تبیان، دستیار زندگی
gameجامع ایرانی ساخته شد نخستین Little gameجامع ایرانی ساخته شد.احمدرضا نوری مدیر گروه دانشجویی تولیدكننده اولین بازی ریز جامع ایرانی در گفتگوبا خبرگزاری سینا با تشریح فرآیند ساخت و برنامه نویسی این بازی رایانه ای به تبیین ج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


گفتگو با مهدی خاكی فیروز

نخستین Little gameجامع ایرانی ساخته شد

نخستین Little gameجامع ایرانی ساخته شد.احمدرضا نوری مدیر گروه دانشجویی تولیدكننده اولین بازی ریز جامع ایرانی در گفتگوبا خبرگزاری سینا با تشریح فرآیند ساخت و برنامه نویسی این بازی رایانه ای به تبیین جایگاه این عنصر سرگرمی ساز پرداخت.
وی دراین گفتگو در معرفی این بازی ریز كه از آن فعلا با نام موقت «فكر زنده» نام می برد اظهار داشت: بازی های تحت وب و رایانه به چند گروه بازی های كوچك و بزرگ تقسیم می شوند در سالیان اخیر اتفاق عجیب و جالبی رخ داده است بازیهای جدیدی به بازار عرضه شده اند كه به آنها Little game گفته می شود كه ما آن را به صورت اصطلاحی بازی ریز می نامیم. از سال 2000 به بعد بازی ریزها توسعه بسیاری یافتند و در سراسر دنیا فراگیر شدند.
ایده پرداز این بازی در تشریح ویژگی های بازی فكر زنده اظهار داشت: بازی ها نقش بسزایی در ساخت و سازهای فرهنگی دارند و امروزه كسی نمی تواند نقش بازیها را در عرصه تبادلات فرهنگی نادیده بگیرد این بازی كه برای اولین بار به صورت رایانه ای و قابل ارائه تحت وب برنامه ریزی شده است شباهتی به بازی فكروبكر دارد و باعث می شود بر اساس مشاهده – تحلیل و نتیجه گیری قدرت یادگیری را بالا برده خستگی های ذهنی را بطرف نماید. سعی شده است در طراحی ساختار بازی منطقی ایرانی حاكم باشد و نقاط ضعف بازی های مشابه نظیر فكروبكر در آن وجود نداشته باشد یعنی اینكه یك كاربر می تواند به راحتی به صورت تكنفره بازی را انجام دهد و میزان سختی و سهولت بازی بر اساس گروه سنی قابل تنظیم است. صفحه بازی به گونه ای است كه بر اساس حركت كاربر با ارائه رنگ بندی های مشخصی مكانیزم سعی و خطای بازی كننده را هدایت می كند و تعداد سطر و ستونهای بازی قابل كم و زیاد شدن است. همچنین به جای استفاده از 4 رنگ اصلی از 12 رنگ تركیبی به عنوان مهره های بازی استفاده شده است.
این عضو گروه بازی ساز پروژه «فكر زنده» مهمترین بخش و مختصه این بازی را چنین عنوان نمود: مهمترین بخش و ویژگی اصلی این بازی ایده اصلی آن و متكی بودن بر ساختار ذهنی و تحلیلی آن است گذشته از آن به لحاظ جلوه های انیمیشنی و ساختار نمایشی بازی حضور شخصیتی به نام اوستااست كه در قبال حركت كاربر عكس العمل های عاطفی توام با طنز و كنایه و شوخی ارائه می كند به بزرگترین مزیت فرهنگی بازی تبدیل شده است.
احمدرضا نوری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره و اهمیت جایگاه فرهنگساز بازی های رایانه ای و تحول در زمینه بازی – سرگرمی پس از ظهور كامپیوتر افزود: امروزه بازی ها هستند كه شخصیت كودك و نوجوان را می سازند هدف از این نسخه كاملا ایرانی در خلق یك بازی ریز كه همان لیتل گیم است طرح توانمندی ایرانی و جوان ایرانی در ورود به بازار نرم افزاری گیم است.
