تبیان، دستیار زندگی
سردار مرتضی طلایی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در آغاز فصل تابستان  نشستی مطبوعاتی  با خبرنگاران خبرگزاری ها، صدا و سیما و جراید ترتیب داد تا به معرفی و تشریح برنامه های این نیرو در طی سه ماه آینده بپردازد آنچه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وظیفه نیروی انتطامی: توسعه نظم و انضباط اجتماعی

سردار مرتضی طلایی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در آغاز فصل تابستان  نشستی مطبوعاتی  با خبرنگاران خبرگزاری ها، صدا و سیما و جراید ترتیب داد تا به معرفی و تشریح برنامه های این نیرو در طی سه ماه آینده بپردازد آنچه در پی می آید خلاصه ایی از این گفتگوست.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ابتدا از خبرنگاران به واسط حسن توجه آنان به موضوع نظم و امنیت اجتماعی و ایجاد ارتباط و تعامل بین مردم و پلیس سپاسگزاری كرد و گفت: تردیدی نیست كه تعامل و همكاری هدفمند و گسترده ای كه در طول سالهای گذشته بین نیروی انتظامی و رسانه های جمعی داشتیم  نتایج و فرآیندهایی را به دنبال داشته و آن توسعه نظم و امنیت اجتماعی به عنوان یك خواست و حق عمومی در جامعه است.

وی هدف از تشكیل این نشست را برگزاری یك گفتگوی غیرخبری و اطلاع رسانی در حوزه كاری نیروی انتظامی عنوان كرد و گفت: گله هایی از سوی رسانه ها به ما می شد كه چرا رسانه ها را در جریان كارها و برنامه ها قرار نمی دهیم. بنابراینما تصمیم گرفتیم عزیزانمان را مطلع سازیم كه برنامه و اهدافمان چیست و امیدواریم درنهایت به یك زبان ، ادبیات و نگاه مشترك با محوریت قانون ، هنجارها و چارچوب های ارزشی مشترك دست یابیم. زیرا هیچ كس نسبت به امنیت، مقررات و قانون اعتراض ندارد.

سردار طلایی هدف از برنامه های تابستانی این نیرو را تامین سلامت جامعه و ایجاد نظم و امنیت و انظباط اجتماعی دانست و گفت :  ما هدفی جز این نداریم كه در حوزه وظایف و مأموریتهای نیروی انتظامی بتوانیم وظایفمان را به درستی انجام دهیم واساس حركت ما مبتنی بر پیش گیری و كنترل است. ما به دنبال این هستیم كه برای توسعه نظم و انضباط اجتماعی و مبتنی بر پیشگیری و كنترل با همكاری و مشاركت دستگاههای ذیربط وآحاد مردم این مهم را انجام دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با تشریح  حوزه خصوصی و حوزه عمومی گفت: یك اتفاقی در طول این سالها رخ داده و آن این است كه ما رفتارهای اجتماعی را با هم ادغام كرده ایم. و تداخل بین این دو حوزه ،جامعه را دچار مشكل كرده است. وی در ادامه با تشریح نقش قانون در تبیین حوزه های خصوصی و عمومی گفت : برای هر بی نظمی و مشكلی  نباید دنبال مستندات قانونی گشت عرف یكی از مبانی قانون و یكی از پایه های وضع قوانین است. كارشناسان و صاحب نظران خبره معتقدند كه ما نباید هر چیزی را تبدیل به قانون كنیم بلكه باید عرف و اخلاق جمعی را گسترش دهیم  زیرا در اینصورت آنچه هدف و مطلوب است در جامعه نهادینه و پایدار می شود. وی درباره عملكرد گذشته نیروی انتطامی گفت : ما خودمان را ملزم به تامین امنیت عمومی می كردیم در حالیكه در ماده سوم قانون نیروی انتظامی  آمده كه نیروی انتظامی موظف به استقرار نظم و امنیت است ما به دنبال این هستیم كه در بستر نظم اجتماعی، امنیت را توسعه دهیم. وی این مطلب را با بیان یك نمونه عینی چنین توضیح داد : برای نمونه در زمینه كنترل ترافیك، وقتی  ما تردد موتورسیكلت ها را در خطوط ویژه كنترل كردیم كیف قاپی ها كاهش یافت . تردد در خطوط ویژه بی انظباطی اجتماعی و  تخلف است و در حوزه مسائل عرفی ، اخلاقی ، آموزشی ، تربیتی قرار دارد ولی كیف قاپی یك جرم است و در مبحث آشفتگی های اجتماعی قرار می گیرد. چون ما یك انحراف اجتماعی را پیشگیری كردیم خود به خود زمینه های ارتكاب جرم را هم گرفتیم.

