تبیان، دستیار زندگی
علی مظاهری هم یکی از سه بوکسور المپیکی ایران است .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مظاهرى روی رینگ به دنبال مدال المپیک

علی مظاهری بوکسور تیم ملی ایران در المپیک 2008

على مظاهرى هم یكى از سه بوكسور المپیكى ایران است. او كه در وزن 91 كیلوگرم سهمیه گرفته در پكن 23 مرداد ماه  بعد از مهدى قربانى و مرتضى سپه وند روى رینگ مى رود. مظاهرى كه قهرمانى آسیا و بازیهاى آسیایى دوحه را یدك مى كشد بعد از بوكسور چین، دومین نماینده آسیا در المپیك حساب مى شود. خیلى ها به مدال آورى او در پكن امیدوارند حتى خودش ، چرا كه او با قد بلند و دست هاى كشیده اش مى تواند براى مبارزه بر حریفانش مسلط باشد. این امتیاز مظاهرى به حساب مى آید.

خودش مطمئن است كه در پكن همان على مظاهرى همیشگى مى شود. شاید همین مساله او را به گرفتن مدال در المپیك امیدوارتر مى كند. قهرمان بوكس آسیا اما از طرفى ترجیح مى دهد اولین و آخرین المپیك اش را با مدال تمام كند. او از شرایط موجود مى گوید: دوست ندارم ورزش را كنار بگذارم اما شاید پكن آخرین المپیك من باشد.

من سومین بوکسوری هستم كه در المپیك مسابقه مى دهم. به نسبت مهدى قربانى و مرتضى سپه وند فرصت بیشترى دارم. در واقع 10 روز بعد از آنها روى رینگ مى روم.مشكل اصلى من این است كه  11 - 12 روز زودتر به پكن آمدم.

*وضعیت ات چطور است ؟

طبق برنامه اى كه مربیان تنظیم كرده بودند پیش رفته ام و مشکلی نیست

*الان از نظر حریف تمرینى مشكلى كه ندارى ؟

تقریبا مى شود گفت یك مقدار برنامه مان فرق كرده، مشكل حریف تمرینى هم حل شده است.

*مشكلى ندارى ؟

من نفر سومى هستم كه در المپیك مسابقه مى دهم. به نسبت مهدى قربانى و مرتضى سپه وند فرصت بیشترى دارم. در واقع 10 روز بعد از آنها روى رینگ مى روم.مشكل اصلى من این است كه مجبورم 11 - 12 روز زودتر به پكن بروم.

*چطور ؟

من طبق جدول 27 مرداد بازى دارم اما 11 - 12 روز زودتر از شروع مسابقه همراه كاروان به پكن مى رویم.

*زودتر رفتن به پكن در افت بدنى ات تاثیر مى گذارد ؟

به طور حتم. اما من مجبورم یك هفته تمرینم را در پكن و قبل از شروع مسابقه آنجا انجام دهم. با نزدیك شدن به مسابقه كم كم فشار تمریناتم را كم مى كنم.

*حالا در این مدت همان على مظاهرى شاداب و با انگیزه شده اى ؟

فعلا آمادگى ام خوب است و با انگیزه تمرین مى كنم تا به مدال برسم.

*یعنى این قدر امیدوارى كه مدال المپیك بگیرى ؟

خب بله خیلى.

مظاهری بوکسور وزن 91 کیلوگرم ایران

*اما حریفان راحتى در المپیك ندارى ؟

مى دانم. حریفانم خیلى قدرند و خیلى سخت اما به این دلیل نباید ناامید پا به مسابقه ها بگذارم. من امیدوارم.

*مى دانى چند حریف دارى ؟

16 نفر در وزن 91 كیلوگرم سهمیه المپیك گرفته اند. مهمترین آنها بوكسور ایتالیاست كه قهرمانى جهان را دارد، روسیه، چین كه نفر سوم جهان است، بلاروس كه قهرمان المپیك است، كوبا و نیجریه كه قهرمان آفریقا است.

*چقدر اطلاعات درباره نحوه بازى آنها دارى ؟

اطلاعات راجع به حریفانم را برادرم از اینترنت برایم گرفته . یك سرى اطلاعات كلى است. اینكه از كدام كشورند. درباره نقاط ضعف و قدرت آنها نیست. كمك زیادى به من براى مبارزه با آنها در پكن نمى كند.

*تمرین های مداوم و اردونشینى خسته ات نکرده است؟

وقتى فشار تمرین زیاد باشد و تفریح هم نداشته باشیم. اردو خسته كننده مى شود.

*تو و حریفان المپیكى ات با هم فرق هم دارید ؟

آنها هیچ فرقى با ما ندارند. فقط شرایط امكانات و تداركات آنها بهتر از ما است وگرنه شرایط تكنیك و تاكتیك و اجراى فن آنها با ما یكسان است. اما آنها آنقدر در مسابقه هاى مختلف شركت كرده اند و اردوى مشترك با بوكسورهاى كشورهاى دیگر داشته اند كه وقتى روى رینگ مى روند براى مسابقه انگار تفریح مى كنند. همان تمریناتشان را روى رینگ انجام مى دهند برعكس ما.

