جزم می کنند تا ثابت کنند که حق با آنهاست ، ناخود آگاه توانایی آنها در برقراری ارتباط دوستانه و داشتن لحن اطمینان بخش به همسرشان کمتر می شود .

در چنین مواقعی ، اختلاف سلیقه ای جزئی ، در یک چشم بر هم زدن باعث برخورد خشونت آمیز می شود . زمانی که مرد حرمت احساسات آسیب دیده زن را نادیده می گیرد، به سختی می تواند درد زن را بفهمد ، زیرا او نسبت به اظهارات نامهربان ولحن کلام زن ، آسیب پذیر وحساس نیست و در نتیجه ممکن است حتی درک نکند چقدر شریکش را آزرده می کند و به این ترتیب حس مقاومت زن را تحریک می کند.

بهترین راه برای ختم دعوا

زنها متوجه نیستند چقدر می توانند مردها را آزرده کنند . بر عکس مردها زمانی که زن احساس مبارزه با مرد می کند ، با لحن کلام و نوع صحبتش شکایت خود را به مرد نشان می دهد.

این موضوع برا ی مرد بسیار دردناک است ، علی الخصوص اگر با هم روابط عاطفی داشته باشند؟!

بهترین روش برای خاتمه دادن دعوا ، پیشگیری قبل از وقوع آن است .

تشخیص دهید چه زمانی اختلاف سلیقه تبدیل به بحث و جدل می شود. سکوت را رعایت کنید ((یا برای یک بار هم که شده سکوت را در جر و بحث تجربه کنید.)) به خاطر داشته باشید برخوردتان با او به چه صورت بوده است . سعی کنید بفهمید چیزی را که نیاز داشته به او هدیه نداده اید .

برگردید و با مهربانی و احترام شروع به صحبت کنید . با کناره گیری از معرکه ، خونسردی خود را حفظ کنید، زخمهایتان را التیام ببخشید و قبل از اینکه در برقراری ارتباط با دیگری تلاش کنید ، روحیه بهتری پیدا کنید.

در جرو بحث ها به حضور دو نفر نیاز است، ولی یک نفر باید دعوا را خاتمه دهد

ریشه بسیاری از طلاق هایی که درسطح اجتماع اتفاق می افتد ،جر و بحث های روزمره ای بوده است که به نظر بسیار جزئی و قابل اغماض می آمده اند .

اگر دریافته باشید که همسر شما با آنچه می گویید مخالفت نمی کند ، بلکه به نحوه ی گفتار شما اعتراض دارد ، می توانید بسیاری از جر و بحث ها را از میان بردارید. همیشه این جمله را با خود زمزمه کنید :

(در مجادله ها به حضور دو نفر نیاز است، ولی یک نفر باید دعوا را خاتمه دهد)

 فراموش نکنید فرزندان شما به محیطی آرام و عاری از هرگونه مجادله نیاز دارند.

منبع : مجله شمیم

مقالات مرتبط :

سلیقه های دردسر ساز!

چگونه روابطمان را فرو بپاشیم

حفظ فضای عاشقانه در ازدواج

همسر خوب ،یار شاطر، نه بار خاطر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.