تبیان، دستیار زندگی
از اولین زمانی که تاریخ ساخت زیر دریایی ها آغاز گشت تا کنون این کار همراه مشکلات فراوانی بود و این مشکلات در ساخت تک تک قطعات زیر دریایی و جود داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ نگار زیر دریایی ها

از زیر دریایی های موجود در جنگ جهانی

از اولین زمانی که تاریخ ساخت زیر دریایی ها آغاز گشت تا کنون این کار همراه مشکلات فراوانی بود و این مشکلات در ساخت تک تک قطعات زیر دریایی و جود داشت.

از دیر باز بشر به فکر این بوده که به صورت خشک و با تنفس طبیعی و راحت بتواند زیر آب را مشاهده کرده در آن حرکت کند.

اولین سند ثبت شده در ارتباط با این گونه فعالیت ها به سندی بر می گردد که 300 سال پیش از میلاد توسط اسکندر نوشته شده و در آن آمده که د ر مصر باستان چیزی شبیه  بشکه می ساختند که یک روی آن شیشه ای بود که یک نفر در آن می توانست  بنشیند وبشکه را در آب می فرستادند و او می توانست زیر آب را ببیند  که احتمالا این عمل یک نوع آیین مذهبی به شمار می رفته.

زیر دریایی آمریکایی

در سال 1578 اولین اشکال زیر دریایی پدیدار گشت که از چوب ساخته شده و ظاهری مانند قایق وارونه داشت.

در سال 1605 ایتالیایی ها را شروع به ساخت زیر دریایی های خود کردند و تا سال 1749 و طی  69 سال آنها را چندین بار بهینه سازی کرده و به پیشرفت هایی در این زمینه دست یافتند.

در سال 1776 آمریکایی ها و در همان سال اعلام اتحادایالت هایشان اولین زیردریایی خود را ساختند که عبارت بوداز زیریایی کروی یک نفره با نیروی محرک انسانی .وعجیب آنکه جهت نابودی کشتی های جنگی انگلیسی به کار رفت و توانست یک کشتی انگلیسی را برای اولین بار  غرق کند . و این واقعه ای معروف وثبت شده می باشد.

زیر دریایی آمریکایی

در سال 1801: یک آمریکایی به نام روبرت زیردریایی را در فرانسه طراحی کرد که دارای سیستم های مختلف بوده وشکل آن به شکل ماهی بود ودارای بادبان نیز بوده است که در هنگامی که روی سطح آب حرکت می کرد از آن استفاده می کرد،این زیر دریایی دو نفره می توانست پنج ساعت به عملیات بپردازد.

درسال 1850 شخصی آلمانی به نام ویلیام اقدام به ساخت یک زیردریایی نمود که به صورت محدود موفقیت هایی را در بر داشت . این زیر دریایی توانست تا عمق 55 پا زیر آب فرو رود ،ولی او نتوانست فشار داخل آنرا متعادل سازد،بنابر این مجبور به ترک آن شد.

اولین زیر دریایی نظامی

در سال های جنگ داخلی آمریکا موتور بخار اختراع گردید ، واز آن زمان تا سال 1896 آمریکایی ها توانستند زیر دریایی را با نام نهنگ بسازند که باموتور بخار حرکت می کرد.

در سال 1900 اولین زیر دریایی با موتور الکتریکی وباتری های قوی ساخته شد .

درسال 1912 نیروی دریایی آمریکا موتور های محرک زیردریایی های خود را با موتور های دیزل جایگزین کرد .

در سال 1917 جنگ جهانی اول آغاز گشت ودر آن زمان آمریکا 24 زیر دریایی در اختیار داشت .

زیردریائی های جنگی :

زیردریائیها جایگاه ویژه ی خود را پس از جنگ جهانی اول به خصوص در دهه ی 30 میلادی به دست آوردند.زیرا در آن زمان در رویارویی های محدودی که پیش آمد قدرت و توانمندی خودرا نشان دادند ودر زمان جنگ جهانی دوم نیز زیر دریایی های آلمانی توانستند ترس و وحشت را بر دریاها و اقیانوس ها حاکم کنند وملیونها تن کالا  که در دریا حمل می شد را غرق کردند ،در آن  زمان زیر دریاییهای آمریکایی نیز وارد عرصه ی نبرد شدند وتوانستند بخش اعظم ناوگان ژاپن راغرق کنند .

بدین ترتیب زیر دریایی جایگاه والایی را در قله ی تسلیحات دریایی به دست آورد زیرا به علت تنوع سلاحی که حمل میکند وکاربردهای گوناگون آن و نیز توانمندی آن در مقابله با انواع تهدیدات ناوگانهاو نیز  پنهان کاری وغافگیر کردن اهداف خود هنگام حمله تبدیل به خطرناک ترین واحد دریایی گردید.

امازیر دریایی های اتمی که در هه ی 60 میلادی ظهور کردند جهشی را در قدرت این واحد دریایی ایجاد کردند ودیگر خطر زیر دریایی فقط محدود به تهدید زیر دریایی هاو کشتی های دشمن نبوده بلکه متوجه تمام اهداف زمینی در هر نقطه از عالم حتی به فاصله دها هزار کیلو متر از مبدا می باشد وقدرت تخریب آن به علت داشتن کلاهکهای هسته ای که موشک  های بالستیک وکروز آن را حمل می کردند دیگر از هر گونه محدودیت خارج گشت.

ساختمان زیر دریایی های جنگی :

زیر دریایی از یک شکل دوکی برخوردار است که سطح مقطعی ان تقریبا َ دایره ای یا بیضوی است وقسمت عقبی آن کشیدگی دارد که انتهای آن پروانه های اصلی محرک که به موتور آن متصل است خارج می گردد .ضخامت دیواره ی زیر دریایی بستگی به عمقی دارد که برای آن طراحی شده است .ضخامت زره نیز در جاهای مختلف آن  وبسته به  محتویات آن فرق می کند.

زیردریایی متشکل از چهار قسمت اصلی است در قسمت جلویی سیستم سونار ودیگر دستگاه های ردیابی وبخشی از سیستم کنترل آتش قرار دارد واما  قسمت دوم که در طبقه ی بالایی آن سیستم های تسلیحاتی قرار دارد  در طبقه ی پایین آن خوابگاه پرسنل مستقر است.

برج زیردریایی در قسمت سوم  ودرپایین آن اتاق های فرماندهی و ارتباطات و ناوبری و کنترل موتورهای محرک  (سیستم پیشرانه ) قرار دارد .

قسمتهای مختلف یک زیردریایی

اما بخش آخر که طبقه ی بالایی آن توسط سیستم پیشرانه و اتاقک های راه اندازی آن اشغال شده( که این سیستم می تواند اتمی یا دیزل یا برقی باشد) . طبقه ی پایین آن توسط سایر مراکز مانند آشپز خانه ,رستوران واتاقهای استراحت اشغال شده است.

همانطور که می دانید خواب واستراحت پرسنل در زیردریایی به صورت نوبتی صورت می گیرد و این یکی از امتیازات مهم زیردریایی به حساب می آید زیرا باعث استفاده ی حداقلی از پرسنل می گردد.

بخش دانش و فناوری سایت تبیان

لینک ها: