تبیان، دستیار زندگی
کاهش تولید مایع از غدد ترشح‌کننده اشک می‌تواند ثبات لایه اشک را بر هم زند. به این ترتیب این لایه به سرعت شکسته شده و نقاط خشکی را روی قرنیه ایجاد می‌کند که سبب تحریک و کاهش بینایی می‌‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشک مصنوعی برای خشکی چشم

اشک مصنوعی

کاهش تولید مایع از غدد ترشح‌کننده اشک می‌تواند ثبات لایه اشک را بر هم زند. به این ترتیب این لایه به سرعت شکسته شده و نقاط خشکی را روی قرنیه ایجاد می‌کند که سبب تحریک و کاهش بینایی می‌‌شود.

علت خشکی چشم در برخی از افراد، متعادل نبودن مواد سازنده اشک و در برخی دیگر، تولید ناکافی اشک برای نرم نگه‌داشتن چشم است. آسیب به غدد اشکی ناشی از التهاب یا اشعه نیز می‌تواند تولید اشک را متوقف کند.

علایم و نشانه‌های خشکی چشم

تحریک و احساس سوزش یا خارش در چشم

احساس وجود جسم خارجی در چشم

ترشح چسبناک در چشم یا اطراف آن

افزایش تحریک چشم‌ در اثر دود یا باد

خستگی چشم‌ پس از کمی‌ مطالعه

تحمل نداشتن به هنگام استفاده از لنزهای تماسی

در صورتی که علایم خشکی چشم از جمله قرمزی، ناراحتی، خستگی یا درد چشم مشاهده شود، ضروری است که بیمار به چشم پزشک مراجعه کند تا علت ناراحتی چشم مشخص شود. این علایم اغلب در هر دو چشم دیده می‌شوند.

اشک مصنوعی

شیوه استفاده از قطره‌های چشمی اشک مصنوعی

1- ابتدا لازم است دستان خود را پیش از هر بار مصرف قطره‌های اشک مصنوعی، به خوبی با آب و صابون بشویید تا از ورود میکروب ‌ها به چشم جلوگیری شود.

2- یک واحد اشک مصنوعی را از بقیه جدا کنید(شکل بالا) و آن را به صورت عمودی بگیرید. سپس به قسمت بالایی آن ضربه بزنید تا همه مایع در انتهای آن جمع شود و سر قطره را بردارید.

3- به بالا نگاه کنید. پلک پایین را به سمت پایین بکشید و واحد حاوی اشک مصنوعی را به صورت عمودی نگه داشته و قسمت پایین آن را فشار دهید تا یک قطره داخل چشم شما بریزد.

4- به یاد داشته باشید که هر چشم فقط گنجایش یک قطره را دارد، بنابراین اگر در هر بار مصرف بیش از یک قطره در هر چشم بریزید، قطره قبلی از چشم خارج می‌شود.

5- پس از استفاده از قطره اشک مصنوعی، چشمان خود را چند ثانیه ببندید و گوشه داخلی چشم را به مدت چند ثانیه با ملایمت فشار دهید تا راه خروج اشک بسته شود و قطره ریخته شده برای مدت بیشتری در چشم بماند.

6- مراقب باشید تا قسمت سر ظرف دارو به دست یا مژه‌ها برخورد نکند، زیرا موجب انتقال باکتری‌ها، به داخل قطره و پس از آن به چشم می‌شود.

7- پس از هر بار مصرف، درب قطره چشمی‌ را بلافاصله ببندید.

8- داروهای  چشمی ‌که به صورت بطری چند بار مصرف یا ژل‌های چشمی‌ تهیه شده‌اند، باید تا یک ماه پس از باز شدن درب آن استفاده شوند و باقی‌مانده دارو پس از یک ماه از تاریخ باز شدن باید دور انداخته شود.

9- اگر برای شما ریختن بیش از یک قطره ‌تجویز شده است، بین ریختن دو قطره باید حداقل 15 دقیقه فاصله باشد.

مریم منصوری

*مطالب مرتبط:

انواع بیماری های آلرژی چشمی

بررسی اشک و وظایف آن

اطلاعات شگفت انگیز درباره چشم

گریه؛ سلامتى یا استرس؟

قدرت درمانی اشک

اشک من شور است

باورهای غلط درباره چشم(1) و (2)

آیا چشم های شما نفس می کشند؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.