تبیان، دستیار زندگی
مى خواهد ماندگار شود، این بار در المپیك، سلطان كوهستان ایران و آسیا مى خواهد در جاده هاى پكن جوری .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزبانی به دنبال دفاع از دوچرخه سواری آسیا

میزبانی به عشق ایران رکاب می زند

مى خواهد ماندگار شود، این بار در المپیك، سلطان كوهستان ایران و آسیا مى خواهد در جاده هاى پكن جورى ركاب بزند كه بهترین نتیجه تاریخ دوچرخه سوارى ایران در المپیك را به نام خودش ثبت كند. شاید خیلى ها باورشان نشود و از همین حالا رسیدن به این نقطه را در حد یك رویا بدانند، اما او مى خواهد خاطره بازیهاى آسیایى 1998 بانكوك را تكرار كند، البته نه با گرفتن مدال، با یك نتیجه خوب و رسیدن به آخر خط المپیك. او مى خواهد درست مثل زمانى كه بعد از 24 سال مدال طلاى تایم تریل انفرادى را براى ایران گرفت و ركوردار شد، این بار كار بزرگى بكند و با گروه پیشتاز ركابزنان حرفه اى دنیا به خط پایان برسد. مى گوید این كار او ارزش مدال طلا را دارد. رقابت با حرفه اى ترین ركابزنان دنیا در میان است كه یك پایشان در مسابقه هاى اروپایى است و پاى دیگرشان در توردوفرانس ها. آنقدر تجربه دارد كه به قول خودش در 33 سالگى در اولین و آخرین المپیك دوران ورزشى اش به فكر ثبت یك نتیجه خوب در خور نام یك آریایى باشد. حالا او خودش را فقط یك ایرانى نمى داند، مى خواهد در بین دوچرخه سواران دنیا از حیثیت یك قاره دفاع كند. قادر مى تواند یك ایرانى شایسته در المپیك باشد. مثل همان افتخارى كه به عنوان اولین ركابزن ایرانى در آسیا به نام خودش زد و سلطان كوهستان شد. او خودش مى داند كه دوچرخه سوارى ایران جایگاهش كجاست و چقدر با دنیا فاصله دارد، به همین دلیل مى گوید: رسیدن به خط پایان با گروه پیشتاز به اندازه مدال طلاى یكى از رشته هاى كشتى و تكواندو مى تواند براى ایران ارزشمند باشد. شاید از نظر خیلى ها كه اندازه این فاصله را نمى دانند، اتفاق خاصى نباشد، مهم این است كه حرفه اى هاى دنیا دیدگاهشان عوض مى شود و مى بینند جایگاه و اعتبار دوچرخه سوارى ایران كجاست. قادر میزبانى سلطان كوهستان ایران آسیا مى خواهد در المپیك پكن یك ایرانى شایسته باشد. امیدوار است این اتفاق بیفتد و روز مسابقه روز او و هم تیمى هایش باشد.

*حضور در اولین المپیك بعد از 17 سال ركاب زدن حتما باید اتفاق بزرگى براى قادر میزبانى باشد ؟

در آتن و سیدنى در گروه B جهانى مسابقه دادیم و سهمیه گرفتیم. اما براى پكن نام ایران در لیست A جهانى با بهترین هاى دنیا در یك گروه قرار داشت. كار سختى براى رقابت و گرفتن سهمیه داشتیم. امسال به عنوان بهترین تیم آسیایى مى خواهیم به المپیك برویم. حالا دیگر تنها نماینده كشورمان نیستم.

حیثیت و اعتبار دوچرخه سوارى آسیا امروز در دست ما ایرانى هاست براى قادر میزبانى هم اتفاق بزرگى است كه بخواهد براى ایران و آسیا در المپیك ركاب بزند. از خدا مى خواهم كمك مان كند. از حیثیت دوچرخه سوارى دفاع كنیم.

*قادر میزبانى جایگاه خاصى در دوچرخه سوارى ایران دارد، دلیل خاصى داشت كه در دو دوره قبلى حاضر نشدى ؟

یك سال با تیم لاساى تركیه بودم و نتوانستم در انتخابى آتن شركت كنم. بعد از آن هم با جایانت. مسابقات فشرده بود و به انتخابى سوییس نرسیدم.