من راحت مى توانم به المپیك هاى بعدى هم برسم. مشكلى ندارم. اما شرایط طورى است كه شاید بعد از المپیك پكن در ورزش نمانم.

*چطور ؟

ما همیشه در تمرین خوب هستیم اما در مسابقه نه. استرس زیادى كه داریم اجازه نمى دهد خوب كار كنیم.

*دلیل آن چیست ؟

به خاطر اینكه تجربه مسابقه بین المللى ما كم است و اردوى مشترك با بوكسورهاى كشورهاى دیگر نداریم.

*اما حضور در المپیك پكن براى تو تازه شروع راه است، تو هنوز فرصت دارى براى المپیك هاى بعدى ؟

من راحت مى توانم به المپیك هاى بعدى هم برسم. مشكلى ندارم. اما شرایط طورى است كه شاید بعد از المپیك پكن در ورزش نمانم.

چرا به خاطر مشكلات ؟

بله هیچ كس به فكر ورزشكار نیست. الان كه سهمیه داریم اینطور با ما رفتار کردند . اگر نداشته باشیم معلوم نیست.

*یعنى دوست ندارى در المپیك بعدى حاضر شوى ؟

دوست دارم ورزش كنم اما شرایط طورى است كه دیگر نمى توانم در ورزش بمانم فكر نمى كنم براى المپیك بعدى بوكس كار كنم. شاید كنار بگذارم.

مظاهری به مدال می اندیشد

جوان است و امیدوار

در جمع 3 بوكسور المپیكى، وضعیت على مظاهرى خوب است.

ناطق نورى، رییس فدراسیون معتقد است با اینكه او هم از امیدهاى مدال آورى بوكس در المپیك محسوب مى شود مثل مرتضى سپهوند اما او به خاطر جوانى اش، اگر امسال در پكن روى سكو نرود باز شانس حضور در المپیك هاى بعدى و افتخار آفرینى را دارد. على مظاهرى جوان و باید در المپیك و براى مبارزه با حریفانش روى رینگ بیشتر حواسش را جمع كند و دقت زیادى به خرج دهد چرا كه حریفانش از او با تجربه ترند اما اگر او همین طور پیش برود و شانس هم با او یار باشد آن وقت او مى تواند به مراحل بعدى صعود كند. على مظاهرى برخلاف مهدى سپهوند كار سخت ترى در پكن ندارد. به خاطر دست و قد بلندى كه دارد. این مساله یك امتیاز براى او محسوب مى شود. چرا كه حریفان او از نظر قد و قواره كوتاه تر از او هستند.

قد بلند، جسارت، دست هاى بلند و فنى بودن او را از بقیه بوكسورها متمایز مى كند. همین مساله باعث مى شود مظاهرى در اجراى تكنیك ها موفق تر از حریفانش عمل كند اما مهمتر از همه اینكه این بوكسور برایش فرقى نمى كند با چه حریفى مبارزه مى كند.

مظاهرى باج نمى دهد

هر سه بوكسور ایرانى حاضر در بازیهاى المپیك پكن تاپ ترین بوكسورهاى ایران هستند. آنها حتى در آسیا، حریفانشان را گرفته اند اما على مظاهرى از نظر عنوان جلودار بقیه به حساب مى آید.

غلامرضا كریمى، مربى تیم ملى بوکس قد بلند، جسارت، دست هاى بلند و فنى بودن او را از بقیه بوكسورها متمایز مى كند. همین مساله باعث مى شود مظاهرى در اجراى تكنیك ها موفق تر از حریفانش عمل كند اما مهمتر از همه اینكه این بوكسور برایش فرقى نمى كند با چه حریفى مبارزه مى كند. او در مبارزه با همه حریفان جدى است و به هیچ كس باج نمى دهد. البته این خصیصه او به كوهپایه نشینى اش برمى گردد. دومین نماینده بوكس آسیا در المپیك ?? حریف در پكن دارد. حریفانى از امریكا، كوبا و كشورهاى اروپایى كه البته بوكسورهاى كوبا و روسیه حریفان اصلى اش محسوب مى شوند.

با اینكه المپیك، میدان واقعا مشكلى است اما على مظاهرى با قابلیت هایى كه دارد بازیها برایش ساده تر مى شود. چرا كه هیچكدام از حریفانش قد و قواره او را ندارند. به همین دلیل كار براى او راحت تر است البته باید دست و پاى بلند را نیز به پوئن هاى مثبت او اضافه كرد.

مجموع این مسائل باعث مى شود كه ما به نتیجه گرفتن او در المپیك پكن امیدوار باشیم.

