تبیان، دستیار زندگی
موجودات سبز رنگ گلابی شکلی وجود دارند که در روده انسان زندگی می‌کنند. نام آنها ژیاردیا لملیا است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساکنان بدن انسان

ژیاردیا

قسمت دوم

تغذیه کنندگان از روده

موجودات سبز رنگ گلابی شکلی وجود دارند که در روده انسان زندگی می‌کنند. نام آنها ژیاردیا لملیا است. آنها از طریق غذا یا آب آلوده وارد بدن انسان می‌شوند. این موجودات، از غذایی تغذیه می‌کنند که از درون روده می‌گذرد. آنها با کمک بالشتک‌های مکنده‌ای که دارند، به دیواره‌ روده می‌چسبند.

یک قلاب بزرگ در سر هر یک از شش پای شپش قرار دارد. هنگامی که شخص بخواهد آنها را از موی خود جدا کند، شپش با این قلاب‌ها محکم به مو می‌چسبد

مبادله ناعادلانه

ژیاردیا، ذخیره امن و دائمی از غذا دارد. اما انسان‌هایی که چنین موجوداتی را در روده‌شان دارند، ممکن است از بیماری های دردناکی در ناحیه عضلات معده یا اسهال و تهوع رنج ببرند.

کرم ریزکال

حفرکنندگان پوست

کرم ریزکال (جرب) درون پوست تخم ریزی می کند. این کرم سوراخی در پوست ایجاد می‌کند و در زیر سطح پوست نقبی می‌زند تا تخم‌هایش را در آنجا بگذارد. سپس لارو این موجود، یعنی نوزادانی که شبیه کرم‌های بسیار ریز هستند، از تخم بیرون می‌آیند.

همچنان که لاروها نقب می‌زنند، بدن انسان مایعاتی ترشح می‌کند تا صدمه‌های وارده به پوست ترمیم شود. لاروهایی که در حال رشد هستند، از این مایعات تغذیه می‌کنند.

شپش

حمله شپش‌ها

شپش ها در لابه‌لای  موی بدن انسان زندگی می‌کنند. آنها روزی پنج بار، خون میزبان خود را می‌مکند که این کار، موجب خارش شدید و دانه‌های ریزپوستی می‌شود. شپش از یک نفر به نفر دیگر، از طریق تماس نزدیک بدن یا استفاده مشترک از رختخواب و لباس منتقل می‌شود.

ژیاردیا، ذخیره امن و دائمی از غذا دارد. اما انسان‌هایی که چنین موجوداتی را در روده‌شان دارند، ممکن است از بیماری های دردناکی در ناحیه عضلات معده یا اسهال و تهوع رنج ببرند

یک قلاب بزرگ در سر هر یک از شش پای شپش قرار دارد. هنگامی که شخص بخواهد آنها را از موی خود جدا کند، شپش با این قلاب‌ها محکم به مو می‌چسبد.

برگرفته از: رشد نوجوان

مترجم: مهرداد تهرانیان راد

**********************

مطالب مرتبط

ساکنان بدن انسان قسمت اول

میکروبها را می شناسی

باکتریها

آیا می دانید بیماری چیست؟

آیا می دانید دندان ها چه کار انجام می دهند؟

کدام مادر، بچه هایش را زندانی می کند ؟

بدترین مادر دنیا

دودو ها چه نوع پرندگانی بودند؟

چرا دودو نابود شد ؟

آیا همه حیوانات نابود می شوند

چرا قحطی به وجود می آید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.