تبیان، دستیار زندگی
"زیبایی تصنعی" شاید بهترین عبارتی باشد برای این دست کاری های اغلب از روی چشم و هم چشمی. گرایش روز افزون جوانان به زیبایی ظاهر و روی آوردن به جراحی های پلاستیک طی دهه گذشته منجر به رشد 83درصدی تعداد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدال نابرابر زیبایی و مرگ

جراحی

دختر جوان رو به روی آینه ایستاده و چهره اش را با دقت ورانداز می کند ، دلش می خواهد تغییراتی در چهره اش ایجاد کند، مثل دوستش که پس از جراحی بینی سیمایش متفاوت شده بود. تصمیم خود را گرفت و به دکتر جراح زیبایی تلفن کرد تا وقت بگیرد . فردای آن روز در مطب دکتر حاضر شد و جراح برایش وقت عمل تعیین کرد.

دختر جوان روی صندلی دادسرا نشسته و دائم اشک می ریزد. با گریه به بازپرس می گوید: دوستم دکتر زیبایی را به من معرفی کرد. ...گریه حرفش را قطع می کند و بعد غصه هایش را آرام قورت می دهد و می گوید: بعد از عمل، فرم بینی ام به هم ریخت. دکتر می گفت اگر تورم صورتت بر طرف شود ، فرم بینی ات بهتر می شود اما...یادش که می افتد انگار مثل اسپند آتش بگیرد و از جا بپرد ، هق هقی شانه هایش را از جا می کند و...دختر جوان ادامه داد: یک ماه گذشته، نه تنها فرم ظاهری بینی ام درست نشده، بلکه دچار مشکل تنفسی هم شدم...

دستکاری های چشم و هم چشمی !

"زیبایی تصنعی" شاید بهترین عبارتی باشد برای این دست کاری هایی که اغلب از روی چشم  و هم چشمی است. گرایش روز افزون جوانان به زیبایی ظاهر و روی آوردن به جراحی های پلاستیک طی دهه گذشته منجر به رشد 83 درصدی تعداد جراحی های پلاستیک در کشور شده است.  از پیدایش جراحی پلاستیک در ایران بیش از نیم قرن می گذرد. طی 4 دهه پس از ورود جراحی پلاستیک به ایران، متقاضیان جراحی های زیبایی محدود به زنان و دختران طبقه متوسط به بالای جامعه می شد اما در طول دهه گذشته، افزایش تعداد متقاضیان جراحی زیبایی و صرف هزینه هایی تا سقف 3 میلیون تومان برای جراحی بینی و 4 میلیون تومان برای زیبایی اندام از سوی متقاضیان و تعارض صرف چنین هزینه هایی با سطح درآمد طبقه متوسط و مرفه جامعه، علامت های سوال زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

یک روان شناس مسائل اجتماعی می‌گوید: این موضوع متأسفانه در جامعه ما بسیار زیاد شده است و جوانان و نوجوانان به سبب گرایش ها و اقتضائات سنی خود و با صرف هزینه های گزاف و قبول عواقب جسمی، روانی و یا حتی جانی درصدد کسب مقام بهتر در این مسابقه زیبایی هستند. دکتر میر پنهان گفت: نتایج یکی از آخرین نظر سنجی های انجام شده در کشور نشان می دهد که 90 درصد زنان و 30 درصد مردان قسمتی از اندام یا جوارح خود را نمی پسندند و خواهان تغییر یا اصلاح آن هستند.

گرایش به زیبایی گرایش کاملاً طبیعی و مشترک بین تمامی انسانها است اما امروزه گرایش به زیبایی به مرحله ظاهر پرستی و خود نمایی رسیده است.

نتایج یکی از آخرین نظر سنجی های انجام شده در کشور نشان می دهد که 90 درصد زنان و 30 درصد مردان قسمتی از اندام یا جوارح خود را نمی پسندند و خواهان تغییر یا اصلاح آن هستند. این ذهنیت در میان جوانان جا افتاده که زیبایی چهره با عمل جراحی کامل می شود. به همین دلیل بسیاری از آنان با صرف هزینه های سرسام آور به انجام اینگونه جراحی ها اقدام می کنند. با این حال نه تنها تغییر چندانی در شکل و قیافه شان پیدا نمی شود بلکه در مواردی، زیبایی اولیه و حتی جان خود را نیز در این راه از دست می دهند تا آنجا که کشوی میز دادسراها و کمیسیون تخصصی پزشکی قانونی هم اکنون انباشته از پرونده هایی از همین دست است.