*حالا نظرت درباره تیمى كه قرار است در پکن رکاب بزند چیست ؟

در آن دو دوره هر كسى سهمیه مى گرفت، خودش به المپیك مى رفت اما امسال شرایط عوض شده و پاى انتخابى به میان آمد.

*یعنى مخالف انتخابى بودن تیم سه نفره ایران هستى ؟

ایران كار سختى براى گرفتن سهمیه داشت. در 80 درصد قضیه من و حسین عسگرى نقش داشتیم و با تیم جایانت امتیازات زیادى گرفتیم. این مساله چیز مشخصى است و فكر نمى كنم شك و شبهه اى در آن باشد. نه تنها در مسابقات انتخابى المپیك، كارنامه 10 سال ما نشان مى داد كه ما نفر اول و دوم ایران هستیم. فقط نفر سوم مشخص نبود. ولى پاى ما را هم به اردوى انتخابى كشیدند. فكر مى كنم این كار زیاد خوشایند نبود.

*حالا به تیمى كه قرار است به المپیك برود اعتراض دارى ؟

اصلا بحث این چیزها نیست. منظورم این است كه كارنامه ما دو نفر معلوم بود و در انتخابى هم به مشكلى نمى خوردیم.

وگرنه من و حسین و مهدى سهرابى از لحاظ آمادگى و تجربه كمبودى نداریم. مى دانیم در چه وضعیتى چه كار باید بكنیم.

*برنامه ریزى فدراسیون چطور بود، تمرینات دیرتر شروع نشد ؟

ما تمرینات مان را انجام مى دادیم. بعد هم اردوى متمركز شروع شد در مسابقات قهرمان كشورى هم شركت كردیم كه تداركات خوبى بود. و قطعا از ماه ها قبل معلوم بود كه ایران سه سهمیه در جاده براى المپیك گرفته. مى شد برنامه ریزى بهترى براى آماده سازى تیم انجام داد.

*تور بین المللى چین هایلگ چطور، مى تواند تدارك خوبى باشد ؟

این مساله یكى از برنامه هاى تیم پتروشیمى بود نه فدراسیون. در دو سه ماه اخیر هم اولین مسابقه حرفه اى و سنگین محسوب مى شود. فكر مى كنم در بهترین زمان هم این فرصت به ما رسید بعد از آخرین مرحله تور چین تا استارت المپیك، دو هفته زمان داریم.ما فرصت خوبى براى ریكاورى داریم و سر حال و آماده به پكن آمده ایم. البته صد درصد در آمادگى من و حسین خیلى تأثیر دارد، به شرطى كه حادثه و اتفاقى در كار نباشد.

*پس مى شود به تیم سه نفره ایران امیدوار بود ؟

گفتم این سه نفر از نظر تجربه كمبودى ندارند. ولى المپیك جایى است كه بهترین ها و حرفه اى هاى دنیا مى آیند. نكات خیلى ریزى وجود دارد. كه ركابزنان حرفه اى و آماتور را از هم متمایز مى كند.

*چه نكاتى ؟

مسابقه استقامت جاده در المپیك در مسافت 240 كیلومتر برگزار مى شود. 80 درصد مسابقه را باید در مسیر كوهستانى و در هواى بسیار گرم ركاب زد. تیمى مى تواند تا آخر راه ادامه بدهد كه حمایت هاى خوبى در طول 7 ساعت مسابقه داشته باشد. كسانى كه به عنوان همراه قرار است تیم را حمایت كنند باید تجربه هاى خاصى داشته باشد. 50 درصد موفقیت تیم در مسافت هاى طولانى به همین حمایت ها و رساندن تغذیه مناسب بستگى دارد تا انرژى ورزشكاران تحلیل نرود. مثل این مى ماند كه یك ماشین حتى اگر مدل بالا هم باشد اگر بنزین به آن نرسد، نمى تواند به راهش ادامه دهد. این كار شگرد خاصى مى خواهد، علاوه بر آگاهى به قوانین مسابقه و مسائل فنى قدرت جهانى هم مى خواهد كه در طول 7 ساعت مسابقه از پس این مسوولیت مهم برآید.

