تبیان، دستیار زندگی
ان رنجبر حجازی: من مرید رنجبر بودم ناصر حجازی گفت: مرحوم محمد رنجبر یكی از با اخلاق ترین و پر افتخارترین ورزشكاران تاریخ ایران بود. بازیكن اسبق تیم ملی افزود: مرحوم رنجبر به قدری دارای سابقه و افتخار ورزشی است كه نمی توان همه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطراتی از زبان دوستان رنجبر

حجازی: من مرید رنجبر بودم

ناصر حجازی گفت: مرحوم محمد رنجبر یكی از با اخلاق ترین و پر افتخارترین ورزشكاران تاریخ ایران بود. بازیكن اسبق تیم ملی افزود: مرحوم رنجبر به قدری دارای سابقه و افتخار ورزشی است كه نمی توان همه آنها را به یك باره بیان كرد. به هر حال وی نه تنها سال ها كاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بود، بلكه به عنوان یكی از بهترین ورزشكاران كشور نیز كاملاً شناخته شده بود.

وی با اشاره به بعد اخلاقی مرحوم رنجبر یاد آور شد: محمد رنجبر از لحاظ اخلاقی به گونه ای بود ك من خود به عنوان یكی از مریدان وی بودم. همچنین او سال ها مربی من بود و بسیاری از خصوصیات اخلاقی و فنی را از او بر گرفته بودم.

یكی دیگر از نكات مثبت مرحوم رنجبر، صمیمیت او با ورزشكاران بود. وی به قدری با بازیكنان نزدیك بود كه با آنها تفریح و شادی می كرد و مانع دلخوری آنان می شد. عملكرد وی باید به عنوان یكی از الگوهای ما در بخش مربیگری باشد.

صفایی فراهانی : شبیه "رنجبر" دیگر پیدا نمی شود

"رئیس رنجبر" هم ما را ترك كرد و رفت به دیار باقی.

دیروز ناخود آگاه یاد صفایی فراهانی افتادیم چرا كه او حدود 2 سال با مرحوم رنجبر ارتباط نزدیك داشت. خلاصه وقتی با مهندس صفایی فراهانی هم صحبت شدیم، فهمیدیم او اصلاً از فوت رنجبر اطلاع ندارد! ولی وقتی اصل موضوع را از ما شنید، گفت: تو را خدا راست می گویی! باورم نمی شود. این واقعاً از ضایعات بزرگ ورزش ایران است چرا كه رنجبر از معدود نفراتی بود كه حدود 50 سال از عمرش را صرف ورزش كرد و زمانی كه هیچ كس جرات قبول سرپرستی تیم ملی را نداشت وی این پست را پذیرفت. خلاصه شبیه استاد رنجبر را دیگر در ورزش ایران نخواهیم داشت و من به خانواده ایشان و جامعه فوتبال ایران تسلیت می گویم.

بهمنش: نسل شیران ایران در حال از بین رفتن است

بسیار از ضایعه در گذشت مرحوم محمد رنجبر متاسف هستم و به تعبیری تدریجاً نسل شیران فوتبال ایران در حال از بین رفت است."

عطاء ا... بهمنش اظهار داشت: به هر حال تابع گذر زمان و سپری شدن روزگار هستیم كه در این مسیر ناراحتی ها و دشواری های راه، ما را رنج می دهد.

رنجبر علاوه بر اینكه كاپیتان تاج و تیم ملی بود، اهل كرمانشاه نیز بود كه این موضوع مرا به وی وصل می كرد. در حال حاضر همه امكانات رفاهی و مادی به خوبی فراهم است اما در گذشته، افرادی چون رنجبر، دهداری و بزرگمردی چون دكتر اكرامی به فوتبال مملكت خدمت كردند. آنها افرادی استخوان دار بودند كه در برابر دشواری ها ایستادگی می كردند.

