تبیان، دستیار زندگی
معیارهای ازدواج ( قسمت اول ) نیك بختی میّسر نخواهد شد مگر آن كه دختران و پسران را با انتخاب صحیح آشنا سازیم و به عنوان پیشگیری به آنان بیاموزیم كه چگونه انتخابی صحیح ، درصد خطر پایین تری خواهد داشت. در جامعه باید آگاهی لازم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیمه ی گمشده !

معیارهای ازدواج ( قسمت اول )

نیك بختی میّسر نخواهد شد مگر آن كه دختران و پسران را با انتخاب صحیح آشنا سازیم و به عنوان پیشگیری به آنان بیاموزیم كه چگونه انتخابی صحیح ، درصد خطر پایین تری خواهد داشت. در جامعه باید آگاهی لازم در مورد معیارهای ازدواج در اختیار جوانان قرار گیرد تا با گامهایی استوارتر، دستیابی به شادی و آرامش و تعادل را تجربه كنند و زمانی كه تصمیم می گیرند نیمه گمشده خود را بیابند با آگاهی و دانایی، راه صحیح را شناخته و برگزینند؛ چرا كه انتخاب درست راهی جهت پیشگیری از مشكلات پس از ازدواج خواهد بود.

افلاطون در باب فلسفه ازدواج و چرایی یكی شدن دو جنس مخالف در جریان زندگی ، داستانی تمثیل گونه دارد. در زمانهای بسیار قدیم، در ابتدای خلقت بشر، انسانها دارای كالبد تركیبی از زن و مرد بودند. (هرمافرودیت، موجود هم نر و هم ماده كه به نوعی در نظریات برخی روان شناسان نیز با تعابیر خاص مشاهده می شود) كالبدی كه دو سر داشت و  درست مثل دو انسان كامل در كنار هم  قرار گرفته بود. لذا موجودی بود پرقدرت، توانمند و بی رقیب و به جهت همین اقتدار بی رقیب مورد حسادت خدایان بزرگ یونان قرار گرفت. ( می دانید كه یونیان باستان معتقد به چند خدایی بودند. بدان معنا كه برا ی هر چیز خدایی با ظاهری كه برای آن پدیده بخصوص متناسب می دانستند در نظر می گرفتند) تا آنجا كه خدایان تصمیم گرفتند با هر ترفند ممكن این قدرت را از انسان بگیرند . پس با ترفندی همچون صاعقه ، انسان قدرتمند را از وسط به دو نیم كردند به طوری كه زن و مرد وجودی انسان از هم  تفكیك شد. زن مخلوقی مستقل شد و مرد موجودی دیگر. از همان زمان انسان قدرتمند، توانایی افسانه ای و بی رقیب خود را از دست داد. پس از مدتی برای بازپس گیری آن قدرت از كف داده، به این نتیجه رسید كه برای بازگشت به آن دوران پر شكوه و جلال می بایست دوباره نیمه از دست رفته خود را پیدا كند و در پناه اتحاد با آن نیمه به عزت و اقتدار گذشته بازگردد. در جستجوی یافتن همراه زندگی، هرگاه نیمه گمشده اصلی خود را به دست آورد به همان قدرت و شكوه بازگشت و سعادت و كامیابی را در زندگی تجربه كرد و اگر نیمه ای را برای خود برگزید كه متعلق به كالبدی دیگر بود، روی آرامش و خوشبختی را ندید. شاید ضرب المثل معروف فارسی كه «فلانی تكه فلانی نیست» ریشه در همین گونه داستان ها داشته باشد . خداوند نیز در قرآن می فرماید : « از نشانه های خلقت آن است كه برای شما از جنس خودتان آفریدیم تا در كنار آنان به سكون و آرامش در آیید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار داد كه در این كار نشانه هایی است برای افرادی كه اهل فكر و اندیشه هستند». برگزیدن وصله ناجور برای شركت  در زندگی نتیجه اهداف انحرافی است كه برای ازدواج در نظر می گیریم. اهدافی مثل داشتن پول و ثروت و یا زیبایی طرف مقابل بدون در نظر گرفتن سایر معیارهای تعیین كننده، یا دارا بودن عنوان و مدرك تحصیلی بخصوص مثل تاجر، دكتر و ... .

.

گاهی ازدواج نادرست بر مبنای جلب رضایت خانواده و یا اطرافیان صورت می گیرد یا عقاید نادرستی كه در مورد حق برتری ازدواج پسرعموها با دخترعموها بین برخی اقوام ایجاد شده است، (حتی با وجود مخالفت های فراوان علم ژنتیك در خصوص ازدواج فامیلی و احتمال مشكلات وراثتی و ژنتیكی ناشی از آن) و ... .گاهی ازدواج با هدف بهره كشی صورت می گیرد. مثل نگهداری  از فرزندان ازدواج اول و یا صرفاً انجام امور منزل و وظایف مخصوص خانه داری، یا نگهداری از سالمندان ساكن در خانواده و مراقبت و پرستاری از آنها مثل مراقبت از مادر بیكار و از كار افتاده، بدون توجه به اینكه برای انجام این امور می توان از افر اد دیگر نیز استفاده كرد.گاهی نیز ازدواج یا انتخاب بر مبنای دلسوزی شكل می گیرد كه بدترین و خطرناك ترین شكل ازدواج است چرا كه احساس ندامت و پشیمانی به احتمال فراوان گریبانگیر فرد خواهد شد.

