تبیان، دستیار زندگی
دلیل انتخاب 5 سمبل مختلف برای المپیك 2008 پكن مشابهت آن با 5 حلقه رنگی المپیك است. مقامات برگزار كننده المپیك ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی پنج سمبل حلقه های المپیك

پنج سمبل حلقه های المپیك

دلیل انتخاب 5 سمبل مختلف برای المپیك 2008 پكن مشابهت آن با 5 حلقه رنگی المپیك است. مقامات برگزار كننده المپیك از ابتدا تلاش كردند شعار دوستی، صلح و برابری را با ارایه این 5 سمبل جدید به بهانه المپیك 2008 پكن منتشر كنند.از طرفی سعی شد این سمبل‌ها برای كودكان بسیار آشنا و ملموس باشد.

طراحی چنین سمبل‌هایی كار ساده‌ای نیست؛ چراكه باید توقع چند مقطع سنی برآورده شود.بدین منظور طراحان چینی به احترام شركت تبلیغاتی " فوآ " كنار رفتند تا این پروژه بزرگ توسط بزرگ‌ترین شركت طراحی چین كلید بخورد.

"فوآ "، شركت بین‌المللی با اهداف گوناگون است و در اجرای این پروژه بزرگ از اروپایی‌ها كمك گرفت. نكته كلیدی در طراحی پنج سمبل این بود كه به دستور رئیس‌جمهوری چین سنت این كشور نباید فراموش می‌شد.

پنج سمبل حلقه های المپیك

در فرهنگ باستانی چین سمبل‌های فراوانی برای بازگویی سنت‌‌‌ها وجود دارد كه كودكان نیز با آنها آشنا هستند و تمام آنها در خوش‌شانسی و داشتن آروزی خوب برای دیگران مشتركند.

بدین منظور سمبل های مخصوص ارتفاعات و جنگل‌های چین با ویژگی‌های افسانه‌ای آنها و 5 رنگ حلقه‌های المپیك ارایه می‌شود به طوریكه از آنها بتوان در بازی‌های كامپیوتری، تولید عروسك و داستان‌های كودكانه استفاده شود.

بی بی به رنگ آبی، جینگ جینگ به رنگ مشكی، هوآن هوآن به رنگ قرمز، یینگ یینگ به رنگ نارنجی و نی نی به رنگ سبز پنج سمبل بیست و هشتمین دوره بازی های المپیك پكن را تشكیل می دهند.

بی بی، ماهی و آب برای بقای زندگی

پنج سمبل حلقه های المپیك

بی بی یكی از سمبل های المپیك پكن و نام ماهی در فرهنگ چینی ها است. سر این عروسك ‌(BeiBei) كه به رنگ آبی طراحی شده، ماهی را در امواج خروشان آب نشان می دهد. صورت بی‌بی بسیار آرام و با شخصیت است.

در هنر و فرهنگ سنتی چین رابطه بین ماهی و آب، سمبلی از تلاش برای بقا و زندگی است. "بی‌بی" نام ماهی در فرهنگ چینی‌هاست كه با رویت آن سالی خوب و پر از موفقیت رقم خواهد خورد.

جینگ جینگ، سمبلی برای سعادتمندی

پنج سمبل حلقه های المپیك

جینگ جینگ سمبل حلقه مشكل المپیك و همان پاندای معروف چینی ها است. این عروسك jing jing باعث لبخند بچه‌ها می‌شود و به نوعی سمبل سعادتمندی و خوشحالی برای آینده كودكان چین است. این موضوع از صورت پر امید این عروسك درك می‌شود.

در مراسم افتتاحیه جینگ‌جینگ بیش از سایه سمبل‌ها جنب و جوش دارد چرا كه پاندا به واقع سمبل اصلی چین است و قرار بود از ابتدا تنها پاندا معرف این بازی‌ باشد.

مردم در تمام نقاط چین شناخت كاملی از این سمبل و ویژگی‌های باستانی آن دارد. جینگ جینگ برای شناسایی رابطه بین طبعیت و مردم طراحی شده است و در كلیپ‌های تصویری و بازی‌های كامپیوتری كنار جنگل‌های سرسبز چین دیده می‌شود. به هیچ وجه سعی نشده مساله قدرت از این عروسك تداعی شود.

هوآن هوآن، برادر بزرگ سمبل ها

پنج سمبل حلقه های المپیك

هوآن هوآن به عنوان برادر بزرگ سمبل های دیگر شناخته شده است. این عروسك به رنگ قرمز طراحی شده است، روی سرش آتش قرار دارد. او فرزند آتش است. وی همیشه مثل حلقه قرمز المپیك در مركز قرار دارد و از همه سریع‌تر می‌دود، می پرد و قوی‌ترین است.

از طرفی میهمان‌نوازی با آغوش گرم چینی‌ها با این اسم تبلیغ می‌شود. در ورزش‌های توپی بیشتر این عروسك تقسیم می شود.

یینگ یینگ، بزی سریع و خوش خنده

پنج سمبل حلقه های المپیك

یینگ یینگ سمبل نارنجی این دوره المپیك است كه به شكل بزی سریع و خوش خنده طراحی شده است.

این عروسك ying ying مثل بقیه بزها بسیار سریع و خوش‌خنده است و در مسابقات روی زمین و حتی ارتفاعات همیشه اول است. این سمبل وسعت، عظمت و بهره‌وری است و بزرگی كشور و ملت چین را تداعی می‌كند.

مردم چین با رویت این بز نایاب در ارتفاعات شمالی سالی سراسر سلامتی و خوشبختی پیش رو خواهند داشت. یینگ یینگ گاهی چندان پرسرعت می‌دود كه بی‌اختیار پرواز می‌كند این بز از نوعی اسانس ارتفاعات تبت تغذیه می‌كند كه بسیار مغذی و انرژی زاست. او در كنار رنگ سبز سمبلی از طراوات است.

نی نی، پرنده ای برای خوش شانسی كودكان

پنج سمبل حلقه های المپیك

نی نی، نوعی چلچه دریایی و پرنده ای برای خوش شانسی كودكان است. این پرنده را هر بهار و تابستان یكبار می‌شود، مشاهده كرد و این كار فقط از عهده بچه‌ها برمی‌آید. صورت زیبا و خندان او توسط كسانی رویت می‌شود كه مانند خودش باشند. بر روی سر این عروسك سبز، پرونده‌ای به نام كایت در حال پرواز است كه از كودكان مراقبت می‌كند.

این پرنده در چین باستان نوعی چلچله دریایی است كه در سختی‌های فراوان و طوفان‌های شدید هرگز فرزندان خود را تنها نمی‌گذارد. بال‌های طلایی این پرنده سمبلی از تسخیر آسمان‌ها و خوش‌شانسی كودكان است كه تحت پوشش او هستند. در ورزش ژیمناستیك این عروسك بیشتر توزیع خواهد شد.