سردار طلایی در تشریح برنامه های تابستانی این نیرو كه مبتنی بر پیشگیری و كنترل است گفت : در محیط های بسته و خصوصی مانند مراكز آموزشی فاقد مجوز معتبر از سوی آموزش و پرورش ، ویدئو كلوپ ها و كافی نت های بدون مجوز، باشگاههای ورزشی غیرمجاز، مراكز درمانی غیرمجاز، با هماهنگی وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط اقدام به جلوگیری از اقدامات سود جویانه این مراكز كرده ایم .وی در خصوص اخبار روزهای اخیر درباره ممنوعیت استعمال قلیان در سفره خانه ها و قهوه خانه ها گفت : نیروی انتظامی از فعالیت هرگونه سفره خانه، قهوه خانه و كافی شاپ های بدون مجوز بنا به درخواست اتحادیه های مربوط جلوگیری می كند. در بعضی از اینها قلیان، با مواد ویژه(مخدر) عرضه می شود. این برخورد بنا به درخواست وزارت بهداشت و درمان صورت می گیرد. و نیروی انتظامی در مقام آن نیست كه بگوید قلیان مجاز است یا غیرمجاز و تنها مجری طرح است و این ممنوعیت برای كلیه افراد اعم از زن و مرد اعمال می شود.وی در ادامه افزود : الان متاسفانه هم سن و هم جنس افراد مصرف كننده مواد مخدر قانونی( سیگار) و غیرقانونی( انواع مواد مخدر) تغییر یافته است. در این زمینه همه از جمله نیروی انتظامی، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی و خانواده ها باید نظارت داشته باشند. سفره خانه ها كافی شاپ ها و قهوه خانه ها طبق مقرراتی كه اتحادیه های مربوطه تعیین كرده باید عمل كنند اگر مجوز آنها برای سفره خانه است منحصراً باید در آن زمینه فعالیت كند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در زمینه تورهای سیاحتی بدون مجوز كه اقدام به دریافت مبالغی كرده و به تعهدات خود عمل نمی كنند هشدار داده و گفت : تنها تورهایی كه از سوی سازمان ایرانگردی- جهانگردی و سایر سازمان های مربوط مجوز دارند می توانند فعالیت كنند.

سردار طلایی با اشاره به مفاد قانونی تحت عنوان "نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی كه استفاده از آنها در ملأ عام خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه دار می كند " مصوبه 28/12/65 مجلس شورای اسلامی و با تاكید بر ماده 2 و 4 این قانون و عنوان مجرمانه تصریح شده در این قانون گفت : تهیه و توزیع پوشاكی كه از نظر قانون مجاز نیست برابر قانون كنترل و محدود شده و  با استفاده از اتحادیه های مربوط و توسط كارشناسانی كه در این اتحادیه های تعیین شده و ناظر بر رعایت این موضوع هستند این محدودیت اعمال می شود.وی در توضیح آنچه در جراید با عنوان "برخورد با بدحجابی " یاد شده بود گفت : بعضی از زنان با پوشش ها و آرایش های نامناسب و به تعداد اندك و محدود ، حداكثر 300 و یا 400 نفر ، با حضور در جامعه با پوشش نا مناسب و خلاف عفت عمومی ، بسترها و زمینه های ایجاد مزاحمت و ناامنی را برای دیگر بانوان فراهم می كنند ؛ ما برای  صیانت از عفت عمومی جامعه و افزایش ضریب امنیت بانوان در سطح جامعه با چنین زنانی كسانی كه بخواهند با پوشش ، آرایش و رفتار خود به امنیت دیگر بانوان صدمه وارد كنند  برخورد می كنیم.

