تبیان، دستیار زندگی
بررسی‌ها نشان داده است که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید با بیشتر سرطان‌های پوست ارتباط دارند. سبک زندگی و اطلاعاتی که در این باره دارید، بر سلامت شما تاثیر می گذارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش‌ و پاسخ هایی درباره ی حفاظت از پوست در برابر خورشید

خورشید

بررسی‌ها نشان داده است که پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید با بیشتر سرطان‌های پوست ارتباط دارند. سبک زندگی و اطلاعاتی که در این باره دارید، بر سلامت شما تاثیر می گذارد.

با پاسخ دادن به پرسش‌های زیر، میزان اطلاعات‌تان را درباره عوارض قرار گرفتن در معرض نور خورشید ارزیابی کنید:

1) من سرطان پوست نمی‌گیرم چون فعالیت‌های روزمره‌ام مانند کار، رانندگی، تفریح و سرگرمی‌ام در فضای باز نیست.

الف)صحیح          ب)غلط

2) آیا لازم است هنگام بازی فوتبال از کرم ضد آفتاب استفاده کنم، در حالی که تفریحی فوتبال بازی می‌کنم و فقط سالی یک یا دو بار آفتاب سوخته می‌شوم؟

الف) بله           ب) خیر

3) اگر از کرم ضدآفتاب استفاده کنم، می‌توانم مدت زیادی زیر نور خورشید بایستم؟

الف) بله          ب)خیر

4) ضد آفتاب با درجه حفاظت (SPF(30 دو برابر بیشتر از ضد آفتابی با درجه حفاظت 15 مانع از ورود پرتوهای ماورای بنفش به بدن می‌شود؟

الف) بله       ب) خیر

5) اگر بچه‌ها لباس بپوشند و هر دو ساعت به دست، پاها، صورت و گردن‌شان ضد آفتاب بزنند، اشکالی ندارد که تمام روز را در استخر بازی کنند.

الف) صحیح       ب) غلط

6) چه وقت باید دوباره ضد آفتاب زد؟

الف) هر دو ساعت یک‌بار

ب) بعد از عرق کردن پوست و بعد از شنا

ج) بعد از پاک کردن و حوله کشیدن به صورت

د) همه موارد

7) برنزه و تیره‌کردن پوست، راه مناسبی برای محافظت پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید است.

الف) بله       ب)خیر

8) دو اشتباه معمول درباره استفاده از ضدآفتاب چیست؟

الف) انتخاب ضد آفتاب باSPF  کمتر از 15 و ضدآفتاب نزدن به همه قسمت‌های پوست

ب) استفاده مقدار کم ضدآفتاب و ایستادن طولانی مدت زیر نور آفتاب

9) فرض کنید ضد آفتاب زده‌اید و از ساعت 12 ظهر تا 2 بعد از ظهر به استخر روباز رفته‌اید. کدام یک از موارد زیر برای حفاظت از پوست شما مناسب‌تر است؟

الف) نشستن زیر یک سایه‌بان کتانی

ب) رفتن به سایه

ج) استفاده دوباره از ضدآفتاب

پاسخنامه:

1) گزینه ب پاسخ صحیح است. پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید از شیشه هم عبور می‌کند و  در فضاهای بسته هم باید مراقبت‌های لازم را انجام داد.

2)  گزینه الف صحیح است. بررسی‌ها نشان داده است قرار گرفتن گاه به گاه و کم در معرض نور شدید خورشید هم با سرطان پوست ارتباط دارد.

3) گزینه ب پاسخ صحیح است. کرم‌های ضد آفتاب شما را به طور کامل از پرتوهای ماورای بنفش محافظت نمی‌کنند. بهتر است زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و در سایه بایستید. لباس‌های آستین بلند و کلاه لبه دار و ضد آفتاب با درجه حفاظت بیشتر از 15 استفاده کنید و برای محافظت چشم‌ها، عینک آفتابی را فراموش نکنید.

4) پاسخ صحیح گزینه ب است. درجه حفاظت یا SPF  نشان دهنده این است که کرم چه مدت زمانی می‌تواند از پوست شما محافظت کند. در یک روز آفتابی افراد بعد از 15 دقیقه دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و عدد 15 روی یک ضد آفتاب به این معنی است که اگر به شکل صحیح استفاده شود، می‌تواند حدود 225 دقیقه (15×15)یا 3 ساعت و 45 دقیقه از پوست محافظت کند. این زمان در ضد آفتابی با درجه حفاظت 30 بیشتر می باشد و 450 دقیقه(30×15)  یا 7 ساعت و نیم است. هر چند پزشکان توصیه می‌کنند برای حفاظت کامل از پوست، هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید.

5) گزینه ب صحیح است. پرتوهای ماورای بنفش به راحتی از لباس‌هایی با رنگ روشن عبور می‌کنند، به ویژه اگر مرطوب باشد. در این موارد، استفاده ضد آفتاب با درجه حفاظت بیشتر از 15 و پوشیدن لباس تیره برای حفاظت از پوست لازم است.

6) گزینه د صحیح است. برای اثربخشی بیشتر ضدآفتاب‌ها باید هر دو ساعت یک بار از ضدآفتاب استفاده کرد. ضد آفتاب‌های مقاوم به تعریق و ضدآب هم فقط برای 40 دقیقه از پوست محافظت می‌کنند. ضدآفتاب بعد از پاک کردن، به طور کامل از بین می‌رود.

7) گزینه ب صحیح است. برنزه و تیره کردن پوست، آن را در برابر پرتوهای خورشید محافظت نمی‌کند و اثری شبیه استفاده از ضد آفتابی با SPF 40 دارد. ضمن اینکه ممکن است در این حالت مدت زمان بیشتری بدون پوشش مناسب زیر نور آفتاب قرار گرفته و بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرید.

8) گزینه ب صحیح است. صورت، گردن، دست‌ها و بازوها و پاها باید هر دو ساعت یک بار به طور کامل با ضدآفتاب پوشانده شوند. ضدآفتاب‌های ضدآب 80 دقیقه و ضد آفتاب‌های مقاوم در برابر آب تنها 40 دقیقه از پوست محافظت می‌کنند.

9) گزینه ب صحیح است. هر چند هر سه مورد در محافظت از پوست کمک می کنند، اما رفتن به سایه و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، به ویژه در ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، از سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

دکتر شکیلا نیک نام

*مطالب مرتبط:

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

عوامل افزایش آفتاب‌سوختگی

کارآیی ضد آفتاب ها چیست؟

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی كودكان

چگونه از ضد آفتاب استفاده كنیم

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

می‌ توان پوستی زیبا داشت

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

چرا عینک آفتابی استفاده کنیم؟

برخی از عینك‌های آفتابی مضرند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.