تبیان، دستیار زندگی
در حالی كه به عقیده كارشناسان و بر اساس اصول اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حدود 98 درصد مادران باید بتوانند نوزادان خود را تا 6 ماهگی فقط با شیر خودشان تغذیه كنند، آمارها نشان می‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش تغذیه با شیر مادر در ‌كشور

شیر مادر

در حالی كه به عقیده كارشناسان و بر اساس اصول اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، حدود 98 درصد مادران باید بتوانند نوزادان خود را تا 6 ماهگی فقط با شیر خودشان تغذیه كنند، آمارها نشان می‌دهد در میان همه كشورهایی كه تغذیه با شیر مادر در آنها كمتر از میزان مطلوب است، كشور ما بدترین‌ وضعیت را دارد.

اگر چه طی روزهای گذشته، دكتر كامران باقری لنكرانی، وزیر بهداشت از روند رو به بهبود تغذیه انحصاری با شیر مادر طی سال‌های گذشته خبر داد، اما نظر برخی كارشناسان این نیست. بسیاری از كارشناسان معتقدند تا 3-2 سال پیش حدود 50 درصد مادران، نوزادان خود را تا 6 ماهگی منحصرا با شیر خود تغذیه می‌كردند، اما این میزان طی سال‌های اخیر به‌ 22 درصد كاهش یافته است.

كاهش مداوم تغذیه با شیر مادر در كشور ما به عوامل مختلفی مربوط است:

«ضعف آموزش و عدم‌ حمایت از مادران در سیستم بهداشتی- درمانی از سوی گروه پزشكی و پرستاری چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی مهم‌ترین عامل مشهود در مراكز درمانی است.»

دكتر علیرضا مرندی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان این مطلب، می‌گوید: بر اساس اصول تغذیه با شیر مادر، شیر دادن به نوزادان باید حداكثر نیم ساعت پس از زایمان شروع شود، اما آمارها نشان می‌دهد كه در كشور ما این میزان تا 9 ساعت پس از زایمان به تاخیر می‌افتد كه این امر آثار نامطلوبی بر سلامت نوزادان و همچنین مسائل عاطفی آنها به‌دنبال دارد.

دكتر مرندی معتقد است آمارهای جدید كه در سال 88 اعلام خواهند شد، حتی از میزان 22 درصد اعلام شده فعلی نیز كمتر خواهند بود.

قانونی بدون ضمانت اجرایی‌

تغذیه انحصاری با شیر مادر مستلزم حضور دائمی مادر در كنار كودك است. در 6 ماه اول زندگی، فواصل شیردهی بسیار كوتاه است و حتی ممكن است زیر یك ساعت باشد. از سوی دیگر كارشناسان می‌گویند چون دوشیدن شیر مادر و نگهداری آن به‌علت میزان كم شیر و نیاز زیاد كودك، کمتر امكان دارد، افزایش مدت مرخصی زایمان به‌دلیل حضور بیشتر مادر در كنار فرزند می‌تواند نویدبخش افزایش مصرف شیر مادر باشد.

در سال 1374 ایران با تصویب ‌قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی به‌عنوان نخستین كشور در منطقه مدیترانه شرقی توانست در جهت تغذیه با شیر مادر قدم بردارد. اكنون نیز پس از گذشت حدود 13 سال و با اصلاح این قانون، مرخصی زایمان از 4 ماه به 6 ماه افزایش یافته است.

اما این قانون به چه صورت اجرا می‌شود؟

دكتر مرندی، در این خصوص می‌گوید: برآوردها حاكی از این است كه تعدا کمی از ادارات و سازمان ها این قانون را به‌طور كامل اجرا می‌كنند و در بیش از 50 درصد محیط‌های كاری این اتفاق نمی‌افتد.

رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر خاطرنشان می‌كند: اكثریت مادران شاغل كه فرزندانشان را در مهدكودك نگهداری می‌كنند، این امكان  را ندارند كه در ساعتی از روز بتوانند فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه كنند، به همین علت  مصرف شیر خشك روزبه‌روز در كشور افزایش می‌یابد.

