تبیان، دستیار زندگی
با اینكه مقام چهاردهم المپیك 1956 ملبورن بهترین عنوان گروهی ایران در تاریخ این بازی‌ها است‌ اما آوردگاه....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخچه حضور ایران در المپیك(1)

تختی، موحد، سلماسی

با اینكه مقام چهاردهم المپیك 1956 ملبورن بهترین عنوان گروهی ایران در تاریخ این بازی‌ها است‌ اما آوردگاه سیدنی و كسب سه طلا و یك برنز را می توان اوج درخشش ایران در بزرگ ترین رویداد دنیا دانست.

به گزارش گروه ورزشی تبیان، المپیك بصورت رسمی در سال 1896 در آتن آغاز شد ولی ایران تا سال 1936 در بازی ها شركت نكرد. در آن سال با موافقت رضا شاه ملعون، کاروان کشورمان متشکل از گروهی از دانشجویان ایرانی كه برای تحصیل به فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و اتریش رفته بودند، در آن رقابت ها حضور یافت. آنها لباسی متحدالشكل تهیه كرده و در گروه 19 نفری پا به دهكده المپیك نهادند اما در نهایت موفق به كسب نتیجه ای نشدند.

بر اثر جنگ جهانی دوم و آثار آن، بازی ها در سه دوره تعطیل شد تا اینكه در سال 1948 دوره دیگری از بازی ها در بریتانیا برگزار شد. كاروان ورزشی ایران با 52 نفر از ورزشكاران، مربیان، سرپرستان و غیره عازم لندن شدند. بودجه اردو و سفر و اقامت را شاه ملعون و مجلس شورای ملی پرداختند. همچنین محمدرضا شاه ملعون هم به دعوت شاه بریتانیا به لندن رفت و برخی از بازی ها را از نزدیک تماشا کرد. از آن دوره به بعد و تنها در المپیک های 1980 و 1984 ورزشکاران ایران به علت جنگ تحمیلی در رقابت ها شرکت نکردند.

تختی، موحد، سلماسی

کاروان ورزشی ایران برای نخستین مرتبه در المپیك 1948 لندن حضور یافت و پس از آن رقابت ها به طور مستمر در تمامی دوره‌های المپیك به استثنای سالهای 1980 و 1984 شرکت كرده است.

در برخی منابع نام فریدون ملكم، به عنوان نخستین ورزشكار دارای ملیت ایرانی در بازی‌های المپیك ثبت شده كه در البته رقابتهای شمشیربازی ماده اپه در بازی‌های المپیک 1900 شركت كرده است.

همچنین در جدول مدال آوران نام جعفر سلماسی به عنوان اولین مدال آور ایرانی در بازی‌های المپیك ثبت شده است. سلماسی در  المپیک 1948 در وزنه برداری به مدال برنز دست یافت. ضمن اینکه اولین مدال طلای المپیكی ایران را امام علی حبیبی در المپیک 1965 برای كشتی بدست آورد.

در مجموع کاروان ایران در المپیك 1948 لندن با کسب یک مدال برنز كمترین مدال را از آن خود کرد و در سال 1952 هلسینکی با 7 مدال بیشترین تعداد مدال را کسب کرده است، البته از نظر مرغوبیت ایران در المپیک 2000 سیدنی به 3 مدال طلا دست یافت.

همچنین از حضور 13 دوره ای ورزشکاران ایرانی در المپیک 10 طلا، 15 نقره و 21 برنز در سه رشته كشتی، وزنه برداری و تكواندو کسب کرده است.كمیته ملی المپیك ایران در سال 1947 تاسیس شد.

آمار مدال آوران ایرانی:

1948 لندن:

وزنه برداری

کاروان ایران در وزنه برداری توسط جعفر سلماسی به مدال برنز دست یافت و در رده بندی تیمی در رده سی و ششم بازی ها قرار گرقت.

