تبیان، دستیار زندگی
انتخاب رشته و راهنمایی هایی که مدرسه اینترنتی به شما در این بخش می کند. و معرفی دو سایت جهت راهنمایی در انتخاب رشته ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکاتی چند در مورد انتخاب رشته آزمون سراسری

نکاتی چند در مورد انتخاب رشته آزمون سراسری

1- تفاوت انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری:

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما از نتیجه آزمون خودمان مطلع نیستیم، یعنی قبل از اینکه در آزمون شرکت کنیم انتخاب رشته خود را انجام می دهیم، در صورتی که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری چنین نیست و ما در حین انتخاب رشته کاملاً از وضعیت آزمون و نتیجه آن مطلع هستیم، که این امر کمک فراوانی به ما درهنگام انتخاب رشته سراسری می کند. چون می توانیم با مقایسه ساده ای نسبت به دانش آموزان سال گذدشته، حدوداً متوجه شویم که دانش آموزانی که در سال گذشته وضعیت نسبتاً مشابهی از لحاظ رتبه، نسبت به ما داشته اند، چه رشته هایی را قبول شده اند و این مسئله کمک زیادی به ما برای تخمین شانس قبولی در یک رشته خاص می کند.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما حق شش انتخاب بیشتر را نداشتیم، در صورتی که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری ما حق یک صد انتخاب را خواهیم داشت.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ارزش انتخاب ها یکسان نبود و بیش از 90% انتخاب اول مهم بود، اما در انتخاب رشته سراسرس، ارزش انتخاب ها یکسان است. یعنی اگر به طور مثال شما رشته ای را از اولویت بیستم به اولویت دوم جا به جا کنید، شانس قبولی شما افزایش نخواهد یافت.

2- انتخاب رشته در کنکور سراسری بسیار منطقی، اصولی و عادلانه است. ویژگی مهم انتخاب رشته در کنکور سراسری، سهل و ممتنع بودن آن است. سهل بودن آن در این است که شما می توانید 100 رشته محل را انتخاب کرده و به ترتیب بنویسید، امکان انتخاب 100 رشته در کنکور سراسری، تأثیر هر گونه شانس و حدس و گمان را به حداقل می رساند. زیرا که تقدم و تأخر در نوشتن انتخاب رشته محل، شانس قبولی داوطلب را کم و زیاد نمی کند. ممتنع بودن انتخاب رشته سراسری در این است که داوطلب برای انتخاب رشته صحیح و معقول باید انتخاب رشته های خود را براساس اولویت علاقه و ترجیح رشته قبولی به رشته بعدی مشخص نماید. داوطلبی که انتخاب خود را به طور صحیح انجام داده باشد، می گوید که من با تحقیق و تفکر، انتخاب 30 را به انتخاب 31 ترجیح می دهم و به همین نحو انتخاب 31 را به 32، به طور کلی، شما باید به نحوی انتخاب رشته انجام دهید که انتخاب اول شما نسبت به 99 انتخاب دیگر از هر لحاظ برای شما ارجحیت و اولویت داشته باشد، به نحوی که اگر به طور مثال شما در اولویت 40 قبول شوید و بعداً متوجه شوید که در اولویت 50 هم قبول می شدید، افسوس نخورید که ای کاش  رشته اولویت 50 را بالاتر و به جای اولویت 40 می زدید.

3- در هنگام انتخاب رشته به این نکته خوب توجه داشته باشید که با یک مثال به شما عرض می نمایم و آن اینکه فرض کنیم که شما به فیزیک دانشگاه تهران بیشتر از برق همین دانشگاه علاقه دارید، بنابراین باید فیزیک تهران را در اولویت بالاتری قرار دهید. اما دیگر زیراین رشته برق تهران را قرار ندهید، زیرا در صورتی رشته دوم خوانده می شود که شما در رشته اول قبول نشده باشید و پر واضح است، وقتی نمره قبولی شما به فیزیک تهران نمی رسد بنابراین قطعاً در قبولی برق تهران نیز توفیقی حاصل نمی شود و یک انتخاب شما بی جهت از بین خواهد رفت.

4- در مورد رشته های نیمه متمرکز

گزینش رشته های دانشگاه های سراسری به 2 نوع متمرکز و نیمه متمرکز می باشد، گزیتش متمرکز نوعی گزینش هست که فقط نمره علمی را ملاک قرار می دهد که اکثر رشته ها گزینش متمرکز دارند، اما در گزینش نیمه متمرکز علاوه بر نمره علمی، احتیاج به مواردی مانند مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش می باشد که بیشتر رشته های گروه هنر و از جمله رشته هایی مانند تربیت بدنی، از این دسته هستند. رشته های نمیه متمرکز را در هر اولویتی از یک تا صد می توانید انتخاب نمایید.

