تبیان، دستیار زندگی
هما حسینى، سهمیه اش را دو ماه پیش در شانگهاى گرفت تا مردادماه دوباره به سرزمین ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توان دختر مسلمان را به نمایش مى گذارم

هما حسینی پارو زن ?? ساله ایرانى

هما حسینى، سهمیه اش را دو ماه پیش در شانگهاى گرفت تا مردادماه دوباره به سرزمین اژدها برگردد و این بار اما در پكن كنار رقباش استارت بزند، پارو زن 19 ساله ایرانى كه بعد از محسن شادى دومین سهمیه المپیك را براى قایقرانى ایران گرفت دومین دختر المپیكى ایران هم شد، بعد از سارا خوش جمال فكرى. او حالا پرچم دار ایران در بازیهای المپیک نیز هست و جدى تر از قبل تمرین مى كند تا به قول خودش بعد از مسابقه اش افسوس نخورد.او سعى مى كند هم بهترین نتیجه را بگیرد چرا كه به حضور در مسابقه براى كسب تجربه و محك خودش اعتقادى ندارد. بلكه مى خواهد با نتیجه مسابقه حداقل مزد زحماتش را بگیرد، همین. هر چند هما و بقیه هم تیمى هایش جیوگانیك سرمربى شان را موقع تمرین كنارشان ندارند اما هنوز هم با برنامه هاى او كار مى كنند و فعلا برایشان كافى است. البته به این راضى نیستند و با او در ارتباط هستند و ركوردهایشان را به او اطلاع مى دهند.

*حالا كه جیوگانیك سرمربى تیم نیست به كار شما لطمه نمى خورد ؟

الان او نیست اما ما با برنامه اش كار مى كنیم. در واقع تاثیر كار سرمربى تنها به حضور فیزیكى اش نیست. بلكه به وسیله برنامه اش تاثیر كارش مشخص مى شود. از طرفى ما به وسیله ایمیل با او در ارتباط هستیم.

*منتظر برگشت او هم هستید ؟

بله ما منتظریم تا او برگردد. هنوز معلوم نیست كه او براى همیشه رفته.

*نبود او در اردو باعث نمى شود كه شما مثل وقتى كه او بود تمرین نكنید ؟

من خودم آنقدر توجیه شده ام كه حالا هر چقدر خودم كار كنم بعدها نتیجه اش را مى بینم. حضور مربى در تمرین تاثیر دارد چرا كه اگر این طور نبود ما فقط برنامه مى گرفتیم و خودمان تمرین مى كردیم اما ما حالا هم كه سرمربى نیست همان طور سخت تمرین مى كنیم كه وقتى او بود.

*حالا كه نیست دلتنگ سختگیرى هاى او نمى شوى ؟

تا حدودى. البته ما هم عادت كرده ایم چرا كه وقتى اردو بود او مرخصى مى رفت یا ما مرخصى مى رفتیم. چطور وقتى در اردو هستیم دلمان براى خانواده مان تنگ مى شود اما مجبوریم تحمل كنیم. الان هم ما این وضعیت را داریم.

*اگر در المپیك بدون او مسابقه دهید. نبودش روى كارت تاثیر منفى نمى گذارد ؟

مشخص نیست. حتى به این قضیه فكر نكرده ام كه بدون او به پكن بروم.

*حالا فرصت زیادى تا شروع المپیك ندارى، تمریناتت جدى تر شده ؟

از ?? اردیبهشت ماه كه تمریناتمان شروع شده سخت و فشرده تر از قبل شده، خیلى سخت.

*طبق همان برنامه جیوگانیك ؟

آقاى جیوگانیك قبل از رفتن برنامه اى داد كه طبق آن حجم تمرینات كم است اما فشار آن زیادتر از قبل است و البته تمرینات سرعتى هم بیشتر شده.

*برنامه ات براى این مسابقه ها چیست. مى روى تا خودت را محك بزنى ؟

- در هیچ مسابقه اى فقط با هدف كسب تجربه و محك زدن پا نگذاشته ایم. در واقع كارى مى كنیم كه حداقل در مسابقه ها نتیجه زحمات خودمان را بگیریم. این اعتقاد من است. همیشه هم سعى ام این است كه وقتى زحمت مى كشم نتیجه اش را در مسابقه ها بگیرم.

*ركوردهایت بهتر شده ؟

- حالا كه ركوردها تمرینى است مسابقه اى نیست ، از طرفى ما در پیست هزارمترى پارو مى زنیم اما در مسابقه ، پیست دو هزار مترى است. پس شرایط تمرین و مسابقه ما خیلى با هم فرق دارد و نمى شود روى آن حساب كرد. كه با ركوردهاى تمرین وضعیت بهتر شده است.

