تبیان، دستیار زندگی
تماشای تلویزیون در هند به ‌صورت اعتیاد‌آوری افزایش یافته و تبدیل به یك نوع ماده‌ی مخدر جدید شده‌ است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخدری به‌نام تلویزیون!

تلویزیون

تماشای تلویزیون در هند به ‌صورت اعتیاد‌آوری افزایش یافته و تبدیل به یك نوع ماده‌ی مخدر جدید شده‌ است.

سایت «ایندیانا تایمز» در نقدی كه درباره‌ی عادت به تماشای بی‌رویه‌ تلویزیون در بین مردم كشور هندوستان نوشته‌، آورده‌ است:

هم‌چنان كه توزیع‌كنندگان این نوع مواد اعتیاد‌آور هر روزه تعداد بیشتری كانال معرفی می‌كنند و برنامه‌های بی‌محتوا و پوچی را نیز برای پركردن این كانال‌ها ارائه می‌دهند، صداهای هشدار‌دهنده در میان جشنی از برنامه‌های متعدد كه توزیع‌كنندگان به راه‌ انداخته‌اند، هرگز به گوش مصرف‌كنندگان نمی‌رسند.

در این مطلب همچنین آمده است: در دو دهه‌ی گذشته، تحقیقات گسترده در سراسر جهان، تاثیرات مضر تماشای زیاد تلویزیون را مورد بررسی قرار داده‌اند. اگرچه اهمیت و اعتبار این موضوع به هیچ وجه كمتر از ارتباط میان مصرف دخانیات و سلامتی انسان نیست، با این وجود هیچ هشداری در این خصوص داده نمی‌شود. به‌عنوان مثال ارتباط میان خشونت در برنامه‌های تلویزیونی و افزایش آمار روزافزون جرم و جنایت بسیار واضح و مبرهن است و تنها كسانی كه این حقایق را نادیده می‌گیرند می‌توانند نسبت به تاثیرات منفی و مضر تلویزیون بر روی جوامع انسانی شك كنند.

آن چه به عنوان اثرات زیان‌بار این مخدر سرگرم‌كننده به آن اشاره می‌شود هیچ ارتباطی با محتوای برنامه‌های تلویزیون ندارد، بلكه به ماهیت محض استفاده از تلویزیون برمی‌گردد.

نویسنده این مطلب ادامه داده است: از اثرات مخرب تماشای تلویزیون می‌توان به گزارشات هشدا‌ردهنده‌ در مورد چاقی فراگیر در میان كودكان و اقشار مختلف جامعه نیز اشاره كرد. تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا به‌صورت قطعی افزایش چاقی را با افزایش تماشای تلویزیون مرتبط می‌سازد. به‌عنوان مثال در سال 1997 درچین هنگامی كه كمتر از هشت‌درصد كودكان چینی بیشتر از دوساعت تلویزیون تماشا می‌كردند، هیچ رابطه‌ای میان تماشای تلویزیون و اضافه‌ وزن وجود نداشت. كمتر از سه‌سال بعد، همزمان با افزایش قابل توجه فروش دستگاه‌های تلویزیونی و افزایش ساعات تماشای تلویزیون ارتباط بسیار چشمگیری میان تلویزیون و چاقی به‌دست آمد.

براساس ارقام واقعی امروزه شمار افراد چاق در چین بیشتر از افرادچاق در آمریكاست. فرآیندی كه چاقی و اضافه وزن را به تماشای تلویزیون مرتبط می‌سازد، به سادگی قابل شرح است.

اولا كسی كه بیش از حدمقابل تلویویون می‌نشیند انرژی بسیار كمی مصرف می‌كند و درحقیقت انرژی كه به هنگام تماشای تلویزیون سوخت می‌شود نسبت به فعالیت‌های دیگر انسانی قابل مقایسه نیست. حتی اگر هیچ فعالیتی انجام ندهیم در مقایسه با تماشای تلویزیون بیشتر انرژی مصرف می‌كنم. از دیگر دلایل چاقی و ارتباط آن با تلویزیون نیز تغییر در عادات غذا خوردن و هم‌چنین تماشای تلویزیون به هنگام وعده‌های غذایی است.

براساس همین آمار و ارقام، این افسانه‌ی قدیمی كه تمام اطلاعاتی كه تلویزیون منتشر می‌كند می‌تواند به رشد ذهنی و آكادمیك كودكان كمك كند، به هیچ وجه درست نیست و البته تاثیر منفی نیز در این مسیر می‌گذارد.

تماشای تلویزیون در كودكان پنج تا پانزده‌ساله سطح معلومات دانشگاهی آنها كه احتمالا در بیست‌وشش سالگی كسب خواهند كرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیش از نود درصد از برنامه‌های تلویزیون جهان امروز سرگرمی و تفریحی هستند و این موضوع برای تماشاگر تبدیل به یك فرهنگ شده‌است زیرا تماشاگر یك مهره‌ی غایب و سوخته به حساب می‌آید!

منبع : ایسنا