علی مظاهری

بیوگرافى

بوكس به خاطر قهرمانى برادر

با اینكه به فوتبال و والیبال و … هم نوكى زده بود و در تیم مدرسه همه آنها را امتحان مى كرد اما این رشته ها گمشده او نبودند و هیچ كدام او را راضى نكردند. آخرین فرزند خانواده مظاهرى ترجیح داد دستكش هاى بوكس را به دست كند و مبارزه روى رینگ را انتخاب كند. مثل برادرش. پسر كرمانشاهى 15 ساله بود كه تمرین بوكس را زیرنظر پرویز غلامى شروع كرد. از جمع خانواده 6 نفره مظاهرى على و برادرش تنها ورزشكاران محسوب مى شدند. البته شاید قهرمانى برادرش روى رینگ یكى از دلایل علاقه او به بوكس شد. اولین بار على سال 82 براى حضور در تیم ملى انتخاب شد. وقتى برایف مربى قزاقستان مسابقه انتخابى تیم ملى او را دید. همان سال همراه تیم ملى در مسابقه هاى قهرمانى آسیا به فیلیپین رفت و اولین مدال آسیا را گرفت، مدال طلاى قهرمانى آسیا، طلاى بازیهاى آسیایى دوحه، طلاى انتخابى المپیك پكن در تایلند، طلاى مسابقه بین المللى پاكستان، طلاى جام استقلال تاجیكستان، نقره دهه فجر و … در كلكسیون افتخارات او قرار دارد.

بوكس ایران با اینكه حضور در المپیك را تجربه كرده اما تا به حال هیچ مقامى به دست نیاورده به جز صعود بابك مقیمى به مرحله یك چهارم نهایى. ما مى توانیم امیدوار باشیم كه یكى از سه نماینده كشورمان حداقل براى اولین بار در المپیك مدال بگیرند.

نگاه ویژه

بوكس ایران با اینكه حضور در المپیك را تجربه كرده اما تا به حال هیچ مقامى به دست نیاورده به جز صعود بابك مقیمى به مرحله یك چهارم نهایى. ما مى توانیم امیدوار باشیم كه یكى از سه نماینده كشورمان حداقل براى اولین بار در المپیك مدال بگیرند. این مساله هم براى خودشان و هم براى بقیه و هم پیشرفت بوكس خیلى خوب است.

على مظاهرى بوكسور وزن 91 كیلوگرم ایران كه قهرمانى آسیا را یدك مى كشد و تجربه بازى با قهرمانان بوكس را هم دارد شرایطش از نظر روحى و بدنى بهتر است. با این وضعیت شاید بتواند مدال آور بوكس ایران در المپیك باشد. او با قد بلندى كه دارد جزو بوكسورهایى است كه بزن در رو خوبى است. دستان بلند او در ضد حمله ها كارایى اش را بالاتر مى برد چرا كه حریفانش كوتاه قدترند و او به خاطر قد بلندش در مبارزه با آنها تسلط دارد اما على مظاهرى باید بداند كه براى برد مقابل حریفان و اینكه بتواند امتیاز بگیرد باید فاصله اش را با حریفانش حفظ كند. او به جاى مبارزه در فاصله نزدیك باید از دور تكنیك هایش را اجرا كند. آن وقت راحت برنده است.

باید امیدوار باشیم كه او قرعه خوبى بیاورد و در همان مسابقه اول با حریفان قدرش روبه رو نشود، آن وقت امیدوارى ها زیاد مى شود.

علی مظاهری، قهرمان بوکس بازی های آسیایی

كسب سهمیه

على مظاهرى بوكسور وزن 91 كیلوگرم ایران مى خواست در اولین مسابقه انتخابى المپیك با گرفتن سهمیه كار را تمام كند. آن هم با مدالى كه در امریكا و اولین حضورش در مسابقه هاى جهانى مى گیرد اما نشد. او همان شب اول با امتیاز 20-9 به بوكسور مونته نگرویى باخت تا همه امیدش براى المپیكى شدن در شیكاگو رنگ ببازد.

به گفته خودش با اینكه مى توانست اولین حریفش را ببرد اما فقط او را دست كم گرفت تا مجبور شود در تایلند بار دیگر شانس خودش را امتحان كند. بانكوك و مسابقه جام پادشاهى تایلند برایش آمد داشت. مظاهرى باید نفر اول مى شد تا پكن به او لبخند مى زد. او همه توانش را بكار گرفت و موفق شد. بوكسور كرمانشاهى شب اول 24-7حریف قزاق را برد تا در شب دوم مقابل بوكسور ازبك قرار بگیرد. این بوكسور هم از پس او برنیامد و 15-6 مقابل مظاهرى به زانو درآمده بوكسور اردنى آخرین سد مقابل مظاهرى بود. كه او هم با نتیجه ?? - 8 باخت و مظاهرى هم طلا گرفت و هم سهمیه. على مظاهرى با سهمیه اى كه در بانكوك گرفت بعد از مرتضى سپه وند دومین بوكسور المپیكى ایران شد.