*اما با در نظر گرفتن همه شرایط پیست، ركورد تمرینى و ... باز هم متوجه مى شوى كه ركوردت تغییر كرده ؟

- فكر مى كنم نسبت به قبل پیشرفت كرده ام. ركوردهایم بهتر شده. امیدوارم این روند پیش برود و در المپیك و با سطح بالاى مسابقه ها وضع ركوردها هم بهتر شود.

*ركوردهایى كه در تمرین ثبت كرده اى به گرفتن نتیجه در المپیك امیدوارت مى كند ؟

- همانطور كه قبلا هم گفته ام هر مسابقه اى تلاش خودش را مى خواهد. در قهرمانى آسیا یك جور، قهرمانى جهان همین طور. المپیك هم كه سر آمد همه مسابقه ها است تلاش خودش را مى خواهد. من هم براى پكن همه سعى ام را مى كنم و امیدوارم بتوانم خودى نشان دهم.

هما حسینی پارو زن ?? ساله ایرانى

*مى دانى كه براى گرفتن نتیجه در المپیك كار راحتى ندارى ؟

تمرین مى كنم و مى دانم كه رسیدن به نتیجه در المپیك نیاز به كار زیادى دارد. حداقل تجربه زیادى باید داشته باشى تا بتوانى با المپیكى ها رقابت كنى اما من در نهایت كم تجربگى و در رقابت با پاروزنان صاحب نام در چین سهمیه گرفتم. به همین خاطر به موفقیت در پكن امیدوارم.

*پس به نتیجه فكر مى كنى ؟

همه سعى ام را مى كنم تا به عنوان دختر مسلمان در پكن بهترین نتیجه را بگیرم. مى خواهم نماینده شایسته اى براى جامعه اسلامى و كشورم در پكن باشم.

*نتیجه در المپیك از نظر تو چیه، مدال یا ركورد جدید

نتیجه یعنى اینكه بعد از مسابقه خیالم راحت باشد و راضى شوم. همه سعى ام را مى كنم تا خودم را راضى كنم.

حالا فرقى نمى كند كه نتیجه كارم چه باشد. مدال، ركورد جدید یا پشت سرگذاشتن مراحل مقدماتى، نیمه نهایى و رسیدن به فینال مسابقه ها، نمى خواهم بعد از مسابقه برایم افسوس بماند و حسرت و بگویم اى كاش، اى كاش.

احمد دنیامالى رییس فدراسیون:فرصت زیادى دارد

در حالى كه دو سال از فعالیت رویینگ در ایران مى گذرد، پاروزنان این رشته دو سهمیه المپیك گرفتند. یكى از سهمیه ها توسط یك دختر به دست آمد كه این كار، كار بزرگى محسوب مى شود.

هما حسینى هم مثل بقیه بچه ها بعد از شناسایى در طرح استعدادیابى به اردوى شبانه روزى آمد اما چیزى از قایقرانى نمى دانست. او هم كنار بقیه بچه ها زیرنظر مربیان خارجى كار كرد و موفق شد. با این كه هنوز رویینگ ایران با جهان فاصله زیادى دارد اما امیدواریم كه بچه هاى ما بتوانند با تلاشى كه مى كنند با كارنامه قابل قبولى در المپیك به تهران برگردند. ما نمى خواهیم در رقابت با المپیكى ها جزو كشورهاى آخر باشیم و قایقرانان باید از چند كشور پیش بیفتند. از طرفى ارتقا ركورد نیز برایمان اهمیت دارد. امیدوارم او بتواند خوب ظاهر شود.

ویژگى كه او را از بقیه متمایز مى كند همت زیادش است. اگر قرار باشد قایقرانى در المپیك موفق شود باید به طور متوسط 8 تا 10 تجربه پاروزنى داشته باشد، در سال 7 تا 10 هزار كیلومتر پارو بزند. اما هما تازه اول راه است دخترى كه با سن كم به المپیك مى رود. در هر حال او فرصت زیادى دارد. امیدواریم او با تجربه اى كه از المپیك 2008 پكن به دست مى آورد حداقل در المپیك هاى بعدى 2012 و 2016 رقیب جدى براى بقیه رویینگى هاى دنیا محسوب شود.

