تبیان، دستیار زندگی
تابش خورشید در این روزهای آفتابی، خطرات خاص خود را به دنبال دارد و جدا از آفتاب سوختگی، باید این حقیقت را هم در نظر گرفت که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید می‌تواند در درازمدت موجب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر زیاد با کامپیوتر کار می ‌کنید ضدآفتاب بزنید

ضدآفتاب

تابش خورشید در این روزهای آفتابی، خطرات خاص خود را به دنبال دارد و جدا از آفتاب سوختگی، باید این حقیقت را هم در نظر گرفت که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید می‌تواند در درازمدت موجب سرطان پوست شود. بنابراین انتخاب شیوه‌های مناسب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید ضرورت دارد.

یکی از راه‌‌های ایجاد این حفاظت،‌ استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است، اما نباید فراموش کرد که انتخاب از بین طیف گسترده ضدآفتاب‌های موجود در بازار کار بسیار دشواری است.

در این‌باره با دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، رییس مرکز تحقیقات پوست به گفتگو نشسته‌ایم که خلاصه‌ای از آن را پیش‌رو دارید.

چه کسانی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند؟

استفاده از ضدآفتاب برای همه افراد در هر سنی ضروری است، به طوری که مصرف آنها در همه فصول، حتی در هوای ابری به افراد توصیه می ‌شود. حتی کودکان نیز باید هنگام بیرون بودن از خانه کرم ضدآفتاب روی پوست داشته باشند. البته این موضوع درباره افرادی که به دلیل نوع شغل خود مجبورند مدت زمان بیشتری زیر آفتاب و یا مقابل پنجره‌ای آفتاب‌گیر باشند، اهمیت ویژه‌ای دارد. نباید فراموش کرد که محصولات ضدآفتاب قادرند تا 92 درصد از آثار زیان‌بار نور خورشید بکاهند، اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، مقدار و دفعات مصرف از این محصولات است.

بیشتر توضیح می ‌دهید؟

کرم‌ ضدآفتاب را باید یک ربع تا نیم ساعت پیش از خروج از منزل یا محل کار و هر بار به اندازه یک بندانگشت یعنی حدود دو گرم روی پوست مالید، مثلا یک قوطی 30 گرمی ضدآفتاب اگر فقط برای صورت مورد استفاده قرار بگیرد، تقریبا طی 15 بار استفاده باید تمام شود. اما متاسفانه چیزی که ما شاهد آن هستیم، این است که افراد گاهی تا شش ماه از یک کرم ضد آفتاب استفاده می ‌کنند و به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی یا ناآگاهی نسبت به میزان استفاده از این محصولات، لایه نازکی از کرم را فقط یک بار در روز روی پوست خود می ‌زنند که از نظر علمی قابل قبول نیست و به همین دلیل نمی ‌توان آثار مطلوب ضدآفتاب‌ را دید.

یکی از مشکلات جامعه ما این است که آقایان کرم ضدآفتاب را کالایی لوکس و فقط برای خانم‌ها می ‌دانند و این در حالی است که تحقیقات نشان می ‌دهد، مردان سه برابر بیشتر از زنان به سرطان پوست مبتلا می ‌شوند، زیرا آنتی‌اکسیدان‌های کمتری در پوست آنها ساخته و تولید می ‌شود. به همین دلیل، استفاده از کرم ضدآفتاب برای آقایان بسیار ضروری است و باید در این زمینه فرهنگ ‌سازی شود.

کرم ضدآفتاب در هر بار مصرف باید تمام سطح پوست صورت، دست و نواحی را که مقابل آفتاب قرار می‌ گیرند، بپوشاند و هر دو تا سه ساعت یک بار (گاهی چهار تا پنج بار در روز) تجدید شود.

آیا برای خرید ضدآفتاب مناسب باید حتما به متخصص پوست مراجعه کنیم یا نه؟

یکی از نکات قابل توجه درباره انتخاب ضدآفتاب‌‌ها، متناسب بودن آنها با پوست است. افراد دارای پوست خشک باید از ضدآفتابی که از مقداری چربی برخوردار است، استفاده کنند و در مقابل، افراد با پوست چرب باید ضدآفتاب‌هایی را انتخاب کنند که فاقد چربی است. خانم‌هایی که پوست‌های حساس دارند، افراد مبتلا به آکنه و حساسیت‌های پوستی ، شناگران، افرادی که زیاد عرق می‌ کنند، کودکان و آقایان نیز باید به سراغ ضدآفتاب‌هایی بروند که مناسب پوست آنهاست. به همین دلیل برای خرید ضد آفتاب باید با پزشک متخصص پوست مشاوره کرد و بدون توصیه پزشک و به طور خودسرانه آن را از داروخانه‌ها تهیه نکرد.

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب فقط در مواقعی لازم است که در معرض نور خورشید هستیم؟

تحقیقات نشان داده افرادی که ناگزیرند ساعت‌های طولانی روبروی کامپیوتر بنشینند، باید از ضدآفتاب استفاده کنند، زیرا اشعه‌های ناشی از مانیتور، موجب ایجاد و یا پررنگ‌تر شدن لکه‌های صورت می ‌شود. این موضوع درباره لامپ‌های مهتابی و فلورسنت نیز صادق است.

پریسا اصولی

*مطالب مرتبط:

ضدآفتـاب با SPF 30 بخرید

عوامل افزایش آفتاب‌سوختگی

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

آفتاب سوختگی

دلایل تغییر رنگ پوست

چگونه از ضد آفتاب استفاده كنیم

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

می‌ توان پوستی زیبا داشت

لیست خرید های تابستان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.