به گفته دكتر مرندی بسیاری از كارفرمایان هم به بهانه‌های مختلفی از جمله نداشتن قرارداد و یا پیمانی بودن كاركنان از اجرا کردن 6 ماه مرخصی پس از زایمان طفره می‌روند.

تبلیغات سست‌كننده!

اگرچه به عقیده كارشناسان، قانون افزایش مدت مرخصی زایمان به درستی جای خود را در ادارات دولتی و خصوصی باز نكرده است، ولی مسئله نگران‌كننده‌تر این است كه علاوه بر این نقض آشكار قانون، كارخانه‌های تولید شیر خشك نیز هر روز محصولات بیشتری را وارد بازار كرده و اعتماد به نفس مادران را برای ادامه روند شیردهی كاهش می‌دهند.

دكتر خلیل فریور، كارشناس اداره ترویج تغذیه با شیر مادر با اشاره به اینكه تا كنون مجموعه مدونی برای آموزش شیردهی به مادران باردار وجود نداشته است، به همشهری می‌گوید: حتی برای تغذیه ساعات اول نیز تا الان دستورالعملی نداشتیم، در حالی كه سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده تغذیه در ساعات اول، تا 22 ‌درصد مرگ نوزاد را كاهش می‌دهد، ضمن اینكه رسانه‌ها نیز هیچ تلاشی برای بالا بردن سطح آگاهی مادران و اطرافیان آنها نمی‌كنند. به عقیده وی تمام این ضعف‌ها به علاوه ی تبلیغات شیر خشك كارخانه‌های تولید‌كننده كه هر روز بیشتر می‌شوند و حتی در داروخانه‌ها هم در معرض دید هستند، در كاهش تغذیه با شیر مادر نقش دارند.

برخی افراد، صحبت های كارشناسان، پزشكان و مراقبان بهداشتی را نیز بر افزایش این تبلیغات مؤثر می‌دانند.

دكتر فرید ایمان‌زاده فوق تخصص گوارش كودكان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این باره به همشهری می‌گوید: «درست است كه میزان ناآگاهی مادران و تصور آنها مبنی بر اینكه اگر شیرشان كم شد باید به سراغ شیر خشك بروند، مصرف این محصولات بنجل را افزایش داده ولی همكاران ما هم به محض اینكه می‌بینند شیر مادر كم است، او را تشویق به استفاده از شیر خشك برای كودك می‌كنند، یا اگر مادر در اثر ابتلا به بیماری ناچار به استفاده از دارو باشد، او را از دادن شیر به كودك منع می‌كنند؛ ضمن اینكه معایب شیر خشك هم به درستی برای مادران توضیح داده نمی‌شود.»

دكتر فریور نیز با اشاره به اینكه سیاست‌های اجباری و در اختیار قرار ندادن شیر خشك به مردم كمكی به آنها نمی‌كند، خاطر‌نشان می‌كند: "شیر خشك باید در بازار باشد، ولی با ارتقای سطح آگاهی، مردم خودشان باید انتخاب كنند كه محصولات مصنوعی برایشان كاربردی دارد یا نه، چون در غیر این صورت و با اجرای سیاست‌های اجباری، مسلما مردم به سمت واردات قاچاقی این اجناس كشیده‌ خواهند شد."

سمیه شرافتی

*مطالب مرتبط:

نحوه تغذیه نوزادان چند قلو یا کم وزن با شیر مادر

تاثیر استرس بر شیر مادر

عوامل کاهش دهنده شیر مادر

شیر مادر از بروز دیابت دوران کودکی جلوگیری می کند

سئوالاتی که در مورد تغذیه با شیر مادر مطرح می شوند

مادران شاغل و شیردهی

باورهای غلط در مورد تغذیه با شیر مادر

مصرف دارو در شیردهی

انواع حالات شیردهی

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

نمونه ای از سئوالات مربوط به شیردهی در بخش مشاوره تغذیه سایت تبیان

تغذیه صحیح در دوران شیردهی

استخوان مادر شیرده پوك می شود، مگر اینكه...

چرا شیر دادن مادر در سال دوم زندگی كودك ضروری است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.