اما معیارهای اساسی و صحیح انتخاب زوج كدامند؟ به عبارت واضح تر چه شرایط یا عواملی را مد نظر قرار دهیم تا انتخاب صحیح را صورت داده از بروز اختلاف و درگیری های آتی پیشگیری كرده باشیم در اینجا این معیارها را بر می شماریم»

تناسب سنی

یكی از سؤالات اساسی و بحث انگیز در زمینه معیارهای ازدواج ، اختلاف سن صحیح و مناسب بین زن و مرد ، به عنوان اركان تشكیل دهنده هسته خانواده است. بسیاری از جوانان می پرسند اختلاف سنی تا چه حد در میزان تفاهم مهم است و یا اصولاً چند سال اختلاف سن مشكل جدی ایجاد نمی كند؟

در خصوص اختلاف سن بسیار واضح است كه مرد به عنوان تكیه گاه خانواده می بایست بزرگتر از زن باشد. اما در باب میزان این تفاوت در یكی از كشورها فرمولی را ارائه داده اند كه طبعاً قطعی نیست. به این شكل كه نصفِ سنِ مرد به علاوه هفت سال مناسب ترین سن برای دختر در حال ازدواج با آن مرد است. مثلاً مردی 34 ساله می بایست با دختری 24 ساله ازدواج كند. ( 24=7+17 نصف سن مرد).

البته چنین فرمول هایی قطعیت ندارند ؛ زیرا در حیطه علوم انسانی و روابط افراد ، معیارهای بسیار زیاد و عناصر تعیین كننده دیگری وجود دارند كه چنین فرمول هایی را تحت الشعاع قرار می دهند. برخی معتقدند مرد حدود 4 الی 5 سال بزرگتر باشد و تحقیقات جدیدتر برای فاصله سنی دامنه تغییراتی را در نظر می گیرند و معتقدند فاصله سنی بین 2 تا 6 سال بهتر است. اما بهترین سن ازدواج را برای دخترها بین (23- 18) سال و برای پسرها (28-24) سال تعیین كرده اند. بدین معنی كه ازدواج در این سنین قدرت سازگاری و به طور طبیعی موفقیت بیشتر را در زندگی زناشویی به همراه داشته است . به هر حال واضح است كه هماهنگی روانی – عاطفی و خلقی افراد بسیار مهم تر از اختلاف سن معین و تعیین شده است..

بنیه اقتصادی

داشتن شغل و امكان تأمین معاش خانواده از معیارهای اصولی است كه هر مرد در شرف ازدواج باید حائز آن باشد. طبق قوانین و شرع و عرف ایرانی، تأمین مخارج خانواده و نیازهای اولیه و اساسی زندگی مثل خوراك، پوشاك و مسكن همسر و فرزندان، آن هم بر طبق شأن و منزلت زن از وظایف و مسئولیت های اجتناب ناپذیر مرد است. بدون شغل و كار مناسب، بدون درآمد و با تكیه بر اموال و دارائی خانواده و  والدین چگونه می توان زندگی شاد و سالمی را پایه ریزی كرد ؟

شروع زندگی با مردی كه كار ندارد، تنها به امید آنكه در آینده شغلی خواهد داشت چندان منطقی نیست. اگر این اتفاق نیفتاد، اگر حتی با وجود تحصیلات و توانایی، كاری درآمدزا پیدا نشد چه باید كرد؟ مسئله ، نوع كار نیست. اگر چه بهتر است شغل مناسب با شخصیت، مقام و توانائی های فرد باشد،اما لازم نیست به بهانه ی یافتن شغل متناسب با شأن و منزلت تحصیلی و خانوادگی، از انجام كارهای سالم و منطقی سرباز زد.

اصالت خانوادگی

بزرگترین سرمایه دختران و پسران جوان، اصالت خانوادگی و داشتن رشد فكری، عقیدتی و اخلاقی است. خانواده اصیل و توانا، ایمان، اخلاق نیكو و راه درست زندگی را از ابتدا در تربیت فرزند مد نظر قرار می دهد. والدین نیكو، الگوهای بسیار مناسب در پروراندن فرزندان نیك سرشت و توانا خواهند بود. فرزندان خانواده های اصیل می آموزند در هنگام سختی ها صبر پیشه كنند و حفظ عصمت و آبروی خود را بر هر چیز مقدم بدارند.

اعتقادات و مذهب

دین به عنوان عاملی درونی، در برگیرنده تمامی شئونات زندگی فردی و اجتماعی انسان است. به طوری كه به عنوان مهم ترین و برترین عامل ایدئولوژیك به انسان می آموزد چگونه رفتار كند، در درون چگونه بیندیشد و در برون چگونه رفتار كند.دین و مذهب نسخه برتر رفتاری و عقیدتی ماست و مستحكم ترین عامل در پرورش و شكل دهی شخصیت و معیارهای خوب و بد ما و بیانگر شیوه زیستن یا به عبارتی چگونه زیستن است. از آنجا كه دین ریشه در فطرت انسانی دارد حتی كسانی كه در ظاهر به عناد با دین و دینداری معروفند در باطن خویش، در خلوت افكار و اندیشه ها و در ژرف ترین و بی پیرایه ترین افكارشان، تحت تأثیر مبانی فكری و عقیدتی ناشی از مذهب قرار دارند. پس دین و مذهب ، حتی میزان اعتقادات دینی و پایبندی به اصول عقیدتی مذهب، نكته بسیار مهمی در تفاهم و درك متقابل بین زوجین جوان خواهد بود. بدیهی است كه معیارهای زندگی فردی كه از درجه بالایی در پایبندی به اصول دینی برخوردار است، متفاوت از كسی خواهد بود كه آن درجه از اصول را در رفتار و شیوه زندگی قائل نیست.

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به دیگر معیارهای ازدواج اشاره می كنیم.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.