نفرات کاروان ایران: محمود نامجو، جعفر سلماسی، اسدالله مهینی، ناصر میرقوامی و رسول رئیسی(وزنه‌برداری)، منصور رئیسی، منصور رحیمی‌ها، حسن سعدیان، علی غفاری، عباس زندی، عباس حریری، منصور میرقوامی و ابوالقاسم سخدری(کشتی)، قاسم رسائلی، آمانوئل آغاسی، جمشید فانی، مسعود رحیمی‌ها، ژرژ عیسی‌بک، حسین طوسی، الکساندر شورا و جمشید آبادی(بوکس)، هوشنگ رفعتی، ‌حسین کاراندیش، حسین صعودی‌پور، حسین جبارزادگان، حسین هاشمی، کاظم اشتری، الوالفضل صلبی، فرهنگ مهتدی، اصغر احساسی، فریدون اسفندیاری،‌ ضیاء‌الدین شادمان و فریدون صادقی(بسکتبال)، علی یزدزاد (ژیمناستیک)، سروان محمود سخائی، سروان ملازال و سروان فرهنگ خسرو پناه (تیراندازی)

- كشتی: ایران با ترکیب منصور رئیسی (52 کیلو) منصور رحیمی ها (57 کیلو) حسن سعدیان ( 62 کیلو) علی غفاری (67 کیلو) عباس زندی (73 کیلو) عباس حریری (79 کیلو) منصور میر قوامی (87 کیلو) و ابوالقاسم سخدری (87+ کیلو) در این مسابقات شرکت کرد که عباس زندی و ابوالقاسم سخدری به دو مقام پنجمی دست یافتند. بهترین كشتی گیر ایران منصور رئیسی بود كه مقام چهارم را از آن خود کرد.

- وزنه برداری:  جعفر سلماسی در پر وزن با دستیابی به مقام سوم موفق شد تنها مدال كاروان ایران را كه برنز بود به گردن آویزد. این مدال نخستین مدال المپیك برای ایران بود.

وزنه برداری، سلماسی

در دسته خروس وزن محمود نامجو با 5/287 کیلوگرم پنجم شد. وی با شكستن ركورد خود در خروس وزن سربلند شد ولی در مجموع به مقام پنجم المپیك رسید. با این وجود چون در حركت دو ضرب 10 كیلوگرم بیشتر از جودی پترو آمریكایی وزنه زد جزو چهره های به نام دنیا شد. در دسته سبک وزن اسدالله مهینی با 295 کیلوگرم مقام نوزدهم شد. در دسته میان وزن نفر میرقوامی با 5/327 سیزدهم شد. در دسته نیمه سنگین هم سیدرسول رئیسی با 355 کیلوگرم هشتم شد.

- بوكس: در دسته مگس وزن قاسم رسائلی برابر کورمن از هلند، در خروس وزن امانوئل آغاسی برابر دومنچ از اسپانیا، در دسته پر وزن جمشید فانی برابر آرماند ساوئی از کانادا، در سبک وزن رحیمی ها برابر لوپز از آرژانتین، در دسته نیم وزن عیسی بک برابر ارتاوپو از ایتالیا، در نیمه سنگین الکساندر شورا برابر سگنی از ایتالیا، در دسته سنگین وزن جمشید آبادی برابر نیلسون سوئدی شکست خوردند و همگی حذف شدند. اما در دسته میان وزن تنها پیروزی بوکس ایران توسط حسین طوسی بدست آمد که وی در دور اول موفق شد کارلسون از سوئد را با امتیاز مغلوب کند اما در دور دوم مغلوب مک‌کئون ایرلندی شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. ایران در مجموع و رده بندی نهایی در ردیف 28 قرار گرفت.

- بسکتبال: تیم ایران در گروه چهارم با تیم‌های فرانسه، مکزیک، ایرلند و کوبا هم گروه بود که در نخستین دیدار با نتیجه 62 بر 30 مغلوب فرانسه شد. در دیدار دوم برابر ایرلند، با حساب 49 بر 22 به پیروزی رسید اما در بازی سوم برابر مکزیک با حساب 68 بر 27  تن به شکست داد. کوبا هم با نتیجه 63 بر 30 ایران را مغلوب کرد تا تیم کشورمان در رده سوم گروه چهارم قرار گیرد. در مرحله دوم تیم ایران برای کسب عنوانهای هشتم به بعد به مصاف کانادا و کوبا رفت و به ترتیب با نتایج 81 بر 25 و 70 بر 36 شکست خورد و در میان 23 تیم شرکت کننده به مقام پانزده دست یافت.