میزبانی به عشق ایران رکاب می زند

*حالا خود قادر میزبانى چقدر آماده است، اینكه مى دانى اروپایى ها پیشتاز هستند و مدال آور، تأثیر منفى در كارت نمى گذارد ؟

من به آمادگى کامل رسیده ام. در مسابقه استقامت 151 ورزشكار قرار است ركاب بزنند. اما فقط سه نفر مدال مى گیرند، اگر به این مسائل باشد 149 نفر بقیه اصلا نباید شركت كنند، مخصوصا ما آسیایى ها كه فاصله زیادى با اروپایى ها داریم و شانس مان هم كمتر است. مهم ترین چیز آن است كه دوچرخه سوارى دنیا دیدگاهش نسبت به ایران و ركاب زنان آن تغییر مى كند.

*از حریفان آسیایى گفتى، رقباى ایران در المپیك از كدام كشورها هستند ؟

قزاقستان، بهترین تیم آسیایى در المپیك پكن است. آنها هم مثل ما سه نفر شركت كننده دارند، الكساندر وینوكروف در المپیك سیدنى مدال نقره گرفته و جزو 10 نفر برتر دنیاست. بعد از قزاق ها ما هستیم، اما نمى شود از حالا چیزى را پیش بینى كرد، همه چیز به شرایط مسابقه بستگى دارد.

* قادر میزبانى در المپیك پكن به دنبال چیست ؟

دوچرخه سوارى ایران براى اولین سال به عنوان بهترین تیم آسیا در المپیك شركت مى كند. قاره آسیا ما سه نفر من، حسین عسگرى و مهدى سهرابى را دارد. ما فقط نماینده ایران نیستیم، نماینده یك قاره هستیم، در واقع حیثیت و اعتبار دوچرخه سوارى آسیا به عملكرد ما سه نفر بستگى دارد. من مى خواهم در المپیك بهترین نتیجه تاریخ دوچرخه سوارى ایران در المپیك را بگیرم. به خاطر ارزش مدالى كه این مسابقات دارد، دوچرخه سواران حرفه اى دنیا با آمادگى كامل مى آیند. میدان بزرگ و نبرد سختى است، اما رسیدن به آخر خط با گروه پیشتاز براى ما ایرانى ها یك شاهكار محسوب مى شود و به اندازه مدال طلاى كشتى و تكواندو ارزش دارد.

در آرزوى گذشتن از خط پایان المپیك

مربى قادر میزبانى و دو المپیكى جاده ایران از وضعیت شاگردانش راضى است. بعد از بى خبر رفتن لیندنر جاى سرمربى آلمانى ماه ها در كنار تیم ملى خالى ماند اما بالاخره فدراسیون مجید ناصرى را كه تا دوحه در كنار همین مربى ژرمن كار مى كرد، به عنوان مربى برگزید. ملى پوشان ایرانى هم مهر تأیید زدند كه در زمان باقیمانده تا المپیك ناصرى بهترین انتخاب براى المپیكى هاى ركابزن مى توانست باشد. حالا مربى هم از دوچرخه سوارانش راضى است و مى گوید: «تمرینات طبق آن چیزى كه برنامه ریزى شده بود انجام شده و ملى پوشان شرایط خوبى دارند. مسابقه تداركاتى نداشتیم اما سعى مان بر آن بود كه در شرایطى مشابه مسیر المپیك در ارتفاعات تمرین كنیم. براى بچه ها در اردوى دماوند برنامه هاى تمرینى خوبى داشتیم كه خوشبختانه به نتیجه اى كه مى خواستیم رسیدیم.»

اما مجید ناصرى مربی تیم ملی درباره عملكرد شاگردانش در المپیك پیش بینی می کند و مى گوید: «واقعیتى را كه نباید فراموش كرد این است كه ما با دوچرخه سوارانى كه به پكن مى آیند فاصله زیادى داریم. رقابت در مسیر دشوار المپیك با حرفه اى هاى دنیا خیلى سخت است در حالى كه در همین مسابقات تعدادزیادى از دوچرخه سواران مطرح اروپایى به خط پایان نمى رسند، پیش بینى كار سخت مى شود. هر سه المپیكى تیم ایران آماده اند و تقریباً در یك سطح قرار دارند انتظار ما این است كه در استقامت جاده به خط پایان برسند. قطعاً پشت سر گذاشتن مسافت 246 كیلومترى در كنار ركابزنان مطرح دنیا، در مسیرى طولانى كه شیب هاى سختى هم دارد كارى دشوار است امیدواریم قادر كه تخصص اش در مسیرهاى سربالایى است یكى از ركابزنانى باشد كه به همراه گروه پیشتاز به خط پایان مى رسد. این اتفاق براى دوچرخه سوارى ایران واقعاً ارزشمند است.

