تبیان، دستیار زندگی
طراحی و پیاده سازی پورتال مساجد بستر تعاملات فرهنگی و اسلامی یک مسجد با مخاطبین حقیقی و حقوقی را فراهم می‌نماید. این مجموعه نگاه نوینی به مدیریت جامع اطلاعاتی در سطح مساجد داشته و تبادل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه اندازی پورتال جامع مساجد و مراكز فرهنگی

سایت تبیان رکورد 200 میلیون بازدید را شکست

با عنایت خداوند متعال و همکاری بی دریغ دفتر تبیان مشهد ؛ پورتال جامع مساجد و مراکز فرهنگی به نشانی     http://www.mashhadmasajed.ir راه اندازی گردید .

طراحی و پیاده سازی پورتال مساجد بستر تعاملات فرهنگی و اسلامی یک مسجد با مخاطبین حقیقی و حقوقی را فراهم می‌نماید. این مجموعه نگاه نوینی به مدیریت جامع اطلاعاتی در سطح مساجد داشته و تبادل اطلاعات با هدف اشاعه و جذب در یک بستر یکپارچه ازطریق اینترانت و پورتال امکان پذیر می‌باشد.

گستردگی و تنوع اطلاعات تولید شده در مساجد و سیاست‌های متفاوت دسترسی به اطلاعات و نشر آن، مستلزم یک سامانه فراگیر در حوزه تولید و اشاعه اطلاعات است .

پورتال مزبور علاوه بر امکان دسترسی به کلیه منابع اطلاعاتی مراكز اطلاع رسانی و ارائه آنها در یک ساختار یکپارچه، قابلیت دریافت و انتقال درخواست‌ها و نظرات مخاطبین به مراكز را داراست .

از دیگر ویژگی‌های برجسته پورتال مساجد قابلیت یکپارچه‌سازی اطلاعات و ساختار پورتال‌های متعدد، با در نظر گرفتن استقلال کاری هر یک به‌عنوان درگـاه‌هـای تبـادل اطلـاعـات بخـش‌هــای مختـلــف مراكز اطلاع رسانی و فرهنگی با مخاطبین می‌باشد.

این سیستم با ارائه پایگاه‌های اطلاعاتی مشترک و همچنین امکان تعریف ارتباطات موروثی بین سطوح مختلف بانک‌های اطلاعاتی، تحولات گسترده‌ای را در جهت مدیریت یکپارچه سازی اطلاعات برای مراكز و مخاطبین آن ایجاد می‌نماید.

پورتال طراحی شده می‌تواند در نقش یک درگاه اطلاع‌رسانی با ساختاری پویا و با امکان اعمال تغییرات نیز به‌کار گرفته شود.

این پورتال‌ که از پیکره واحد برخوردار است، با تعاریفی که از اهداف مساجد و زیرمجموعه‌های آن استخراج می‌شود، پیکره‌بندی می‌گردد.

با گذشت زمان و ایجاد نیاز‌های جدید و تغییرات کاربردی، مدیر سیستم می‌تواند ساختار پورتال و منابع اطلاعاتی آن را گسترش داده و با نیازهای روز همسو نماید.

از مهمترین اهداف موسسه تبیان امكان بروزرسانی اطلاعات جایگاه از سوی مسئول فرهنگی مسجد بوده كه با استفاده از کدکاربری شخصی خود اقدام به بارگذاری اطلاعات مربوطه می‌نماید

بدین ترتیب، علاوه بر حفظ یکپارچگی اطلاعات و کنترل دسترسی به بخش‌های مختلف اطلاعات، در نگهداری، بروزرسانی و پشتیبانی سیستم صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد


قابلیتها و امكانات پورتال مساجد تبیان

1- مدیریت ثبت، ویرایش اطلاعات كاربران و تقسیم‌بندی جغرافیائی بر مبنای سیستم اداری شهر بشکل درختواره.

2 - تعریف سطح دسترسی اعضا اعم از كاربر یاگروه بر اساس ركوردها، بخش‌هاو گزارش‌ها .

3 - مدیریت داده‌های مساجد و اطلاعات مرتبط از قبیل امام جماعت، متولی، پایگاه بسیج و گزارش‌ها.

4 - مدیریت شناسائی، تجهیز، راه‌اندازی و نگهداری پایگاه‌های مساجد و گزارش ها.

5 - مدیریت ثبت اطلاعات كتب موجود در مساجد و گزارش‌ها.

6 - ثبت نوشتاری، مقاله ، پایان‌نامه و گزارش‌ها.

7 - ثبت فعالیتهای مساجد از قبیل سخنرانی، جلسه قرآن، اطعام و غیره بهمراه گزارش‌های مدیریتی (تابلوی اعلانات).

8 - ارائه پرسش و پاسخ در زمینه‌های مختلف.

9 - فوروم‌های بحث و تبادل نظر.

10 - ارائه پخش زنده اطلاعات بشکل صوتی و تصویری.

11 - ارائه اطلاعات و زندگینامه شهدای مساجد.

12 - معرفی اعضا ی برگزیده و تبادل اطلاعات مربوطه .

13 - مسابقات و گزارش‌ها.

14 - گزارش‌های مدیریتی .

لازم به ذکر است پورتال مزبور در حال حاضر بصورت آزمایشی در اختیار مدیران فنی 83 مسجد و 17 مدرسه علمیه در سطح مشهد مقدس قرار گرفته که هر کدام به فراخور امکانات و اطلاعات موجود اقدام به بهره برداری از آن نموده اند .