دقت کنید: اگر داوطلبی در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شود، در بقیه انتخاب ها چه متمرکز و چه نیمه متمرکز دیگر گزینش نخواهد شد، اما اگر داوطلبی ابتدا در یک رشته ی نیمه متمرکز گزینش شود، نام او در فهرست اولیه قبولی های آن رشته اعلام می شود، اما کامپیوتر دوباره به جست و جو ادامه می دهد. این بار ممکن است در یک رشته ی متمرکز نیز پذیرفته شود. در این حالت در هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب برای رشته های متمرکز اعلام می شود که داوطلب باید به دانشگاه مربوطه مراجعه و در این رشته ثبت نام کند. داوطلبانی که برای رشته های نیمه متمرکز به طور مشروط  قبول شده اند، پس از شهریور ماه به تدریج برای انجام مراحل دیگر (مصاحبه، معاینه، امتحان عملی یا علمی) دعوت می شوند. چنانچه در این مرحله پذیرفته شوند، باید در رشته های متمرکز انصراف دهند و در رشته ی نیمه متمرکز ثبت نام کنند، زیرا انتخاب نیمه متمرکز را قبل از متمرکز قرار داده اند، به عبارت دیگر برای رشته ی نیمه متمرکز اولویت و اهمیت بیشتری قائل بوده اند، اما اگر در انتخاب نیمه متمرکز قبول نشوند و یا اگر در مصاحبه، معاینه یا امتحان عملی شرکت نکنند، می توانند همان رشته متمرکز را ادامه دهند. بنابراین اگر قصد  انتخاب رشته های نیمه متمرکز را دارید، حتماً آن را در اولین انتخاب ها قرار دهید ( قبل از انتخاب های متمرکز).

هر داوطلب می تواند از هر دوره، دو رشته نیمه متمرکز انتخاب نموده و در انتخاب های یک تا صد خود قرار دهید.

- 10رشته نیمه متمرکز از دوره های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، غیر انتفاعی و پیام نور

- دو رشته ی نیمه متمرکز از رشته ی تحصیلی مشترک بین چند گروه مانند داوطلبی که از گروه ریاضی در گروه هنر هم ثبت نام کرده  است، می تواند دو رشته ی نیمه متمرکز از رشته ی هنر نیز انتخاب کند و در انتخاب در رشته های بورسیه یا خاص که باید حتماً در اولویت یک تا نه  قرار بگیرد. البته به جز معرفی شدگان دانشگاه امام حسین (روزانه و شبانه) و دانشگاه افسری امام علی(ع) می توانند کد رشته های دانشگاه های مذکور را در اولویت یک تا سی قرار دهند. در نظر داشته باشید که کسانی که در پاسخ نامه آزمون علاقه مندی خود را برای گزینش در این رشته ها اعلام نموده اند و اسامی اولیه آنها اعلام شده است، حق انتخاب اینگونه رشته ها را دارا می باشند.

5- برای انتخاب رشته شما می توانید 20 رشته ایده آل، 50 رشته متعادل و 30 رشته کف قابل قبول را انتخاب نمایید.

رشته های ایده آل رشته های خوش بینانه هستند و شانس کمتری برای قبولی در اینگونه رشته ها دارید. رشته های متعادل، رشته های واقع بینانه و مطمئن شما می باشند و حدوداً در رنج رتبه شما برای قبولی می باشند و رشته های کف قابل قبول، رشته هایی هستند که شما حاضرید اینگونه رشته ها را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید تا اینکه یک سال پشت کنکور بمانید. دقت کنید که در ابتدا نیرو و توان خود را برای انتخاب رشته های متعال بگذارید و سپس به سراغ رشته های کف و ایده آل بروید.

6- فراموش نکنید که شما حق صد انتخاب را دارید، بنابراین با آسودگی خیال این کار را انجام دهید و رشته هایی را که احتمال قبولی متوسطی را هم دارید، حتماً انتخاب نمایید.

7- تنها به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید و حتماً خودتان دفترچه شماره 2 را چک نمایید. معمولاً رشته هایی که جدید ایجاد می شوند، در انتخاب رشته های کامپیوتری منظور نمی کردند و داوطلبانی که از این رشته ها اطلاع پیدا می نمایند و آنها را انتخاب می کنند، با رتبه های بالاتر و بدتر وارد این گونه رشته ها می شوند.

8- حتماً در این ایام با سایت سازمان سنجش مرتبط باشید و اطلاعیه های سازمان را مطالعه نمایید.

9- دو سایت زیر به صورت رایگان انتخاب رشته مجازی انجام می دهند.

و در نهایت اینکه در انتخاب رشته، حتماً از نظرات، پیشنهادات و تجربیات افراد آگاه به ویژه پدر و مادر خود بهره مند شوید، ولی خودتان باید به طور فعال در فرآیند انتخاب رشته مشارکت کرده و تصمیم نهایی را بگیرید.

نویسنده: آقای علی روانگرد


مطالب مرتبط

نکاتی چند پیرامون انتخاب رشته آزمون سراسری (1)

نکاتی چند پیرامون انتخاب رشته آزمون سراسری(2)