قادر حرف اول را در سربالایى مى زند

دبیر فدراسیون با امیدوارى درباره المپیك صحبت مى كند. اصغر خالقى مى گوید: ما كارمان را درست انجام دادیم.

اسكلت تیم مشخص بود. سوابق بچه ها را هم مى شناختیم. بعد از بررسى عملكرد ركابزنان در مسابقاتى كه در راستاى المپیك بود، بهترین ها را به اردو دعوت كردیم.

تمرینات هم در منطقه خیلى خوبى برگزار شد كه مشابهت زیادى به مسیر المپیك داشت. خوشبختانه بچه ها به آمادگى خوبى رسیدند، نتایجى كه حسین عسگرى و قادر میزبانى با پتروشیمى گرفتند، نشان مى دهد آنها خوب كار كردند و آماده اند.

قادر در مسیرهاى سربالایى حرف اول را مى زند. اما مسیر المپیك فرق مى كند و ركاب زدن در مسافت طولانى و پرشیب جاده هاى پكن در كنار رقباى حرفه اى اروپایى كار خیلى سختى است. امیدواریم هر سه ركابزن المپیكى ما موفق شوند به خط پایان المپیك برسند، اتفاقى كه در دو المپیك قبلى نیفتاد.

خالقى امیدوار است اما یك شرط هم دارد، اینكه بچه ها آمادگی و روحیه خود را حفظ کنند. در ارتفاعات رینه دماوند تمرین كردن، آنها را به شرایط خوبى رسانده، امیدواریم این آمادگى تا شروع المپیك هم حفظ شود و اتفاق و حادثه اى نیفتد تا هر سه دوچرخه سوار ما در شرایطى خوب رقابت كنند و به خط پایان المپیك برسند.

گرفتن سهمیه در گروه A جهانى و شركت در المپیك اتفاق خیلى خوبى براى دوچرخه سوارى ایران بود. امیدواریم با رسیدن به خط پایان این اتفاق خوب براى ایرانى ها تكمیل شود.

میزبانی به عشق ایران رکاب می زند

بیوگرافى

یك اتفاق میزبانى را قادر كرد

تا 33 ساله شدن 5 ماه فاصله دارد اما در كمتر از یك ماه دیگر بزرگترین مسابقات تاریخ دوران ورزشى اش را در المپیك پكن تجربه مى كند. قادر میزبانى 19 آذرماه سال 1354 در شهر تبریز به دنیا آمد، اگر نتیجه اى را كه مى خواهد در المپیك بگیرد، بهترین خاطره زندگى ورزشى و غیر ورزشى اش براى همیشه در یادش ثبت مى شود. قادر كه امروز همه او را به عنوان حرفه اى ترین دوچرخه سوار ایران مى شناسند و در چند سال اخیر در بین آسیایى ها همیشه پیشتاز بوده، شاید خیلى دیر شروع كرد اما چنان ركاب زد كه در اولین مسابقات آموزشگاه ها عنوان قهرمانى را مال خود كرد. سال دوم دبیرستان بود كه استارت زد. بر حسب اتفاق معلم ورزش او قهرمان آسیا بود، او با راهنمایى بهروز رهبر به صورت جدى دوچرخه سوارى را ادامه داد و براى رسیدن به عناوین كشورى، ملى و آسیایى مسافت زیادى را ركاب زد. بعد از یك سال تمرین، در مسابقاتى كه در سطح ایران برگزار مى شد ستاره شد و طلا گرفت. كار بزرگ قادر از همان زمان به بعد ادامه پیدا كرد. اولین مدال رسمى را در سال 1993 در مسابقات قهرمانى آسیا گرفت آن زمان كه براى تیم ملى جوانان ركاب مى زد. 4 سال بعد مدال طلا در رشته تایم تریل. را دوباره این بار در بانكوك در همین رشته به نام خودش ثبت كرد، بعد از 24 سال قادر میزبانى ایران را طلایى كرد تا امروز هم ركورددار است و هنوز كسى از او جلو نزده.

