تبیان، دستیار زندگی
: این سكه‌ها متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله اشكانی، الیمایی ( حكومتی محلی در دوره اشكانیان كه سكه ضرب می‌كرده‌اند) ساسانی و اسلامی تا دوره قاجاریه است كه اكثر آنها درجریان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساماندهی سه هزار سكه كشف شده در بوشهر

سكه های بوشهر

كارشناس فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: كار ساماندهی سه هزار سكه باستانی كشف شده دراین استان در دست انجام است.

رشید گل‌افشان افزود: این سكه‌ها متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از جمله اشكانی، الیمایی ( حكومتی محلی در دوره اشكانیان كه سكه ضرب می‌كرده‌اند) ساسانی و اسلامی تا دوره قاجاریه است كه اكثر آنها درجریان كاوش‌ها و یا كشف تصادفی در محوطه‌های باستانی استان بوشهر به دست آمده است.

وی اظهارداشت: این سكه‌ها در مخزن اموال فرهنگی و تاریخی سازمان در حال نگهداری است و برنامه طبقه‌بندی و شناسنامه‌داركردن آنها در دست انجام است.

گل‌افشان یادآور شد: اخیرا شناسنامه و تصاویر ویژه ‪50 سكه متعلق به دوره صدراسلام كه در منطقه تنگ ارم شهرستان دشتستان كشف شده بود، نیز تهیه شده است.

وی اضافه‌كرد: اكثر اشیا مكشوفه دراستان بوشهر سكه‌های متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از دوره اشكانی تا معاصر است.

گل‌افشان گفت: سكه‌ها از جمله اشیا فرهنگی به شمار می‌روند كه اطلاعات بسیار زیاد و ارزشمندی نظیر پویایی یا پویا نبودن اقتصادی، پادشاهان و حكمرانان و خطوط به كاررفته در هر دوره را در بر دارند.

وی افزود: استان بوشهر به دلیل نقش مهمی كه از گذشته‌های دور در منطقه خلیج فارس داشته، محوطه‌ها، شهرها و بنادر زیادی را در حاشیه خلیج فارس در خود دارد كه شواهد زنده‌ای از رونق تجاری و سیاسی گذشته ایران است.

گل‌افشان بیان كرد: در این شهرها و بنادر ساحلی مبادلات تجاری گسترده‌ای توسط سكه‌های رایج دوره‌های مختلف انجام می‌شده‌است كه بصورت یافته‌های باستان شناسی در محوطه‌های باستانی به دست آمده‌اند.

منبع:

تبیان بوشهر