تبیان، دستیار زندگی
دکتر فولادوند، گروه اندیشه- استاد محمدمهدی فولادوند - نویسنده، مترجم و قرآن پژوه- صبح روز (سه شنبه، ١٥ مرداد) در سن ٨٨سالگی از دنیا رفت و كوله باری از آثار و ترجمه هایش را به یادگار گذاشت. به گزارش ایسنا، این «چهره ماندگار» پس از مدت ها بیماری به دلیل سكت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دکتر فولادوند مترجم پر آوزه قرآن درگذشت

محمد مهدی فولادوند

استاد دکتر محمد مهدی فولادوند -نویسنده، مترجم و قرآن پژوه- صبح روز (سه شنبه، ١٥ مرداد) در سن ٨٨سالگی از دنیا رفت و كوله باری از آثار و ترجمه هایش را به یادگار گذاشت. به گزارش ایسنا، این «چهره ماندگار» پس از مدت ها بیماری به دلیل سكته مغزی، در منزل خود درگذشت.

پیكر استاد فولادوند ساعت ٣٠:٨ امروز چهارشنبه از مقابل خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) واقع در خیابان بزرگمهر به سمت دانشگاه تهران تشییع می شود و از آن جا برای خاك سپاری به ابن بابویه در شهرری منتقل می شود. محمدمهدی فولادوند نوه آیت ا... العظمی حاجی آقا محسن اراكی، اول دی ماه سال ١٢٩٩ هجری شمسی در اراك متولد شد. در سن ١٢سالگی به تهران آمد و در سال ١٣١٨ از مدرسه دارالفنون تهران موفق به اخذ دیپلم ادبی آن زمان شد و به دانشكده حقوق دانشگاه تهران راه یافت. از آن جا كه تمایلات ادبی و عرفانی او هماهنگ با رشته حقوق نبود، در شهریور ١٣٢٩ عازم فرانسه شد. فولادوند مدت ١٤سال در پاریس در دانشگاه سوربن به تحصیل در رشته ادبیات، هنر، فلسفه و زبان شناسی عرب پرداخت و سپس ضمن انتشار آثار خود، به مسافرت و پژوهش پرداخت و رساله   دكترای خود را كه درباره «عمرخیام» بود، به چاپ رسانید. در سال ١٣٤٤، به عنوان عضو دائمی انجمن نویسندگان فرانسه زبان و عضو وابسته انجمن شاعران فرانسه برگزیده شد. دیوان شعرهای فارسی فولادوند به ٢٠هزار بیت و به زبان فرانسه به ٧٠٠صفحه می رسد و در زبان فارسی، «مهدا» تخلص می كرد. برخی از ترجمه های فولادوند عبارت اند از: ترجمه «قرآن كریم» و «نهج البلاغه» به زبان فارسی، ترجمه «دعای كمیل» به فرانسه، «اقتصاد» صدر و «رهایی از گمراهی» تالیف غزالی. از تالیفات او هم به «خیام  شناسی»، «قرآن شناسی» و «نخستین درس از زیباشناسی» می توان اشاره كرد.

روحش شاد

منبع خبر:

روزنامه خراسان