اما ملى پوش المپیكى ایران بعد از 16 سال ركاب زدن معتقد است در تورها همیشه بهتر ركاب زده و شاخص تر بوده، در تورهاى یوگسلاوى، لانكاورى مالزى، چین هایلگ و همیشه فاتح بوده و آنطور كه دوست داشته ركاب زده.

نگاه ویژه

مدافع حیثیت دوچرخه سوارى آسیا

حرفه اى ترین ركابزن ایران هر چند بزرگترین آرزویش حضور در المپیك نیست اما پازدن در پكن هم جزو افتخاراتش محسوب مى شود آن هم پا زدن همپاى برترین دوچرخه سواران دنیا.

قادر میزبانى 4 سال پیش هم شانس المپیكى شدن را داشت اما به خاطر عضویت در تیم لاساى تركیه، این فرصت را از دست داد. پسر آذرى كه یك جورى شناسنامه دوچرخه سوارى ایران هم به حساب مى آید مى خواهد در المپیك پكن نه خودش را كه ایران را ثابت كند؛ نه ایران كه به قول خودش از حیثیت آسیا دفاع كند چرا كه تیم ایران به عنوان بهترین تیم آسیا در المپیك حاضر مى شود.

از طرفى تجربه چندساله ركابزنى در مسیرهاى كوهستانى او را مطمئن كرده كه مى تواند در ردیف برترین هاى المپیك قرار بگیرد. او ایمان دارد كه این اتفاق مى افتد. به همین دلیل است كه مى خواهد با بهترین نتیجه ماندگار شود. ماندگار در تاریخ و در ورزش. همانطور كه اسمش در كتاب گینس هم رفت. وقتى در خط دوچرخه سوارى در بالاترین ارتفاع را زد، در تور چین هایلگ.

كسب سهمیه

تخصصش ركاب زدن در رشته هاى استقامتى و جاده است و انتظار زیادى از او مى رفت كه در كسب سهمیه المپیك كمك حال تیم ملى جاده باشد. همین اتفاق هم افتاد قادر میزبانى به همراه هم تیمى اش حسین عسگرى در تیم جایانت براى گرفتن سهمیه المپیك در جاده خیلى خوب ركاب زد و امتیازات زیادى را به حساب ایران واریز كرد. در طول سال 2007 میلادى كه ركابزنان آسیایى فرصت گرفتن سهمیه را داشتند، در مسابقات زیادى ركاب زد. مسابقات قهرمان كشورى قهرمانى آسیا كه 15 مدال رنگارنگ به نام ایران ثبت شد، تور بین المللى چین هایلگ، لانكاوى مالزى، تور هوكایدو و تور قطر مسابقاتى بود كه سهمیه المپیك داشت، قادر میزبانى به همراه بقیه ملى پوشان ایرانى مسابقه داد و با روى هم قرار گرفتن امتیازات به دست آمده از رقابت ایرانى ها با حریفان، سه سهمیه در جاده آن هم در گروه A جهانى به نام ایران خورد. اما ثمره این تلاش تنها راهیابى به المپیك پكن نبود، مهم ترین اتفاق كسب عنوان اول تیمى در رنكینگ آسیا بود. جاده روهاى ایران براى اولین بار در قاره كهن هم سهمیه المپیك را به نام خود زدند و هم در بین آسیایى ها صدرنشین شدند. حالا قرار است قادر میزبانى به همراه دو هم تیمى اش علاوه بر مسابقات استقامت و ركاب زدن در جاده هاى پكن در تایم تریل انفرادى هم فرصت رقابت داشته باشد.

برنامه مسابقات

شنبه 19 مردادماه، ساعت 11 مسابقات استقامت جاده قادر میزبانى، حسین عسگرى و مهدى سهرابى هر سه ركابزن ایرانى رقابت خواهند كرد.

چهارشنبه 23 مرداد ماه، ساعت 13:30 مسابقه تایم تریل انفرادى از بین سه المپیكى ایران، بنا به صلاحدید كادر فنى، ایران یك نماینده در این مسابقات خواهد داشت.