95درصد از متقاضیان را زنان و دختران بین 15 تا 50 سال برای جراحی بینی و اندام و 10 درصد را مردان برای انجام جراحی بینی و کاشت مو تشکیل می دهند به طوری که تقاضا برای جراحی بینی در مقام اول و جراحی اندام در مقام دوم و حذف چین و چروک صورت در مقام سوم جراحی های زیبایی است.

از مهمترین عوارض افزایش بی رویه تعداد متقاضیان جراحی زیبایی، ایجاد زمینه برای اقدام پزشکان غیر متخصص به انجام جراحی های زیبایی است به گونه ای که به رغم تعداد محدود جراحان پلاستیک در کشور (150نفر) بیش از 3 هزار نفر با عناوین مختلف به انجام عملهای متعدد زیبایی اقدام می کنند و بیشترین خطاهای پزشکی توسط این افراد صورت می گیرد.

از هر 100 خانمی که اقدام به برداشتن چربی از بدن خود می کنند معمولا  3تا 5 نفر دچار مشکل می شوند و این در حالی است که روزانه بین 30 تا 50 نفر برای چنین عملی به مطب و کیلینیک ها مراجعه می کنند.

محمد رضا الهی منش، رئیس دادسرای رسیدگی به جرایم پزشکی نیز در این زمینه گفت: در سال گذشته تعداد 10 هزار پرونده مربوط به قصور پزشکی از سوی مراجع قضایی به سازمان های نظام پزشکی و پزشکی قانونی ارجاع شد که 50 درصد موارد کادر پزشکی از اتهام وارده تبرئه و 17 پرونده منجر به فوت ، محرومیت از طبابت را در پی داشت. وی گفت: 50 درصد پرونده های موجود در دادسرا مربوط به عملهای زیبایی بوده و 15 درصد پرونده های مذکور، شکایت از افرادی است که پزشک نیستند و با تبلیغات گمراه کننده اقدام به جذب مشتری و عملهای زیبایی می کنند. به گزارش برنا، در حال حاضر تعداد کیلینیک های تخصصی زیبایی تنها 20 واحد است در حالی که روزانه در بیش از 100 مطب عمل جراحی زیبایی صورت می گیرد.  هر چند آمار دقیقی از تعداد فوت شدگان عمل زیبایی وجود ندارد و مسئولان بهداشت و پزشکی قانونی با توجه به حساسیت های موجود کمتر اظهار نظر می کنند اما آمار غیر رسمی گویای آن است که در سال نزدیک به 120 نفر قربانی این عمل ها می شوند و از آنجا که بسیاری از این بیماران با عناوین دیگر در بیمارستان بستری می شوند و به اطاق عمل می روند، بنابراین علت مرگ نیز عامل دیگری قید شده و جزو آمار مرگ و میر عملهای زیبایی به حساب نمی آید.

افزایش بی رویه ی عمل های زیبایی در ایران ومسابقه ی انسانها بخصوص زنان برای زیباتر شدن معضلی است که علاوه بر آگاه سازی مردم از عوارض آن و نظارت بر آگهی های خوش رنگ ولعاب روز نامه ها ومجلات ، کار فرهنگی می طلبد در راستای افزایش اعتماد به نفس جوانان ،ایجاد انگیزه های متعالی تر از زیبایی ظاهری در آنان ،افزایش میزان رضایت از زندگی و مهم تر از همه بالا بردن اعتقادات مذهبی در مردم بخصوص نسل جوان که از آموزه های مهم آن شکر گذار نعمت ها بودن است واستفاده ی صحیح از نعمت سلامتی است . به راستی تمام زیبایی ها ی دنیا اگر در کسی جمع شود اما به خاطر از دست دادن سلامتی نتواند از زندگی اش لذت ببرد ،چه فایده ای دارد؟

در بخش انجمن های تبیان  بحثی پیرامون  موضوع مقاله ی بالا مطرح شده است . برای شرکت در بحث اینجا کلیک کنید.

تبیان - داوودی

منبع خبر : روز نامه ی ابتکار - سایت خبری برنا

مقاله ی مرتبط :

بکش و خوشگلم کن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.