1952 هلسینكی:

تختی، موحد، سلماسی

کاروان ایران در وزنه برداری توسط محمود نامجو به مدال نقره و علی میرزایی به مدال برنز دست یافتن و در کشتی هم غلامرضا تختی و ناصر گیوه چی به مدال نقره و محمود ملاقاسمی، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوی به مدال برنز دست یافتند تا با اتکا به این 3 مدال نقره و 4 مدال برنز در رده بندی کلی مسابقه ها در رده سی ام قرار بگیرد.

بعد از المپیك لندن و نشان برنز سلماسی، ایران با تدارك و تصمیم بهتری به هلسینكی رفت. از جمله اینكه برابر آیین نامه كمیته المپیك ایران، مقرر شد از 18 ماه پیش از آغاز بازی ها، اردوها و بودجه برنامه ریزی شده باشد. در خلال این برنامه می بایست از ورزشكاران ركوردگیری شود تا كسانی به بازی ها راه یابند كه ركورد مناسبی داشته باشند.

نفرات کاروان ایران: محمود ملا قاسمی، مهدی یعقوبی، ناصر گیوه چی، جهانبخت توفیق، عبدالله مجتبوی، غلامرضا تختی، عباس زندی و احد وفادار (کشتی آزاد)، محمود نامجو، علی میرزایی، محسن عدل طباطبایی، حسن فردوس، جلال منصوری، محمد حسن رهنوردی و فیروز پژهان (وزنه برداری)، امانوئل آغاسی، پطرس نظربگیان، ابراهیم افشارپور، ژرژ عیسی و آرداشس ساگینیان(بوکس) و علی باغبانباشی(دوومیدانی)

- كشتی: ایران با محمود ملاقاسمی در وزن نخست (52 کیلوگرم) در میان 16 کشتی گیر با کسب پنج پیروزی در برابر کشتی گیران هندی، آفریقایی، آْلمانی، ترک و روسی و قبول تنها یک شکست در برابر کیتانواز ژاپن به مدال برنز رسید. برندگان مدال طلا و نقره هم صاحب یک شکست بودند و اگر اعمال نفوذ آنها در فیلا نبود چه بسا ملاقاسمی صاحب نشان طلای المپیک می شد. در 57 کیلوگرم، مهدی یعقوبی چهارم شد.

تختی، موحد، سلماسی

اما ناصر گیوه چی در 62 کیلوگرم، در میان 21 کشتی گیر بعد از پنج پیروزی و یک شکست نخستین مدال نقره المپیک را برای ورزش ایران به ارمغان آورد. در 67 کیلوگرم، مرحوم جهانبخت توفیق با کسب پنج پیروزی مقابل کشتی گیران مجار، انگلیس، آْلمان، ترکیه و روس و قبول دو شکست در برابر توماس از آمریکا و آندربرگ سوئدی صاحب نشان برنز شد.

عبدالله مجتبوی نماینده ایران در وزن 73 کیلوگرم بود که با شکست غیر منتظره مقابل ویلیام اسمیت از ایالات متحده، علی رغم کسب پنج پیروزی به مدال برنز رسید. در وزن 79 کیلوگرم، غلامرضا تختی پس از شش دوره مبارزه و کسب شش پیروزی با رای ناعادلانه داوران 2 بر یک مغلوب جیاکوریدزه از شوروی شد و به مدال نقره رسید. عباس زندی در وزن 87 کیلوگرم در مکان پنجم المپیک ایستاد و احمد وفادار از دور رقابت‌ها حذف شد تا تیم ایران با 2 مدال نقره و 3 مدال برنز به کار خود پایان دهد. هدایت این تیم را صائیم آریکان مربی با دانش ترک بر عهده داشت.

