عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مرحوم آیتالله شاهرودی نظریهپرداز نوگرا، تئوریپرداز و متفکر بزرگ اسلامی بود که تئوریها را از صحنه نظر به صحنه اجرا، خطمشیگذاری و اجرا تبدیل میکرد.
جمعیت بهائیان در مناطق مختلف جهان، معمایی است که تاکنون پاسخی درخور نیافته است. علیرغم وجود سیستمهای دقیق آمارگیری در میان بهائیان، تشکیلات بهائی از اظهارنظر دربارهی تعداد بهائیان هر منطقه در طول سالهای گذشته طفره رفته است.
ایران نیازمند ارتشی است كه بتواند نظم داخلی را در كشور برقرار نگاه دارد، ارتشی كه هرگونه شورشی را از هر كجا و از هر كس كه انجام گرفته و یا تشویق شده باشد سركوب نماید.
در اندیشههای سیاسی قرن بیستم کثرت گرایی نقش خاصی دارد چرا که میتوان آن را از برخی جهات، همسو با دموکراسی دانست. البته این که کثرت گرایی را با دموکراسی، کاملا یکسان بدانیم هم درست نیست و نظریهپردازان آن را رد میکنند.
انتخابات پارلمانی لبنان برای اولین بار بر اساس قانون تناسبی و پس از 9 سال، یکشنبه (دیروز/16 اردیبهشت) برگزار شد و «نهاد المشنوق» وزیر کشور ، نسبت مشارکت در این انتخابات را 49.20 درصد اعلام کرد. نتایج غیر رسمی منتشر شده از نتایج انتخابات حاکی از آن است که حزبالله و متحدانش به آرایی مافوق پیشبینیها در حوزههای مختلف دست پیدا کردهاند.
تعریف کلام سیاسی بر اساس هرگونه شناخت وحیانی سیاسی؛ به این ترتیب، همه معارف سیاسیِ دینی، کلامی سیاسی نیز خواهند بود و حتی آموزه های فقه سیاسی بخشی از کلام سیاسی قلمداد خواهد شد.
دبیر کل حزب الله لبنان در گفتگوی تلفنی با دبیر کل جهاد اسلامی و دیدار با معاون رئیس دفتر سیاسی حماس بر حمایت حزب الله از مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
امام خمینی با اینکه بنی صدر را باوجود انواع جنایتهایش قبول نداشت ؛ نه تنها عزلش نکرد و علیه او چیزی نگفت بلکه صبورانه در سکوت منتظر ماند تا مردم به درک وشعور و بصیرت سیاسی برسند وخود تشخیص دهند که چه انتخاب بدی کرده اند !
شهید مطهری از معدود فلاسفه ی بزرگ اسلامی است که به گونه ای نظام مند در باب اندیشه و ابعاد مختلف فلسفی، اجتماعی، متدولوژیک (روش شناخت) دینی، فرهنگی و سیاسی آن کار کرده و بنیانی را گذاشته است که در آینده هم چنان راه گشای دوست داران مباحث فلسفی – اندیشه ای ج
شاید این تفاوت میان فقه و سیاست در هیچ موردی به وضوح و شفافیت مالیات های اسلامی به چشم نیاید. در بحث های فقهی در مورد خمس و زكات، آن چیزی كه مهم است پرداختن حق شرعی براساس ضوابط فقهی است.
براساس گفتمان رایج فقهی، حتی نوآوری های تئوریك توسط فقها، به «جرأت» نیاز دارد. به این دلیل، می توان ادعا كرد روش های فقهی بیشتر با مكتب شكل گرایی همخوان بوده و از نوع ماشینی و فناروانه اند و به فعالیتی مانند حل جدول كلمات متقاطع نزدیك ترند تا به یك كاوش پ
حقوقدانان در علم حقوق، نظامی بسیار منسجم و دقیق را با تعاریف و حد و مرزهای مشخص برساخته اند. هر گونه تغییری در یكی از اجزای این نظام، انسجام كل نظام را تهدید می كند و می تواند عواقب ناخواسته ای برای كل نظام حقوقی در پی داشته باشد.
برخلاف حقوق، سیاست اجازه دارد به صورت گسترده ای از مقبولات عرفی و اخلاقی بهره گیرد و مجبور نیست همواره یك نوع پاسخ دقیق به مشكلات بدهد، بلكه آزاد است براساس مصلحت و در موارد مختلف از راه حل های گوناگون استفاده كند.
حقوق و سیاست طی همكاری بسیار نزدیك، یكدیگر را یاری می دهند تا جامعه، مدیریت شده و عدالت اجرا شود. در این همكاری، اگرچه گاهی حقوق، پوشش مشروعیت برای قدرت سیاسی ایجاد می كند، در عین حال، آن را به منظور رعایت موازین عادلانه، كنترل می كند و برای جلوگیری از رف
دین اسلام، واقعیتی فراتر از همه این نگرش هاست و نباید آن را به یكی از آنها تقلیل داد. بر این اساس، شاید هیچ گاه نتوان قاعده ای كلی به دست داد كه كدام یك از این نگرش ها همواره اولویت و تقدم بر دیگران دارد، ولی می توان با استفاده از گفتمان همه این رشته های
مجموعه قوانین در همه نظام های حقوقی جنبه تحكمی دارند و یك حقوقدان، ملزم است كه در یك مجموعه بسته، هر قدر هم كه عبوس به نظر آید، راه حل مسئله را جست وجو كند