پورعسگرپرست:صعود به فینال C بهترین نتیجه او است

دو سهمیه اى كه پاروزنان رویینگ براى اولین بار براى قایقرانى گرفتند نتیجه عالى بود. با اینكه هیچ چیزى قابل پیش بینى نیست اما ملى پوشان ایران براى رسیدن به مدال در بازیهاى المپیك پكن خیلى جوان هستند. هما حسینى كه یكى از سهمیه هاى المپیك را به دست آورده ورزش را حرفه اى كار نكرده. او در طرح استعدادیابى انتخاب شد، آموزش دید و فیكس تیم ملى شد. ویژگى خاص او حرف شنوى است. هما وقتى مربى درباره تكنیك، نحوه تمرین و نقاط ضعف اش صحبت مى كند خوب گوش مى كند و فكر مى كند و البته سوال هاى زیادى مى پرسد. در واقع ذهن او مداوم درباره رقبا و ركوردهایش مشغول است و همیشه براى برطرف كردن ضعف هایش تلاش مى كند. ورزشكاران ملى باید یكسرى فاكتورهایى داشته باشند. هما حسینى هم از آن مستثنى نیست او از نظر اهرم هاى جهانى، فاكتورهاى خوبى دارد. قامت و دست هاى بلند كه پوئن مثبتى برایش به حساب مى آید اما اگر او بتواند رقبایش را كه در مسابقه انتخابى هم بودند در پكن پشت سر بگذارد یك گام موفقیت محسوب مى شود اما رسیدن به فینال C بازیها بهترین نتیجه ایى است كه او مى تواند ثبت كند.

در هر حال ورود به المپیك براى قایقران كرمانشاهى تازه شروع كار است. آن هم براى او كه 19 سال بیشتر ندارد. با روحیه اى كه او دارد آینده درخشانى انتظارش را مى كشد.

نادر طالبى ناظر كمیته ملى المپیك در فدراسیون

با برنامه ریزى فدراسیون و كمیته پاوزنى، دو ورزشكارى كه از طرح استعدادیابى در سال پیش شناسایى شده بودند دو سهمیه المپیك را گرفتند. در واقع دو سهمیه المپیك ایران در قایقرانى به دست نیامده بلكه در پاروزنى آن هم با سابقه دو ساله به دست آمده است. این دو سهمیه هما حسینى و محسن شادى در قدم اول یعنى موفقیت بزرگ.

در این مدت ملى پوشان خوب تمرین مى كنند. هر چند در حالى كه فرصت زیادى تا شروع المپیك باقى نمانده با رفتن سرمربى آنها خلل كوچكى ایجاد شده است. جیوگانیك سرمربى تیم كه حالا به كشورش رومانى برگشته، براى این موفقیت زحمت زیادى كشیده است. حضور او مى توانست به عملكرد بهتر دو پاروزن در پكن كمك زیادى كند چراكه وجود مربى یكى از ابزارهاى لازم براى موفقیت محسوب مى شود. مربى تراز اول كه به دانش روز اشراف دارد و البته مى تواند روحیه و انگیزه ملى پوشان را نیز براى مسابقه خوب با رقباى سطح بالا بیشتر كند.

المپیك میدان بزرگى است. همین كه دو پاروزن در المپیك حاضر مى شوند كافى است اما صعود از مرحله مقدماتى به دورهاى بالاتر بعید به نظر مى رسد. رییس فدراسیون قایقرانى نگاهش فراتر از حضور صرف در المپیك است. او به دنبال موفقیت مى گردد و البته براى رسیدن به آن همه سخت افزارها را هم فراهم كرده است، بدون هیچ كوتاهى. از حالا به بعد نوبت بچه هاست. هر چند فدراسیون باید مربى خوبى را هم در این فرصت كم كنار آنها قرار دهد تا روحیه و انگیزه ملى پوشان بالا برود. در این صورت همان طور كه معتقدیم احسان حدادى مى تواند مدال طلاى المپیك را بگیرد، از این طرف هم مى توانیم منتظر درخشش پاروزنان رویینگ باشیم. آن هم وقتى كه فدراسیون كم و كسرى براى آماده شدن آنها نگذاشته است.

هما حسینی پرچم دار کاروان ایران در المپیک

بیوگرافى

بسكتبالیستى كه پارو زن شد

روز اول دى ماه سال 67 آخرین عضو خانواده حسینى به دنیا آمد. دخترى كه اسمش را پدر هما گذاشت. سومین بچه هم از همان كوچكى به ورزش علاقه مند شد. مثل خواهر و برادر بزرگترش اما مثل آنها جذب والیبال نشد. او بسكتبال را انتخاب كرد.

خواهر بزرگتر هما با اینكه به تیم ملى نرسید اما عضو تیم منتخب شهر بود. برادرش هم علاوه بر والیبال شناگر هم بود.هما از دبستان بازى بسكتبال را شروع كرد. او وقتى كلاس پنجم دبستان بود با تیم مدرسه اش در مسابقه قهرمانى ایران شركت كرد. وقتى عضو تیم دبیرستان بود براى تیم هاى منتخب و بسیج كرمانشاه هم بازى مى كرد اما قبل از اینكه پایش به لیگ برتر باشگاه هاى بسكتبال بانوان باز شود در قایقرانى تست داد و قبول شد و به اردوى شبانه روزى آمد. همین باعث شد كه او دیگر توپ نارنجى رنگ بسكتبال را داخل سبد نیندازد و به جاى آن پارو بزند. اگرچه هما هر دو رشته را دوست دارد اما حالا او فقط و فقط به بالا رفتن از پله هاى ترقى پاروزنى فكر مى كند. خودش مى گوید: هر دو رشته را دوست دارم و نمى توانم آنها را با هم مقایسه كنم. بكستبال رشته تیمى است و پاروزنى هم هیجان خودش را دارد.