-وزنه برداری: محمود نامجو در خروس وزن با مجموع 307 کیلوگرم مدال نقره گرفت و علی میرزائی با مجموع 300 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. در پروزن محسن عدل طباطبایی با 5/307 کیلوگرم هشتم، در سبک وزن حسن فردوس با 335 کیلوگرم پنجم، در میان وزن جلال منصوری با 5/368 کیلوگرم هشتم، در نیم سنگین محمد حسن رهنوردی با 5/402 کیلوگرم چهارم و در میان سنگین فیروز پژهان با 5/387 کیلوگرم مقام پنجم شدند.

بوکس- در 57 کیلوگرم امانوئل آغاسی برابر حریفی از آفریقای جنوبی، در 60 کیلوگرم پطرس نظربگیان برابر پاکانن از آفریقای جنوبی، در 5/63 کیلوگرم ابراهیم افشارپور برابر میلیگان از ایرلند و در 71 کیلوگرم آرداشس ساگینیان برابر هر را از آرژانتین شکست خورند و از دور مسابقات کنار رفتند. البته در 67 کیلوگرم ژرژ عیسی بک در دور اول بر عبدالرحمان از مصر غلبه کرد ولی در دور دوم به لینمان از هلند 2 بر یک باخت و حذف شد.

- دوومیدانی: علی باغبانباشی در رشته 3 هزار متر به مقام ششم دست یافت.

1956 ملبورن:

کشتی، تختی

کاروان ایران در کشتی توسط امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی به مدال طلا و محمد علی خجسته پور و محمد مهدی یعقوبی به مدال نقره دست یافت و در وزنه برداری هم محمود نامجو مدال نقره را از آن خود کرد تا با کسب دو مدال طلا، دو نقره و یك برنز در رده چهاردهم قرار بگیرد.

نفرات کاروان ایران: محمدعلی خجسته پور ، مهدی یعقوبی، ناصر گیوه چی، امامعلی حبیبی، نبی سروری، عباس زندی، غلامرضا تختی و حسین نوری(کشتی)، محمد نامجو، حسین زرینی، هنریک تمرز، ابراهیم پیروی، دکتر رهنوردی و فیروز پژمان(وزنه برداری)، علی باغبانی و نجم الدین فارابی(دوومیدانی)

- وزنه برداری: در خروس وزن محمود نامجو با 5/332 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. در پر وزن حسین زرینی با 5/307 کیلوگرم هشتم، در سبک وزن هنریک تمرز با 365 کیلوگرم پنجم، در میان وزن ابراهیم پیروی با 5/372 کیلوگرم هشتم، در

نیم سنگین دکتر رهنوردی با 415 کیلوگرم چهارم و در سنگین وزن فیروز پژهان با 450 کیلوگرم چهارم شدند.

- كشتی: در وزن 52 کیلوگرم محمدعلی خجسته پور پس از استراحت در دور اول، چهار پیروزی ارزشمند برابر چی نازو از ایتالیا، ریچاردو دلگادو از آمریکا، تاداشی آسائی از ژاپن و حسین آکباش قهرمان مشهور ترک را شکست داد اما برابر تسالکالامانیدز از شوروی ناکام ماند و به مدال نقره دست یافت. همچنین مهدی یعقوبی در 57 کیلوگرم که در المپیک قبل هم حضور داشت، میخائیل شاخوف از شوروی، جیمسون از استرالیا و تاراکشور پاندی از هند را مغلوب کرد اما با شکست برابر مصطفی داغستانی و پیروز مقابل سانگ کیون لی از کره جنوبی به مدال نقره دست یافت.

ناصر گیوه چی در وزن 62 کیلوگرم که از امیدهای ایران برای کسب مدال بود، پس از پیروزی بر لگدن هیز از آفریقای جنوبی و هال از انگلیس با ناداوری به پن تیلا از فنلاند باخت تا از رسیدن به مدال بازمانده و به کسب مقام ششم اکتفا کند.

کشتی، موحد

امامعلی حبیبی در وزن 67 کیلوگرم بی رقیب نشان داد و با کشتی های فوق العاده خود و پیروزی های قاطعانه برابر اوله آندربرگ از سوئد، گیولاتوث از مجارستان، بیله از فرانسه، گاریبالدو نیزولا از ایتالیا، الیمبگ بستایف از شوروی و شیگه روکاساهارا از ژاپن به مدال طلا دست یافت.

