چهره امام مهدى علیه السلام در آیینه القاب
القاب ائمه اطهار علیهمالسلام، از آن جمله القاب امام زمان (عجلاللهتعالىفرجه)، یكى از راههاى مهم شناخت خصایل و فضایل آن حجتهاى به حق الهى است .
در این نوشته تلاش مىشود تا از طریق ارایه توضیح مختصر در زمینه برخى از لقبهاى حضرت بقیةالله، با ابعاد مختلف ویژگىها و اوصاف آن حضرت از منظر القابى كه براى او تعیین شده است بیشتر آشنا شویم.
براى امام زمان علیه السلام اسامى و لقبهاى زیادى ذكر شده است. در كتاب نجمالثاقب مرحوم محدث نورى حدود صد و هشتاد و دو نام و لقب و در كتاب نام نامه حضرت مهدى علیه السلام به حدود سیصد و ده اسم و لقب آن حضرت اشاره شده است. گفتنى است كه منشا اصلى این نامها و لقبها علاوه بر تصریح ائمه اطهار علیهمالسلام، و پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) ادعیه و زیارتنامههایى است كه براى امام زمان علیه السلام ذكر شده است .
در اینجا به برخى از مهمترین القاب آن حضرت اشاره مىكنیم:
1- مهدى: یكى از مشهورترین لقبهاى امام زمان علیه السلام مهدى است. درباره علت نامیده شدن آن حضرت به این لقب روایتهاى مختلفى ذكر شده است. حضرت امام محمد باقر علیه السلام مىفرمایند:
هنگامى كه مهدى ما قیام كنند ثروتها را به طور مساوى تقسیم و در جامعه به عدالت و دادگرى رفتار مىكند. هر كس از او اطاعت كند از خداوند اطاعت كرده است و هر كس او را نافرمانى كند از خدا نافرمانى كرده است. و آن جضرت را «مهدى» نامیدهاند چون به امور پنهان و نهانى هدایت مىگردد. (1)
درباره امور نهانى كه آن حضرت به آنها هدایت مىشود یا هدایت مىكند با توجه به تعابیر روایات، نظرات چندى بیان شده است. از آنجا كه در دوره غیبت مخصوصا دوران غیبت كبرى در اثر پیدا شدن تبلیغات ضددینى و تفسیرها و برداشتهاى نامناسب از احكام دین و نفوذ خرافات و اندیشههاى غلط غیردینى به اصول و تعالیم اصیل اعتقادى مردم دین اصلى و حتى قرآن اصلى را فراموش خواهند كرد . آن حضرت پس از ظهور قرآن اصیل و احكام واقعى، اسلام را از لابلاى آن همه تحریفات و تفسیرهاى نادرست بیرون خواهند كشید به گونهاى كه حتى مردم گمان خواهند كرد كه ایشان یك دین و آیین جدیدى را مطرح مىكنند به این مناسبت آن حضرت را مهدى مىگویند.
پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) در این باره مىفرمایند:
دوازدهمین فرزندم به گونهاى غایب خواهد شد كه اصلا دیده نخواهد شد و در این دوره غیبت وقایع سختى رخ خواهد داد و در نتیجه طولانى شدن این دوره زمانى خواهد آمد كه از اسلام جز اسمى و از قرآن جز رسم و خطى، اثرى باقى نخواهد ماند. در آن موقع خداوند متعال به وى اجازه خواهد داد تا قیام كند آنگاه به وسیله او اسلام را تقویت و تجدید خواهد كرد.(2)
امام صادق علیه السلام در این باره فرمودهاند:
مهدى علیه السلام را به خاطر قیامش براى حق قائم نامیدهاند.
بر طبق این دیدگاه چون حضرت مهدى علیه السلام مردم را به حقایق پنهان شده دینى راهنمایى خواهند كرد او را مهدى مىگویند .
دیدگاه دیگر این است كه قائم آل محمد (صلى الله علیه و آله) را از این رو مهدى مىگویند كه مردم را به امورى كه بر آنها پوشیده است راهنمایى خواهد كرد. وى پس از ظهور جهت ارشاد پیروان ادیان دیگر كتابهاى آسمانى تحریف نشده آنها را به آنها نشان خواهد داد و از این طریق آنها را با دین اصیل خودشان آشنا خواهد ساخت و بر اساس همان احكام تحریف نشده آیین خودشان با آنان رفتار خواهد كرد. در روایتى مىخوانیم از جمله كارهاى حضرت امام زمان علیه السلام پس از ظهور این است كه وى تورات اصلى و انجیل اصلى و سایر كتابهاى انبیاى گذشته را از یك مخفیگاه خارج خواهد ساخت.(3)
دیدگاه دیگر این است كه آن حضرت پس از ظهور، مردم را در تمام زمینههایى كه به بیراهه رفتهاند ارشاد خواهند كرد تا به راه و شیوههاى درست دست یابند؛ چون انحرافات دوران غیبت تنها در احكام دینى نیست چرا كه در اثر جهل و ناآگاهى در عرصههاى سیاسى، علمى و صنعتى نیز مردم دچار اشتباهات زیادى مىشوند. طرفداران این برداشت نیز به برخى از روایات كه مشتمل بر تعابیر خاصى هستند تمسك مىجویند. به عنوان مثال از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه آن حضرت فرمودند:
دیدگاه دیگر این است كه قائم آل محمد (صلى الله علیه و آله) را از این رو مهدى مىگویند كه مردم را به امورى كه بر آنها پوشیده است راهنمایى خواهد كرد. وى پس از ظهور جهت ارشاد پیروان ادیان دیگر كتابهاى آسمانى تحریف نشده آنها را به آنها نشان خواهد داد و از این طریق آنها را با دین اصیل خودشان آشنا خواهد ساخت و بر اساس همان احكام تحریف نشده آیین خودشان با آنان رفتار خواهد كرد.
