تبیان، دستیار زندگی
حمید سوریان در دیدار رده بندی رقابت های المپیک 2008 پکن با شکست برابر کشتی گیری از کره جنوبی به رتبه پنجم این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام پنجم المپیک برای سوریان

حمید سوریان

حمید سوریان در دیدار رده بندی رقابت های المپیک 2008 پکن با شکست برابر کشتی گیری از کره جنوبی به رتبه پنجم این مسابقات دست یافت.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی المپیک از صبح امروز در سالن دانشگاه کشاورزی پکن آغاز شد که حمید سوریان ملی پوش وزن 55 کیلوگرم ایران در اولین مسابقه خود مقتدرانه ظاهر شد و ونلین ونکوف نایب قهرمان سال 2006 اروپا از بلغارستان را در همان تایم اول با کمر گیری ضربه کرد. دارنده سه مدال طلای جهان در دور دوم برابر الوایس از پالائو قرار گرفت و سوریان توانست تایم اول را هشت بر صفر و در تایم دوم شش بر صفر به پیروزی برسد  تا به مرحله یک چهارم نهایی راه یابد.

در ادامه مسابقات کشتی فرنگی، حمید سوریان دارنده سه مدال طلای این وزن در مرحله یک چهارم نهایی مقابل نظیر مانکیف نفر سوم سال 2007 جهان از روسیه قرار گرفت که در یک مبارزه نفس گیر برابر این حریف تن به شکست داد.

حمید سوریان

در تایم اول سوریان 2 بر 2 بازنده شد که دلیل آن اجرای فن دو امتیازی توسط کشتی گیر روس بود. در تایم دوم هر دو کشتی گیر در کلینچ فنی اجرا نکردند اما چون سوریان ابتدا کلینچ را گرفت بود، یک بر یک برنده شد. در تایم سوم همین وضعیت به سود کشتی گیر روس رقم خورد و سوریان بدون اجرای فن یک بر یک بازنده شد تا در عین ناباوری از کسب مدال طلای این وزن محروم شود. این اولین شکست پسر طلایی کشتی فرنگی ایران از سال 2005 تا به حال بود.

در نخستین دیدار جدول بازنده ها سوریان با اقتدار برابر باتکاریس از کرواسی که عنوان برنز جهان را در کارنامه دارد، به پیروزی دست یافت تا برای کسب مدال برنز به دیدار حریفی از کشور کره جنوبی برود.

در این دیدار که فینالیست های دوره گذشته رقابت های کشتی فرنگی جهان برابر هم به میدان رفتند، سوریان در دو تایم متوالی و با نتایج یک بر یک و 2 بر 2 مغلوب پارک اون چول از کره جنوبی شد تا ضمن از دست دادن مدال برنز المپیک، تنها به رده پنجم این مسابقات قناعت کند.

سوریان به اشتباه خودش باخت

حمید سوریان

رضا سیم‌خواه بعد از شكست سوریان پس از سه سال در رقابت‌های وزن 55 كیلو المپیك پكن، در گفتگو با ایسنا، اظهار كرد: مسابقه با حریف روس یك فینال زودرس برای سوریان بود كه روی اشتباه فردی شكست خورد.

سرمربی تیم ملی كشتی فرنگیافزود: كنده شگرد سوریان است اما، زمانی كه حریف را تا آنجا بالا كشید، عجله كرد وگرنه اگر فن را درست می‌زد سه امتیاز می‌گرفت و مسابقه را می‌برد. به هر حال دنیا به آخر نرسیده و سوریان برای مدال برنز می‌جنگد. مدال برنز المپیك هم با ارزش است.

وی به فشارها و استرس‌های وارده به سوریان اشاره كرد و گفت: در این یك ساله فشار خیلی زیادی روی وی بود و همه تكرار می‌كردند طلا، طلا. استرس و توقعات ایجاد شده روی وی تاثیر داشت. سوریان سه سال اشتباه نكرد ولی حالا مرتكب اشتباه شد. به هر حال لحظه‌ها در كشتی سرنوشت‌ساز هستند و در همین روز اول قهرمانان زیادی ناكام ماندند.

سیم‌خواه در پایان در پاسخ به این سوال كه آیا روی نحوه مبارزه حریف روسی كار شده بود؟ گفت: می‌دانستیم كه این كشتی‌گیر در خاك بلند می‌شود و كنده را از راست نشان می‌دهد ولی از چپ اجرا می‌كند. سوریان روی اشتباه خودش باخت ولی چیزی از شایستگی او كم نمی‌شود و نباید همه چیز را درمورد او تمام شده بدانیم.