تبیان، دستیار زندگی
به مناسبت 11 شعبان، روز جوان، تصمیم گرفتیم مصاحبه ای هرچند مختصر با آقای علیرضا شاکری نفر اول المپیاد شیمی کشوری داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه تبیان با نخبه جوان

به مناسبت 11 شعبان، روز جوان، تصمیم گرفتیم مصاحبه ای هرچند مختصر با آقای علیرضا شاکری نفر اول المپیاد شیمی کشوری داشته باشیم. به همین خاطر از ایشان دعوت کردیم تا در در محل موسسه حضور یابند  تا گفتگویی با او داشته باشیم.

او امسال از مدرسه استعدادهای درخشان(علامه حلی) فارغ التحصیل شده است و می خواهد در رشته پزشکی در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل بپردازد .

علیرضا شاکری

دلیل علاقه خودتون  به شیمی و المپیاد را برای کاربران تبیان بیان می کنید؟

ما خانوادگی به این درس علاقه مندیم،  پدرم قبلا به شیمی علاقه داشت ، برادر بزرگترم هم در المپیادهای شیمی شرکت کرده بود اما نتوانست به مدال دست یابد. به خاطر همین و علاقه به رشته پزشکی این درس را انتخاب کردم.

البته از ابتدا نمی دانستم المپیاد وجود دارد ، ولی جو مدرسه طوری بود که بحث المپیاد در آن خیلی داغ بود به همین دلیل  جدی تر این موضوع را پیگیری کردم،  البته نقش برادرم نیز در این زمینه کم نبود.

چرا شیمی را از بین درسهایی مانند فیزیک و ریاضی انتخاب کردید؟ارجحیت این رشته چه بود؟

به نظر من ارجحیتی وجود نداشت چون همه ی این رشته ها،رشته های خوبی هستند فقط علاقه شخصی من را به سوی این رشته کشاند. به نظرم المپیاد فیزیک از بهترین المپیادهاست اما چون به شیمی بیشتر علاقه داشتم و رشته ام هم تجربی بود المپیاد شیمی را انتخاب کردم ولی اگر رشته ریاضی را خوانده بودم حتما در المپیاد فیزیک شرکت می کردم.

رشته شیمی امروز با گذشته چه تفاوتی کرده و چه رشته دانشگاهی را انتخاب کرده ای؟

ببینید سرعت به روز شدن شیمی در کشور ما زیاد نیست، اما در رشته شیمی که المپیادی ها می خوانند تفاوت دیدگاه وجود دارد و جو بهتری حکم فرماست یعنی دیدگاهی که در قدیم وجود داشت این بود که تنها به حفظ کردن اتکا می کرد و هیچ یک از مطالب باز نمی شد اما هم اکنون مطالب کاملا باز شده و شرح داده می شوند گرچه این مسئله تنها در زمینه المپیاد بوده و در درس شیمی عادی رویکرد قبلی دنبال می شود و علاوه بر آن در کتابهای درسی ضعف دیده می شود و من فکر می کنم به خاطر همین است که علاقه مندان به شیمی کمتر از دیگر رشته ها هستند.

رشته دانشگاهی که انتخاب کرده ام پزشکی است و دلیل آن علاقه و تشویق برادرم بوده که خود نیز در این رشته تحصیل می کند.

اصلی ترین عوامل موفقیت خود را چه می دانید؟

اول ایمان به خدا و اعتقادات بعد پدر و مادرم که زمینه وبستر مناسب را برای من به وجود آوردند البته پشت کار هم در این مسئله نقش بسیار مهم داشت و من اعتقاد دارم که این فاکتور از هوش نیز موثرتر است و من خودم به عینا دیدم کسی که هوش کمتری نسبت به من داشت، توانست از من موفق تر شود.

آیا مقام اول المپیاد در زندگی شخصی ، رفتار با پدر و مادر و دوستانتان تغییری ایجاد کرده است؟

به جرات می توانم بگویم که این مسئله هیچ تاثیری در روابطم با پدر و مادر و همینطور دوستانم نداشته و من احترام خاصی برای همه آنها قائل هستم.

من نیز مانند بقیه کارهای روزمره یک انسان عادی را انجام داده و فرق کلی با گذشته نکرده ام، به جز اینکه برخی کارهای زائد و تلف کننده وقت را از زندگی ام کنار گذاشته و سعی کرده ام زمان را به خوبی مدیریت کنم.

در اوقات فراغت چکار می کتید ، در باره علوم جدید تحقیق می کنید؟

بیشتر کتابهایی که برایم جالب است را می خوانم، موسیقی گوش می کنم .

با علومی همچون نانوفناوری و فناوری زیستی آشنایی دارم و به طور اخص راجع به C60 تحقیقاتی داشته ام که در کل تجربه بسیار خوبی بود و امیدوارم در آینده بتوانم بیشتر با این زمینه ها آشنا شوم.

علیرضا شاکری

تا حالا افت تحصیلی داشته اید؟

افت تحصیلی شدیدی نداشته ام ، اما بالاخره بعضی اوقات چون وقتم صرف کارهای مهم تری می شد، دچار مشکل می شدم، اما در کل همه درسهایم خوب بود و در اکثر آموزن های عمومی مدرسه نفر اول می شدم.

موانع سر راه خود را تا کسب موفقیت نام ببرید.

موانع زیادی وجود داشت از گم شدن کارت ورود به جلسه ام در صبح اولین آزمون المپیاد تا اشتباه تصحیح شدن برگه ام در مرحله دوم و تاثیر ندادن به اشتباه نمره آزمایشگاهم در مرحله سوم که به خاطر آن مجبور شدم دوباره امتحان بدهم. همچنین ما المپیادی ها مجبور بودیم خودمان درس بخوانیم و به طور خاص معلمی نداشتیم که به ما درس بدهد، همچنین مجبور بودیم با هزینه شخصی کتابهای مورد نیازمان را تهیه کنیم.

برنامه تان برای ادامه راه چیست و آیا دوست دارید که در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهید؟

می خواهم خیلی جدی در رشته تحصیلی دانشگاهیم کار کنم و پزشک متخصص خوبی شوم تا از این طریق بتوانم به مردم کشورم سود برسانم.

درباره تحصیل در خارج از کشور هم باید بگویم که این کار یک سری مزایا و معایبی دارد از جمله آنها می توان به امکانات بهتر در کشورهای پیشرفته اشاره کرد اما این کار مستلزم تحمل سختی های زیادی بوده و در مورد رشته ام باید بگویم با توجه به پیشرفتی که این علم در سالهای اخیر در کشور ما داشته و ایران در رتبه خوبی از این نظر در جهان قرار دارد، ترجیح می دهم در ایران بمانم و در خدمت کشورم باشم.

از اینکه وقت خودتون را در اختیار ما قرار دادید بسیار متشکرم .

بخش دانش و فناوری سایت تبیان