او قبل از اینكه به المپیك برسد. در مسابقه هاى بین المللى سنگاپور پارو زد و نایب قهرمان شد. البته چهارمى آسیا را نیز باید به كارنامه افتخارات او اضافه كرد.

نگاه ویژه

سد شكن

شاید كه نه، حتماً خیلى ها توى ایران حتى نام هما حسینى را هم نشنیده باشند، حتى رشته اى هم كه او در آن فعال است را كمتر كسى مى شناسد، رویینگ یك رشته تازه وارد در ایران است و این طبیعى است كه قهرمانان آن شناخته شده نباشند. هما حسینى یك ورزشكار جوان ایرانى است، دخترى كه به هرحال جزو اولین گروه دختران ایرانى است كه خودش راهى المپیك شده است. كسب سهمیه المپیك اتفاق ویژه اى است كه نباید آن را نادیده گرفت. وقتى حسینى مى تواند در آسیا جزو سهمیه هاى المپیك باشد یعنى جزو قایقرانان برتر آسیا است و این براى رشته اى كه كمتر از سه سال است كه در ایران فعالیت مى كند یك موفقیت به حساب مى آید.

شاید كسى از حسینى جوان انتظار نداشته باشد كه در المپیك شگفتى ساز شود و درخششى فوق انتظار داشته باشد اما حتما او باید از این میدان بزرگ درس هایى بگیرد كه 2 سال بعد در بازیهاى آسیایى به كمك اش بیاید. حالا دیگر همه از او انتظار دارند در سطح آسیا بدرخشد و حتى روى سكو برود.

هما حسینى به درستى پرچمدار دختران رویینگ ایران است، یك سد شكن كه مى تواند راه را براى سایر همقطاران باز كند. اگر حسینى از پس این كار برآید آن وقت شاهد شكوفایى این رشته در میان دختران ایرانى خواهیم بود.

كسب سهمیه

هما از شانگهاى به پكن رسید

هما طلسم تنهایى دختران المپیكى ایران را دو ماه پیش در شانگهاى شكست. تا پیش از اینكه ملى پوش رویینگ ایران سهمیه بگیرد، سارا خوش جمال فكرى دختر تكواندوكار ایران سهمیه گرفت تا اولین دختر ایرانى باشد كه با سهمیه پا به المپیك مى گذارد اما پاروزن 19 ساله كرمانشاهى نهم اردیبهشت همه را غافلگیر كرد. او كه همراه تیم ملى رویینگ در مسابقه هاى قهرمانى آسیا و انتخابى المپیك حاضر شده بود نفر چهارم آسیا شد و دومین سهمیه المپیك را گرفت تا سارا در پكن تنها دختر المپیكى نباشد. دختر كرمانشاهى در شانگهاى در ماده سنگین وزن تك نفره پارو زد و همه را انگشت به دهان گذاشت. او با اینكه كم تجربه ترین شركت كنند این ماده بین آسیایى ها بود اما مقابل رقبایش كم نیاورد. او در رقابتى دیدنى بعد از پشت سر گذاشتن مرحله مقدماتى و نیمه نهایى به فینال A رسید تا براى به چنگ آوردن سهمیه المپیك با پاروزنان قزاقستان، كره، میانمار، هنگ كنگ و ویتنام مسابقه دهد كه مسابقه داد و نفر چهارم شد. بعد از قایقرانان كره، قزاقستان و هنگ كنگ هر چند او مدال نگرفت اما سهمیه المپیك پكن را به دست آورد.

برنامه مسابقات

رویینگ

رقابت هاى رویینگ بازیهاى المپیك از 19 مرداد ماه آغاز مى شود و تا 27 مرداد ادامه دارد. مسابقات این رشته در پارك رویینگ شانى برگزار مى شود.

برنامه مسابقات ورزشكاران ایرانى

شنبه 19 مرداد ساعت 13:30

مرحله مقدماتى دوپاروى سنگین وزن زنان

دوشنبه 21 مرداد ساعت 15:30

مرحله رپه شارژ (شانس مجدد) دوپاروى زنان

چهارشنبه 23 مرداد ساعت 14:50

مرحله نیمه نهایى دوپاروى زنان

پنج شنبه 24 مرداد ساعت 14:10

فینال B دوپاروى زنان

شنبه 26 مرداد ساعت 14

فینال A دوپاروى زنان