نبی سروری در وزن 73 کیلوگرم ابتدا سینگ از هند را با ضربه فنی شکست داد اما برابر ارنست فیشر آمریکایی با ناعادلاتی باخت تا پیروزی برابر سروری پتکوف از بلغارستان و ویلیرز از آفریقا تنها جایگاه چهارم را برایش به ارمغان آورد.

عباس زندی در 79 کیلوگرم پس از پیروزی برابر کازو کاستورا موتو از ژاپن و استراحت در دور دوم، در مسابقه های بعدی برابر عصمت آتلی از ترکیه و دانیل هوج از آمریکا شکست خورد و حذف شد.

غلامرضا تختی در وزن 87 کیلو با شش پیروزی پیاپی برابر یاکوب ترون از آفریقا، استکل از کانادا، میتسو هیرواوهیرا از ژاپن، کوین کوته از استرالیا، کولایف از شوروی و  پیتر بلیر از آمریکا به مدال طلای این وزن دست یافت. قراردادن پرچم ایران بالای پرچم دو کشور آمریکا و روسیه از بیادماندی ترین روزهای ورزش ایران است که توسط تختی خلق شد.

در 87+ کیلوگرم حسین نوری با قرعه بسیار بدی روبرو شدو وی با شکست برابر حسین محمداف از بلغارستان، برتری مقابل سیلدا از نیوزیلند و شکست برابر حمید کاپلان از ترکیه ایستاد جایگاه مطلوبی را کسب نکرد.

- دوومیدانی: علی باغبانی در دو ماراتن شرکت کرد ولی نتوانست به خط پایان برسد و نجم الدین فارابی در دهگانه حضور داشت که با امتیاز 5112 به مقام چهاردهم رسید.

1960 رم:

کشتی، تختی

کاروان ایران در کشتی توسط غلامرضا تختی به مدال نقره و محمد ابراهیم سیف پور و محمد پذیرایی به مدال برنز دست یافت. در وزنه برداری هم اسماعیل علمخواه به مدال برنز دست یافت تا تیم ایران با کسب یك مدال نقره و سه برنز به رده بیست و هفتم دست یابد.

نفرات کاروان ایران:

- كشتی فرنگی: در این دوره از بازی ها كشتی فرنگی یا گركو رومن برای نخستین بار به المپیك راه پیدا كرد که محمد پذیرایی در وزن 52 كیلوگرم با کسب مدال برنز نخستین مدال آور این رشته در این مسابقه ها بود  و در وزن 62 کیلوگرم هم حسین ملاقاسمی ششم شد.

- كشتی آزاد: سیف پور(52 کیلوگرم)، مهدی یعقوبی(57 کیلوگرم)، تاجیک(67 کیلوگرم)، امامعلی حبیبی(73 کیلوگرم)، مهدی زاده(79 کیلوگرم)، غلامرضا تختی(87 کیلوگرم) و یعقوبعلی شورورزی(87+ کیلوگرم) نمایندگان کشتی ایران در این مسابقات بودند که ابراهیم سیف پور به مدال برنز، مصطفی تاجیك به مقام پنجم، امامعلی حبیبی به رتبه چهارم و غلامرضا تختی به عنوان نقره دست یافتند.

- بوكس: تیم كامل ایران بدون كسب امتیاز از بازی ها بازگشت.

- وزنه برداری: اسماعیل علم خواه در وزن خروس وزن به مدال برنز دست یافت. وی 5/97 کیلوگرم در پرس، 100 کیلوگرم در یک ضرب، 5/132 کیلوگرم در دو ضرب و مجموع 330 کیلوگرم بعد از چالز وینسی از آمریکا و یوشینو میاکی از اپن در رده سوم قرار گرفت. هنریک تمرز در 5/67 کیلوگرم، محمد عامی تهرانی در 75 کیلوگرم و امیر منگشتی در 5/82 کیلوگرم به رتبه چهارم دست یافتند.

1964 توکیو:

کشتی، صنعت کاران

کاروان ایران تنها در کشتی توسط محمد علی صنعت كاران و علی اكبر حیدری به مدال برنز دست یافتند تا کسب همین دو مدال برنز به رده سی و چهارم دست یابد.