وی با اشاره به حضور چهره های نخبه نرم افزاری كشور نظیر قهرمان اول رباتیك جهان در در تیم برنامه نویسی در تشریح برنامه های آتی گروه اظهار داشت: ما برای اینكه در زمینه ساخت این نوع بازی ها فرهنگسازی كرده باشیم و بگوییم كه اراده ایرانی می تواند كارهای بزرگتری را انجام دهد بازی فكر زنده را به صورتی برنامه نویسی كردیم كه نسخه تحت وب آن نیز قابل ارائه باشد این بازی با حجم كمتر از 3مگ به راحتی می تواند از طریق خطوط اینترنت ایرانی در كامپیوترهای شخصی بارگذاری شود و برای استفاده از آن نیاز به امكانات سخت افزاری پیشرفته نیست با كامپیوترهای قدیمی نیز قابل استفاده می باشد. نسخه اصلی این بازی به صورت رایگان بر روی چند سایت مطرح ایرانی قرار می گیرد تا كاربران بتوانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای آن را در اختیار بگیرند حتی پیش بینی می شود با توجه به جذابیت های تصویری و ساختار غنی و نوع بازی كه قدرت تحلیلی مخاطب را ارتقاء داده و به دلیل كوتاه بودن زمان بازی به عنوان یك سرگرمی خستگی زدا می تواند توسط بزرگسالان نیز استفاده شود از طریق كاربران خارج از كشور نیز مورد استقبال ویژه قرار گرفته است.
وی با انتقاد از بی توجهی مسوولان به چنین نوآوری هایی افزود: در دنیا هیچ بازی و سرگرمی دیده نمی شود كه حامل پیامهای فرهنگی و اجتماعی نباشد آنچه كه توسط گروه هفت نفره ما طی یكسال و چهار ماه كار مداوم به دست آمده می تواند زمینه ای برای فرصتهای ملی باشد. ما می توانیم از اثرات فرهنگی ساخت یك بازی ایرانی مثل فكر زنده برای اصلاح معضلات اجتماعی و فرهنگی و حتی ارائه مدلی از فرهنگ رفتاری ایرانی در خارج از كشور استفاده كنیم و از این شیوه از هر سد و مانعی به راحتی عبور خواهد كرد. بهترین فرصتهای یادگیری را می توان در فضای این نوع بازی ها خلق كرد و استفاده نمود.
گفتنی است بازی فكر زنده در دو نسخه رایانه ای و قابل ارائه تحت وب بر اساس كشف چیدمان پنهان حریف شكل می گیردآماده شده است بدین صورت كه تركیبی مخفی از طرف رایانه برای كشف ارائه می شود و شخصیتی به نام اوستا در تمام طول بازی با كاربر همكاری می كند. از ویژگی های منحصر به فرد این بازی این است كه دارای كاراكتر فعال و گویایی است كه با میمیك و لیپ سینك ایرانی با بازی كننده ارتباط می گیرد حتی فارسی لب می زند و صحبت می كند قابلیت گسترش بازی به لحاظ ستونی و سطحی از چهار تا به ده و از پنج تا به دوازده اختیاری است و گستردگی رنگهای استفاده شده از 5 تا 12 رنگ تركیبی قابل توسعه است به لحاظ گرافیكی در بالاترین سطح خود قرار دارند چرا كه این گروه با همین توان گرافیكی و انیمیشن سازی توانست در یك نمونه كار ارائه شده جهت یك شبكه تلویزیونی آلمان تایید یكی از موسسات وابسته به والت دیسنی را دریافت نماید. از دیگر نكات بازی عدم نیاز به كارت گرافیكی بالا است. حجم بازی امكان دانلود آن را در اینترنت آسان می نماید همچنین با توجه به كارشناسان روانشناسی به دلیل تكیه بر مشاهده – تجزیه و تحلیل قدرت یادگیری را در كودكان بالا برده و موجب فعالیت منطقی ذهن و رفع خستگی در بزرگسالان می شود از دیگر دستاوردهای آینده این بازی ارائه نسخه قابل استفاده در تلفن های همراه می شود.

برگرفته از www.syna.ir