تبیان، دستیار زندگی
دوران نوجوانی دورانی پر تنش و تربیت نوجوان نیز نیازمند به داشتن مهارت های ارتباطی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستانت را به من بده

نوجوان و خانواده

دوران نوجوانی دورانی پر تنش و تربیت نوجوان نیز نیازمند به داشتن مهارت های ارتباطی است . نوجوانان از همه سو، مدرسه ، دوستانشان و خانه احساس فشار می كنند . ولی آنها معمولا برای كنترل اضطرابشان ، مجهز به اطلاعات و ابزار مناسبی  نیستند . ما طی دو مقاله به بررسی علائم اضطراب در نوجوانان و  ارائه راهکار های کمکی به والدین جهت کاهش این علائم می پردازیم.

در ذیل راهکارهایی را ارائه می کنیم  كه به شما کمک می کند تا در هنگام رویارویی نوجوانتان با استرس آگاهانه تر برخورد کنید.

نوجوانان و اضطراب

نخستین قدم برای  مقابله با استرس تشخیص علائم آن است  .  برای كمك به نوجوانتان به علائم اضطراب توجه نمایید . با این کار ‌شما به او خواهید آموخت  كه چگونه مواقع اضطراب را تشخیص دهد .

 علائم عمومی اضطراب عبارتند از:‌

- كم خوابی و یا خواب بیش از حد .  سردرد ،‌كمردرد ، و دل درد .  كشش عضلانی.  وعده های غذایی  مختصر و یا پر خوری .  تند خویی.  گریه های مداوم . نگرانی و دلواپسی . كناره گیری از دوستان و خانواده.  كمبود انرژی .

برای مثال اگر شما در زمان نگرانی نوجوان از برنامه درسی متوجه شدید كه فرزندتان میل كمتری به غذا دارد  ، می توانید به او بگویید : " من متوجه شدم كه  در این هفته به اندازه كافی صبحانه نخوردی ، آیا نگرانی خاصی داری  ؟‌"

با دانستن علت اضطراب در فرزند نوجوان خود قادر خواهید بود به او كمك كنید تا جهت فرونشاندن اضطراب  اقدام نماید   .

در مواقعی که نوجوان از صحبت در مورد راه های غلبه بر استرس طفره می رود به دنبال راهی برای صحبت با فرزندتان در مورد تشویش هایش باشید . ‌" من دیروز با مادر همكلاسی ات صحبت كردم او گفت كه پسرش در مورد طلاق والدینش بسیار نگران بوده به طوری كه در كلاس درس نمی توانست بر درس تمركز كند  .آنها چندین قرار ملاقات با مشاور مدرسه را ترتیب دادند ، و مشاور به او كمك كرد تا احساس بهتر و سازگاری بیشتری با مدرسه داشته باشد . "

بسیاری از والدین می پندارند فرزندانشان به اندازه كافی بزرگ شده تا قادر به تحلیل و همچنین سازگاری با رویدادهای پر تنشی  همچون طلاق  یا بحران مالی  باشند .  ولی این همیشه صحت ندارد  . اگر خانواده شما  دوره پر تنشی را سپری می كند ، اطمینان یابید كه فرزند شما از حمایت و آسایش كافی برخوردار باشد  .

كمك به نوجوانان در كنترل اضطراب

در اینجا  راه هایی وجود دارد كه به نوجوانتان در مقابله با اضطراب كمك می كند  .

1- این اطمینان را كسب كنید كه فرزند شما می داند كه شما همیشه برای شنیدن صحبت های او بدون قضاوت و نصیحت آماده هستید .

ممكن است برای والدین دشوار باشد كه به سادگی به سخنان فرزندشان گوش بسپارند ولی نوجوانان معمولا نیاز به سكویی برای سخنرانی دارند كه بتوانند مشكلات خود را به طور كامل عنوان كنند  .

2- تجربه های پر تنش خود را بافرزندتان در میان بگذارید . در مورد یك روز پر اضطراب در كار خود و اینكه چطور بر مشكل خود فائق آمده اید صحبت كنید و یا داستان هایی که از زمان نوجوانی خود و غلبه بر مشكلات داشته اید، نقل كنید .

3- درك موقعیت های اضطراب آلود از دیدگاه های متفاوت را به فرزندتان بیاموزید.  برای مثال اگر فرزند نوجوان شما از اینكه در گروه خاصی به عضویت در نیامده ، نگران است. از او بپرسید كه او كدام ویژگی های اعضای آن گروه را تحسین        می كند  و آیا خصوصیات آنها برای رابطه دوستی ایده آل او سازگار است .

4- فرزند خود را متوجه این موضوع نمایید كه او پیش از این هم روش های موثری جهت تسكین اضطراب داشته است .  گوش سپردن به موسیقی ، تمرین های ورزشی ، و ...همه راه های موثری در مقابله با اضطراب هستند  .

5- به تفاوت میان فعالیت های سرگرم كننده و بازدارنده  توجه كنید . تماشای تلویزیون ، تماس تلفنی، و ...همه      فعالیت های سرگرم كننده ای هستند . ولی برخی مواقع این سرگرمی ها می توانند  به راهی برای جلوگیری از نگرانی انجام تکلیف تبدیل شوند .

6- با فرزندتان در مورد اهمیت جایگزینی راه های غیر سالم در كنترل اضطراب با راه های درست و سالم صحبت كنید . به او كمك و یادآوری نمایید كه عكس العمل های نا مناسب به اضطراب در واقع باعث افزایش آن می شود زیرا هرگز علل مشكلات را حل نمی كنند .

بسیاری از والدین می پندارند فرزندانشان به اندازه كافی بزرگ شده تا قادر به تحلیل و همچنین سازگاری با رویدادهای پر تنشی  همچون طلاق  یا بحران مالی  باشند .  ولی این همیشه صحت ندارد  . اگر خانواده شما  دوره پر تنشی را سپری می كند ، اطمینان یابید كه فرزند شما از حمایت و آسایش كافی برخوردار باشد  .

7- در مورد نقش تفكرات منفی در اضطراب صحبت كنید . "‌منفی اندیشی شدید " یا تكرار  افكار منفی در بیشتر مواقع منتج به افزایش اضطراب می شود . به فرزندتان  هدایت كردن افكار منفی را بیاموزید . یك متخصص اضطراب نوجوانان  می گوید :‌نوجوان با تصور اینكه كنترل از راه دوری دارد كه با آن می تواند كانال را عوض كرده و تبدیل به افكار مثبت نماید می تواند رشته افكار منفی را پاره كند .

8- به نوجوان خود كمك كنید تا بخشیدن خود را بیاموزد . فرزند شما نیاز دارد كه بداند همیشه امكان بهترین بودن وجود ندارد و اینكه اگر او روز بدی داشته باشد امری كاملا  طبیعی است .

9- ترس ها و نگرانی های فرزند نوجوان خود را بپذیرید و هرگز آنها را تحقیر نكنید . چرا که این عمل احساس عدم درک و بی اهمیتی نگرانی های او را تداعی می کند.

10- از بیان انتظارات بیش از حد از فرزندتان بپرهیزید . و تلاش ها و فعالیت های موفقیت آمیز او را مورد ستایش و تمجید قرار دهید .

ادامه دارد...

تبیان - خانواده و زندگی

مترجم: فهیمه کهتری

مقالات مرتبط

دلهره کنکور این همه؟

مشکل توست حلش کن

کم کردن اضطراب و نگرانی

حرف حساب نوجوان چیه

آیا اضطراب فایده ای هم دارد

کمرویی، اضطراب اجتماعی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.