تبیان، دستیار زندگی
برای ایجاد درخشندگی و برق بیشتر در كفشهای چرمی قبل از واكس زدن كفش را كاملا با وازلین چرب كنید و سپس واكس بزنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته ها در باب پوشاک

پوشاک

چند نكته سودمند در مورد كفش:

كفش نو را اولین بار در یكروز خشك و آفتابی بپوشید زیرا در این صورت لایه ای از خاك و سنگریزه بصورت پوششی تخت كفش را فرا می گیرد که مقاومت آن را در برابر آفتاب و رطوبت افزایش می دهد.

قبل از مشورت با سازنده كفش از نصب تخت اضافی به زیر كفش یا زدن پاشنه اضافی ضخیم پرهیز كنید زیرا تعادل كفش را بر هم می زند و پا را خسته می كند.

پس از باز گشت به خانه گرد و خاك كفشهای خود را پاك كنید. واكس زدن باعث درخشندگی و دوام رویه كفش می شود.

كفشهایی كه از جنس پلاستیك است به ویژه كفش کودكان را می توانید با یك پارچه نمدار پاك كنید سپس واكس بزنید.

كفشها را بعد از هر بار پوشیدن در معرض هوا قرار دهید و به اصطلاح آنها را باد دهید و داخل ان روزنامه قرار دهید. روزنامه نه تنها عرق و رطوبت داخل كفش را به خود جذب می كند بلكه به منزله قاب مناسبی شكل كفش را حفظ می كند.

اگر كفشهای شما خیس شده است هرگز آنها را جلوی بخاری خشك نكنید زیرا ممكن است سفبدك بزند و آثاری مانند شوره روی آن ظاهر شود. بهتر است مقداری روزنامه باطله درون آنها بگذارید پس آنها را در مكانی كه جریان هوای كافی وجود دارد قرار دهید.

کفش مردانه

هیچگاه لكه های گل و لای را به وسیله كارد از روی كفش نتراشید.

به محض اینكه ساییدگی در پاشنه كفش مشاهده شد پیش از آنكه به كلی از بین برود آن را تعمیر كنید این امر به طول عمر كفش می افزایید و بهتر است قبل از پوشیدن کفش نو یك پاشنه نازك لاستیكی به آن زنید تا پاشنه اصلی ساییده نشود.

چرم كفش را اگر خشك شده است میتوانید با استفاده از واكس بی رنگ نرم كنید.

برای پاك كردن آثار چربی از روی كفش چرمی گوشه پارچه ای را استون مالیده و روی لكه چربی بمالید.

برای ایجاد درخشندگی و برق بیشتر در كفشهای چرمی قبل از واكس زدن كفش را كاملا با وازلین چرب كنید و سپس واكس بزنید.

از سیب زمینی خام در نگهداری و پاكیزگی كفشها استفاده های گوناگونی به عمل می آید: اگر سطح خارجی كفش فرزند شما بد جوری ساییده شده و به اصطلاح رنگ و روی آن رفته است و واكس نمی گیرد ابتدا یك تكه سیب زمینی خام روی آن بمالید سپس واكس بزنید ،چنان براق خواهد شد كه انگار تازه آن را خردیداری كرده اید.

برای نرم كردن چرم كفشهایی كه زیاد گران قیمت نیستند كافی است دو سیب زمینی تمیز و خراشیده شده درون هر لنگه كفش قرار دهید و بگذارید تمام شب بماند.

کفش زنانه

لباس :

لباسهای تیره رنگ پس از مدتی استفاده یا بر اثر بكار بردن اتوی داغ برق می اندازد كه در نتیجه آن لباس كهنه به نظر می رسد. جهت رفع این مشكل می توان روشهای زیر را بكار برد:

پارچه نخی و گره داری را مانند حوله نخی درون سركه داغ (خالص و بدون آب ) فرو ببرید سپس آن را بچلانید آنگاه این پارچه را محكم روی محلی كه برق افتاده بمالید. برق لباس بر طرف خواهد شد.

برای جلوگیری از برق افتادن احتمالی در آینده بخاطر بسپارید كه هیچگاه اتوی داغ را مستقیما روی پارچه نگذارید بلكه بهتر است ابتدا درجه اتو را متناسب با نوع پارچه تنظیم كرده و همیشه پارچه نخی نازك و تمیزی روی لباس انداخته سپس اتو بزنید، فشار اتو را نیز متناسب با نوع پارچه در نظر داشته باشید.

بر طرف كردن چروك لباس بدون اتو :

هنگام مسافرت جهت بر طرف كردن چروك لباس، لباسها را در حمام برده به میله پرده حمام آویزان كنید سپس شیر آب گرم را باز كنید تا از طریق دوش حمام جاری شود در حمام را بسته بخار درون حمام باعث خواهد شد كه چین و چروك لباس باز شود.

رام کردن چین سمج:

هر گاه از درز لباس یا خط اتو یا خط دم شلوار رنج میبرید و می خواهید آن را صاف كنید از سركه سفید استفاده كنید ،برای این كار یك قطعه اسفنج را به مقداری سركه آغشته كنید روی پارچه و محل تا خوردگی بزنید سپس با یك اتوی گرم آن را اتو كنید.

وقتی می خواهید پارچه شلواری را از نوع جین و غیره بلند كنید و بیش از هر چیز نگران خط دم پای آن هستید ،می توانید از همین روش استفاده كنید البته چینهای كهنه بر اثر فرسودگی دم پا خط سفیدی بر جا می گذارد كه آن هم قابل حل است برای این منظور جوهر آبی ثابت را با مقداری آب مخلوط كنید. داخل جوهر آنقدر آب بریزید تا همرنگ پارچه جین شود سپس با یك قلم موی كوچك روی خط سفید لبه شلوار بمالید بگذارید خنك شود. خط سفید بر طرف خواهد شد.

لباس نچسب :

برای كاستن از شدت الكتریسیته ای كه باعث چسبیدن لباس می شود یك چوب رخت را كه دارای پوشش عایق است بین لباس خود و زیر پوش نایلون خود به گردش در آورید این عمل الكتریسیته را خارج نموده و تا حدی از چسبیدن جلوگیری خواهد كرد. یا می توانید زیر پوش خود را به منزله آستر لباس اصلی آهار بزنید تا از چسبیدن لباس جلو گیری كند.

برای پاک کردن لکه لباس مقداری پودر تالك كه همان پودر بچه است روی لكه بپاشید و با دست روی آن بمالید تا پودر به لكه جذب شود.

دوختن درز لباس :

برای آنكه درز لباس را راحت تر بدوزید یك تكه صابون خشك و سفت روی آن بمالید با این روش سوزن خیاطی به راحتی درون پارچه فرو رفته و به آسانب آنرا خواهد دوخت.

منبع: نسیم رضوان

مقالات مرتبط

پیراهن مبل و صندلی

قبل از اتو کشی خوانده شود

نکات طلایی خانه داری

خانه داری مبتکرانه

آشنایی با پارچه ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.