استاد بهمنش با بیان خاطره ای از دوران مربیگری محمد رنجبر در تیم ملی فوتبال، گفت: به خاطر می آورم تیم ملی ایران پس از مسابقات جام جهانی 66 لندن و این كه كره شمالی خود را به عنوان پدیده آن جام مطرح كرد، در چار چوب مسابقات انتخابی المپیك بازی بسیار حساسی را برابر كره شمالی در پیوگ یانگ انجام داد. در این سفر كه مستقیماً كنار تیم ملی بودم. محمد رنجبر مسئولیت مربیگری تیم ملی را بر عهده داشت و تیم ایران در جریان 90 دقیقه بازی، به خوبی در برابر حملات كره شمالی ایستادگی كرد، به شكلی كه حداقل 70 دقیقه تیم ایران دفاع مطلق كرد در آن سفر مرحوم دهداری هم به همراه تیم حاضر بود تا بتواند به سهم خود كمك كند.

شاهرخی: فوتبال ما مدیون رنجبرهاست

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران گفت: فوتبال و ورزش ایران یكی از چهره های برتر و سرشناس خود را از دست داد.

همایون شاهرخی با بیان این مطلف افزود: در مورد مرحوم محمد رنجبر هر چه بگوییم كم است به طوری كه او یكی از پر افتخارترین بازیكنان فوتبال كشور بود كه در تمامی مقاطع ملی و باشگاهی حضوری درخشان داشت.

رنجبر هم برای من مربی اخلاق بود و هم مربی ورزش. زمانی كه من كاپیتان تیم پاس شدم سعی می كردم رفتار او را سرلوحه كار خودم قرار دهم. از طرفی دیگر بسیاری از آموخته ها و تجربه های من برگرفته از محمد رنجبر بود.

همایون شاهرخی با اشاره به لیاقت و مدیریت رنجبر در ورزش فوتبال اضافه كرد: رنجبر از كرمانشاه به تهران آمد و عضو تیم تاج شد و سپس به تیم پاس پیوست. در هر دو تیم لیاقت سرشاری از خود نشان داد. طوری كه در تیم پاس سال ها به عنوان كاپیتان بود. همچنین از طرفی رنجبر سال ها در تیم ملی بازی می كرد و به عنوان كاپیتان این تیم نیز بود. در بعد مربیگری نیز كلاس های متعدد را طی كرد و در این زمینه نیز تبحر خاصی را داشت.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال در پایان تصریح كرد: فوتبال و ورزش ایران مدیون امثال رنجبر است و باید این افراد تا زمانی كه در قید حیات هستند مورد حمایت قرار گیرند.

برانكو: رنجبر یك الگوی بزرگ بود

علیرضا نیكبخت هم احتمالاً جام ملت های آسیا را از دست خواهد داد تا مشكلات برانكو بیش از پیش شود و حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم پروفسور چه تصمیمی برای خالی نماندن جای این بازیكن در چین خواهد گرفت. در همین رابطه دیروز با سرمربی تیم ملی تماس گرفتیم و دقایقی با وی صحبت كردیم كه در زیر می خوانید.

خبر در گذشت استاد رنجبر را شنید؟

بله واقعاً خیلی ناراحت شدم. ایشان یكی از الگوهای جوانان بودند و از شخصیت بالایی هم برخوردار بودند آقای رنجبر در ابتدای حضورم در ایران، خیلی به من كمك كرد و حالا می خواهم خانواده ایشان مرا نیز در غم  خود شریك بدانند البته فخرالدین بگوویچ هم كنار من نشسته و این ضایعه را به جامعه فوتبال ایران تسلیت می گوید.

راستی شنیدیم امروز (دوشنبه) جلسه كادر فنی با مسئولان فدراسیون برگزار شده.

شما از كجا خبر دارید؟!

بالاخره دیگه... حالا چه حرف هایی رد و بدل شد؟

هیچی، راجع به تیم ملی صحبت كردیم و آخر سرهم به یكدیگر خسته نباشید گفتیم.

نیكبخت هم كه احتمالاً جام ملت ها را از دست می دهد.

من هیچ اطلاعی از آخرین وضعیت نیكبخت ندارم! و فكر می كنم استقلالی ها بیشتر در جریان میزان آسیب دیدگی او باشند!

ولی شما سرمربی تیم ملی هستید.

بله، ولی همانطور كه گفتم مسئولان استقلال بیش از من در این مورد اطلاعات دارند!

بگذریم، حالا بازیكن جدیدی به تیم ملی دعوت خواهد شد؟

نه، جانشین نیكبخت از حاضران در اردو انتخاب خواهد شد و قرار نیست بازیكن جدیدی را دعوت كنیم ولی در مجموع نیكبخت خیلی "حیف" شد!