آن حضرت را مهدى مىگویند چون مردم را به امورى كه گم كردهاند هدایت مىكند. (4)
این تعبیر شامل انحراف سیاسى و اقتصادى و فرهنگى و اجتماعى و ... نیز مىشود .
نتیجه آن كه مىتوان گفت چون امام زمان علیه السلام به بركت علم بىنظیرى كه دارند، مردم را در تمام عرصههاى حیات فردى و اجتماعى و علمى و دینى به راه صحیح هدایت خواهند كرد و آنها را از تمام گمراهىها نجات خواهند داد به این مناسبت آن حضرت را «مهدى» مىگویند. البته در برخى روایات نیز به این نكته هم اشاره شده است كه یكى از چیزهاى مخفى كه حضرت مهدى علیه السلام مردم را به آن هدایت خواهند كرد؛ ذخایر زیرزمینى و معادن است كه شاید این لقب به این قبیل از عملكردهاى حضرت مهدى علیه السلام نیز دلالت داشته باشد .
2- قائم: گرچه همه انبیا و امامان با توجه به شرایطى كه در آن واقع شده بودند قائم به حق بودند اما حضرت مهدى علیه السلام را بالخصوص قائم لقب دادهاند. وقتى ابوحمزه ثمالى به امام محمد باقر علیه السلام عرض كردند:
اى فرزند رسول خدا مگر همه شما اهلبیت قیام كننده به حق نیستید؟
حضرت فرمودند: چرا همه ما براى حق قیام مىكنیم .
آنگاه ابوحمزه سؤال مىكند:
پس چرا از بین همه اهلبیت فقط به صاحبالامر علیه السلام قائم گفته مىشود؟
حضرت باقر علیه السلام مىفرمایند:
موقعى كه حضرت سیدالشهداء علیه السلام به شهادت رسیدند همه فرشتگان آسمانها از این پیشامد ناراحت و متالم شدند. خداوند متعال به منظور دلدارى آنها امامان نهگانه از نسل امام حسین علیه السلام را به آنها نشان دادند آنگاه كه به مهدى آل محمد صلى الله علیه و آله كه در آن حال مشغول نماز و نیایش به درگاه حضرت حق بودند رسیدند خداوند متعال فرمودند: این همان قائمى است كه به وسیله قیام او از قاتلان حسین بن على علیهماالسلام انتقام خواهم گرفت. (5)
امام صادق علیه السلام روایت شده است كه آن حضرت فرمودند:
آن حضرت را مهدى مىگویند چون مردم را به امورى كه گم كردهاند هدایت مىكند.
و امام صادق علیه السلام در این باره فرمودهاند:
مهدى علیه السلام را به خاطر قیامش براى حق قائم نامیدهاند. (6)
بر اساس این قبیل روایات چون دوازدهمین جانشین پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله بزرگترین حكومت و قیام اصلاحى دینى را در طول تاریخ حیات بشر انجام خواهد داد و در سرتاسر حكومت عدل جهانى اسلام را مستقر خواهد ساخت به آن حضرت لقب «قائم» داده شده است .
در این باره روایتهاى دیگرى نیز هست كه از بُعد دیگرى این مطلب را مورد توجه قرار دادهاند كه البته منافاتى با برداشت دسته اول ندارد. بر طبق این دیدگاه آن حضرت را قائم مىگویند چون سالها پس از غیبت وقتى كه مردم در اثر طول زمان یاد و خاطره آن حضرت را كم كم در اثر مشغول شدن به زینتهاى دنیا فراموش كردند، آن حضرت قیام خواهند كرد و حكومت عدل جهانى را در سرتاسر عالم برقرار خواهند ساخت؛ «قائم» نامیده شده است .
در این زمینه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله روایت شده است كه آن حضرت فرمودند:
از این جهت قائم ما اهلبیت را قائم نامیدهاند كه پس از فراموش شدن نامش قیام مىكند. (7)
و یا وقتى از امام جواد علیه السلام سؤال مىكنند چرا او را قائم مىنامند؟ در جواب مىفرمایند:
زیرا بعد از آن كه نام آن حضرت از خاطرهها فراموش شود و اكثر مفقودین به امامت آن حضرت از دین خدا و اعتقاد به امامت حضرت مهدى علیه السلام رویگردان شوند او قیام مىكند. (8)
و نقل شده است به محض شنیدن ظهور آن حضرت عدهاى خواهند گفت: در طول این همه سال چگونه ممكن است او زنده مانده باشد باید تاكنون استخوانهاى او هم پوسیده شده باشد. چطور ادعا مىكند كه او قیام كرده است؟ اما در هر حال آن زمانى كه شرایط فراهم گردد و به اذن پروردگار عالم او قیام خواهد كرد. عظیمترین انقلاب قابل تصور را رهبرى خواهد نمود و قافله بشریت را به سعادت واقعى رهنمون خواهد شد .
پىنوشتها:
1- عقدالدرر، باب 3، ص40/ اثباةالهداة، ج7، ص110 و 169 .
2- منتخبالاثر، ص98 .
3- بحارالانوار، ج51، ص29 .
4- اثباةالهداة، ج7، ص110 .
5- بحارالانوار، ج51، ص28 .
6- همان، ص30 .
7- معانىالاخبار، ص65 .
8- كمالالدین، ص378 .
منبع:
فصلنامه موعود، ش 28 ، صادق سیدنژاد .