- كشتی آزاد: علی اکبر حیدری (52 کیلوگرم)، عبدالله خدابنده (57 کیلوگرم)، ابراهیم سیف پور(67 کیلوگرم)، عبدالله موحد (73 کیلوگرم)، محمدعلی صنعت کاران(79 کیلوگرم)، منصور مهدی زاده (87 کیلوگرم) و غلامرضا تختی (87+ کیلوگرم) نمایندگان ایران بودند که علی اكبر حیدری به مدال برنز،‌ عبدالله موحد به جایگاه پنجم و‌ محمدعلی صنعتكاران مدال برنز گرفتند، تختی هم علی رغم شایستگی به رده چهارم دست یافت.

- کشتی فرنگی:  محمد رسول میرمالک بهترین نتیجه را برای تیم ایران در این رشته کسب کرد و به مقام ششم مشترک رسید. وی چهار دور کشتی گرفت و بر رقیبانی از مصر و فرانسه غلبه کرد و با کشتی گیران سوئدی و رومانیایی مساوی کرد و بدون باخت ششم شد. احمد خشویی (52 کیلوگرم)، سیاوش شفیع زاده (57 کیلوگرم)، حسین ملا قاسمی (70 کیلوگرم) و اصغر ذوقیان در 78 کیلوگرم سایر نمایندگان ایران بودند که سه نفر اول حذف شدند و ذوقیان به عنوان هفتم مشترک رسید.

- وزنه برداری:  در 56 کیلوگرم علی رجبی اسلامی دهم شد و محمد نصیری در جایگاه پانزدهم قرار گرفت. پرویز جلاویز در 5/67 کیلوگرم به جایگاه هفتم دست یافت و رضا استکی در 5/82 کیلوگرم در رده دوازدهم ایستاد در 90+ کیلوگرم هم منوچهر برومند به عنوان دوازدهم دست یافت تا تیم وزنه برداری ایرن در این رقابت ها نتیجه مناسبی کسب نکند.

1968 مکزیکوسیتی:

نصیری، موحد، جوادی

کاروان ایران در وزنه برداری توسط محمد نصیری به مدال طلا و پرویز جلایر به مدال نقره دست یافت و در کشتی عبدالله موحد به مدال طلا و شمس‌الدین سید عباسی مدال برنز گرفتند تا ایران با کسب دو مدال طلا، یك نقره و دو برنز به رده نوزدهم دست یابد.

- وزنه برداری: محمد نصیری به مدال طلا و پرویز جلایر به مدال نقره دست یافتند. نصیری خروس وزن تازه نفس ایرانی که مقام پانزدهمی المپیک توکیو را به دست آورده بود، با صعودی چشمگیر بر قله وزنه برداری جهان قرار گرفت. این نخستین طلای وزنه برداری  ایران در بازی های المپیک بود که تا سال 2000 هم تکرار نشد. نصیری علاوه بر قهرمانی المپیک، در مجموع سه حرکت 5/367 کیلوگرم وزنه برداشت و 10 کیلوگرم رکورد المپیک را بهبود بخشید و درضمن طلای قهرمانی جهان 1968 را هم تصاحب نمود، نصیری در حرکت دو ضرب 150کیلوگرم را بالای سر برد و رکوردی بر جای نهاد که تا سال 1980 پا برجا ماند. در این دسته، ایمره فولدی قهرمان سرشناس مجارستان به علت سنگینی وزن پشت سر قهرمان ایرانی قرار گرفت و همانند المپیک قبل به مدال نقره رسید.

نصیری، موحد، جوادی

- كشتی آزاد: تیم ایران را در این رشته محمد قربانی (52 کیلوگرم)، ابوطالب طالبی (57 کیلوگرم)، شمس‌ الدین سیدعباسی (63 کیلوگرم)، عبدالله موحد (70 کیلوگرم)، علی محمد مومنی (78 کیلوگرم)، منصور مهدی‌ زاده (87 کیلوگرم)، مسلم فیلابی (97 کیلوگرم) و ابوالفضل انوری (97+ کیلوگرم) تشکیل می دادند که عبدالله موحد به مدال طلا و شمس الدین سیدعباسی و ابوطالب طالبی برنز گرفتند. موحد در این مسابقه ها به ترتیی گاروس گوردون از کانادارا 11 برصفر، آلبرتو واریو از آرژانتین را با نتیجه 22 بر صفر، گی‌مارشاند از فرانسه را 12 بر صفر، کلاوس روست از آلمان غربی را 10 بر صفر را از پیش رو برداشت و با برتری برابر براودی چاند از هند، سری‌تردانزان‌ داریا از مغولستان و اینو والچف بلغاری انجام شد به مدال طلا دست یافت.