سردار طلایی درباره ایجاد نظم و امنیت در محیط های عمومی كه مردم اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می كنند گفت :  نیروی انتظامی از دو سال قبل پلیس كوهستان را سازماندهی كرده و  در تابستان جاری توسعه پلیس كوهستان و پلیس پارك را در برنامه خود داریم. وی درباره فروش و توزیع مشروبات الكلی وهشدار به  خانواده ها گفت : كه در حادثه شیراز بسیاری از خانواده ها نسبت به شرب خمر فرزندانشان مطلع نبودند.

وی در خصوص قرص های روانگردان خطاب به جوانان گفت : جوانها تلقی اشان این نباشد كه استفاده از قرص های روان گردان تاثیری ندارد. این قرص ها سلامت جسمی و روانی را بیش از دیگر مواد افیونی به خطر می اندازد و شایسته است كه خانواده ها به این امر توجه داشته باشند. تغییر رفتارها و تغییر پوشش ها نشان دهنده استعمال مواد افیونی یا مشروبات الكلی است. من در این بخش نسبت به نحوه استفاده از ماهواره و اینترنت در جامعه هشدار می دهم. چرا كه این دو رسانه نقش مهمی در آشفتگی ها و بی نظمی های جامعه دارد، و همكاران ما در طول سه ماه گذشته چهار شبكه تهیه و توزیع تجهیزات ماهواره را دستگیر كرده اند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره گزارش عملكرد این نیرو در حوزه مواد مخدر گفت : در طول سه ماهه اول سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال 82، دو تن مواد مخدر كشف كرده ایم كه نسبت به سال گذشته 65% افزایش عملكرد داشته ایم . در طی این مدت 18480 نفر از افراد معتاد و ولگرد را جمع آوری كردیم كه نسبت به زمان مشابه سال گذشته 28% افزایش داشته ایم. ما آمادگی داریم بیساری از مزاحمین را چهل و هشت ساعته در سطح شهر تهران جمع كنیم.

سردار طلایی  نتیجه تلاش های نیروی انتظامی را كنترل ترافیك تهران چنین تشریح كرد : در شهر تهران سالانه 400 الی 500  هزار خودرو افزوده می شود، در سال 82 نسبت به 81، 30% افزایش تصادفات داشتیم ولی امسال علیرغم اینكه افزایش خودرو در سطح شهر داشتیم و به طور میانگین سالانه 20 % به میزان تصادفات افزوده می شود، امسال در سه ماهه اول سال 83 نسبت به مدت مشابه در سال 82، تنها 3% افزایش تصادفات داشتیم و 27% كاهش تصادفات را در سطح شهر تهران مشاهده می كنیم . اما در بزرگراههای  تهران30% كاهش و 75% كاهش تصادفات منجر به فوت داشتیم. فرمانده نیروی انتظامی دلیل این میزان كاهش تصادفات منجر به فوت را الزامی شدن استفاده از كمربند ایمنی ، حركت در بین خطوط ، ممنوعیت انحراف به چپ و جلوگیری از حركات مارپیچی اعلام كرد و گفت : اگر جامعه مطلع شود 75% تصادفات فوتی تنها به دلیل چهار مورد فوق است حتماً در این زمینه بیشتر همكاری می كند. در شریان های اصلی، در میدان ونك 100% كاهش تصادفات، تصادفات منجر به جرح25% و تصادفات خسارتی 18% كاهش را نشان می دهد.  در طول این مدت 21% تصادفات فوتی و 1/4% تصادفات جرحی كاهش داشته است. و البته نقش اصلی در این موفقیت، استقبال و همكاری مردم بوده است.

این مصاحبه مطبوعاتی در صبح روز سوم تیرماه در محل ستاد فرماندهی نیروی انتطامی برگزار شد .