- کشتی فرنگی: تیم ایران تنها با یک کشتی گیر در رقابت ها شرکت کرد. حسین معرب در 63 کیلوگرم با یک پیروزی و دو باخت حذف شد. وی در دور اول، با حسین بن یحیی از مصر روبرو شد که کشتی گیر مصری در دقیقه هشتم به علت آسیب دیدگی به مبارزه ادامه نداد. معرب در دور دوم به «آلما کوج» از ترکیه با امتیاز باخت و در دور سوم، طی 20-1 دقیقه توسط «دیمیتری گالینچف» از بلغارستان ضربه فنی شد.

1972 مونیخ:

نصیری، موحد، جوادی

کاروان ایران در وزنه برداری توسط محمد نصیری به مدال نقره دست یافت و در کشتی هم رحیم علی آبادی به مدال نقره و ابراهیم جوادی به مدال برنز دست یافتند تا با کسب دو نقره و یك برنز به رده بیست و هشتم دست یابد.

- كشتی فرنگی: تیم ملی کشتی فرنگی ایران با 4 کشتی گیر در این دوره از بازی ها حضور داشت. رحیم علی آبادی (48 کیلوگرم)، مهدی هوریار (52 کیلوگرم)، فیروزعلیزاده (57 کیلوگرم) و محمد دلیریان در 68 کیلوگرم. علی آبادی تنها کشتی گیر ایران بودند که به مرحله نهایی رسید و پس از برچیانو از رومانی مدال نقره برگردن آویخت.

- وزنه برداری: محمد نصیری به عنوان دوم دست یافت و مدال نقره گرفت. وی که در وزن 56 کیلوگرم آن مسابقات شرکت کرده بود،  با مجموع 370 کیلوگرم (142.5+100+127.5) به مدال نقره دست یافت.

نصیری، موحد، جوادی

- كشتی آزاد:  تیم ایران متشکل از جوادی(48 کیلو گرم)، محمد قربانی (52 کیلوگرم)، رمضان خدر (57 کیلوگرم)، شمس الدین سیدعباسی (62 کیلوگرم)، عبدالله موحد (68 کیلوگرم)، منصور برزگر (74 کیلوگرم)، علی حاجیلو (82 کیلوگرم)، رضا خرمی (90 کیلوگرم)، ابوالفضل انوری (100 کیلوگرم) و اسکندر فیلابی (100+ کیلوگرم) با امیدواری فراوان در المپیک 1972 حضور یافت. ناکامی کشتی گیران ایران در روز اول باعث نتیجه گیری نگرفتن مناسب این تیم شد. تنها ابراهیم جوادی به مدال برنز دست یافت تا به نوعی برای کشتی ایران آبروداری کند.

وی در دو ر اول با سرجیو ونزالز از آمریکا 3-3 مساوی کرد و سپس راجام سران از مغولستان را در چهار دقیقه و نه ثانیه ضربه فنی کرد. در دور سوم بر صفر بایجین ترک 12 بر صفر پیروز شد و در دورهای چهارم و پنجم مقابل اومه دا از ژاپن و دیمیتریف از شوروی به پیروزی دست یافت. قهرمان جهان در سال های 69، 70 و 71 در آخرین پیکار خود برابر نیکولف از بلغارستان قرار گرفت و در حالیکه با یک تساوی قهرمان المپیک می شد با ناداوری (داوران در عرض 50 ثانیه دو اخطار به جوادی دادند) به حریف خود باخت و بر سکوی سوم قرار گرفت.

                                                                                                               تهیه، تنظیم و گردآوری: امیر محب ملکی