تبیان، دستیار زندگی
زنگ مدرسه که ‌زده می ‌شود، تعدا زیادی کودک‌ دبستانی که صورت‌هایشان را با رنگ و اکلیل گریم کرده‌اند و شکل موش و خرگوش و گربه شده‌اند، با شوق و ذوق هرچه تمام‌تر از در مدرسه بیرون می‌ پرند و در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض نقاشی روی صورت کودکان

نقاشی صورت

زنگ مدرسه که ‌زده می ‌شود، تعدا زیادی کودک‌ دبستانی که صورت‌هایشان را با رنگ و اکلیل گریم کرده‌اند و شکل موش و خرگوش و گربه شده‌اند، با شوق و ذوق هرچه تمام‌تر از در مدرسه بیرون می‌ پرند و در رسیدن به پدر و مادرهایشان با هم مسابقه می‌ گذارند تا زودتر چهره جدیدشان را به آنها نشان دهند. چند سالی است که نقاشی کردن روی صورت کودکان در جشن‌های مدرسه و یا در نمایشگاه‌های مختلف رواج پیدا کرده است. ولی آیا این رنگ‌ها که صورت کودکان را برای سرگرمی، زیباتر می‌ کنند؛ برای کودکان بی ‌خطر هستند؟

با دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو در این مورد به گفتگو نشسته‌ایم.

گه گاه در نمایشگاه‌های گوناگون با غرفه‌هایی روبرو می‌ شویم که مشغول رنگ‌آمیزی صورت بچه‌ها هستند و کودکان و والدین آنها، خوشحال از اجرای این مراسم، در صف ایستاده‌اند، همچنین در جشن‌های مدارس و نیز در برخی مهد کودک‌ها در برخی شهرهای بازی با بچه‌هایی که صورت رنگ‌آمیزی شده دارند مواجه می‌ شویم، شما هم دیده‌اید؟

بله، کودکان عاشق این سرگرمی هستند، غافل از اینکه مصرف این رنگ‌ها بر روی صورت چه عوارضی می‌ تواند داشته باشد. باید توجه داشته باشیم که به هر حال کودکان دوست دارند که نقش‌های فانتزی روی صورت‌شان کشیده شود و آن را نوعی تفریح می ‌دانند، اما والدین باید از شیوه انجام کار و عواقب احتمالی این کار آگاهی داشته باشند.

از چه رنگ‌هایی برای این کار استفاده  می ‌شود؟

برای رنگ‌آمیزی صورت کودکان، از وسایل مختلفی استفاده می‌ شود، مثل ماژیک‌های معمولی، وسایل آرایشی خانم ها، آبرنگ و رنگ گوآش. افراد حرفه‌ای‌ هم از رنگ‌های گریم برای این کار استفاده می‌ کنند  که به آن رنگ فون می گویند.

رنگ‌های فون دو نوعند: فون خشک که آن را " پن‌کک(PAINT CAKE)" و فون چرب که آن را " پن‌استیک (PANIT STICK)"می‌ نامند.

از فون چرب برای گریم بازیگران سینما و آرایش عروس استفاده می ‌شود.

کدام بهتر است؟

برای رنگ‌آمیزی صورت کودکان گاهی از فون خشک استفاده می کنند که با آب و صابون یا شیرپاک‌کن به سادگی قابل پاک‌کردن است. اگر از آبرنگ استفاده می ‌شود، باید پوست صورت زود شسته شود. به طور کلی استفاده از ماژیک و رنگ گواش برای رنگ‌آمیزی صورت بچه‌ها اصلا توصیه نمی ‌شود، زیرا رنگ‌ها به سادگی از روی پوست پاک نمی‌ شوند و می ‌توانند مضر باشند.

در هر حالتی(حتی با فون خشک) نباید رنگ برای مدت طولانی روی صورت کودکان باقی بماند و حداکثر طی چند ساعت باید با آب و صابون یا شیرپاک‌کن پاک شوند.

همچنین کودک نباید به این تفریح عادت کند.

آیا این رنگ آمیزی عارضه‌ای هم دارد؟

استفاده از هر نوع ماده شیمیایی از جمله رنگ، روی صورت می‌ تواند با عوارضی همراه باشد. شایع‌ترین این عوارض حساسیت پوستی است. به عنوان مثال اگر کودکی به نوعی رنگ حساسیت داشته باشد ممکن است در مرتبه اول استعمال آن روی پوست، مشکل خاصی ایجاد نشود، اما در مرتبه دوم استفاده، پوست دچار قرمزی، تورم و خارش‌شود که می ‌تواند عوارض ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. در این شرایط مراجعه به متخصص پوست و مو ضروری است.

مشکل‌ دیگری که به خصوص با استفاده از رنگ‌های چرب و در کودکان بزرگ تر و نزدیک سن بلوغ، امکان بروز آن وجود دارد، زدن جوش‌های غرور جوانی(آکنه) است، به این ترتیب که با مسدود شدن منافذ پوست و تجمع چربی‌های پوست در این منافذ، ابتدا جوش‌های سرسیاه و سرسفید روی پوست به وجود می ‌آیند و سپس در صورت ادامه مصرف رنگ‌های چرب روی پوست، این جوش‌ها تبدیل به جوش‌های التهابی و چرکی خواهند شد.

بنابراین توصیه می ‌کنیم که:

پوست حساس و ظریف کودکان دلبندتان را با تفریحات ناسالم به مخاطره نیندازید.

در درجه اول توصیه ما این است که از این رنگ‌آمیزی‌ها روی صورت کودکان استفاده نکنید، و در درجه بعد، اگر به هر دلیل مایل به امتحان این تفریح برای فرزندتان هستید، فقط یک بار این کار را انجام دهید و بعد از آن سریعا رنگ‌ها را از روی پوست کودکتان پاک کنید.

علایم حساسیت پوست صورت کودک به رنگ نقاشی چیست؟

علایم حساسیت پوستی به صورت ایجاد قرمزی، تورم و خارش است که این ها علایم یک اگزمای تماسی آلرژیک هستند. گاهی ممکن است این حساسیت به صورت ضایعاتی شبیه کهیر نمایان شوند.

به هر حال اگر بعد از نقاشی، در پوست صورت کودک خود متوجه قرمزی و تورم شدید و یا اگر کودک از خارش پوست شکایت کرد، بلافاصله رنگ را با آب و صابون بچه یا شامپوی بچه بشویید.

حال اگر صورت کودک به رنگ حساسیت داشت، چه کار کنیم؟

با بروز حساسیت پوستی، قدم اول شست‌شوی رنگ از صورت است. در مرحله بعد باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا تحت نظر وی از داروی ضد التهاب موضعی و نیز از داروهای ضد حساسیت و ضد خارش خوراکی (در صورت لزوم) استفاده کنید و یادتان باشد هرگز رنگ‌آمیزی روی صورت کودک خود را تکرار نکنید، زیرا با تکرار آن، مشکلات به وجود آمده، دو برابر خواهد شد.

بهترین روش پاک کردن این رنگ‌ها در خانه چیست؟

بهترین روش شستن این رنگ‌ها همانطور که ذکر شد، استفاده از آب معمولی و صابون بچه یا شامپو بچه است تا کمترین تحریک پوستی را ایجاد کند. گاه می ‌توان از شیرپاک‌کن نیز برای این منظور استفاده کرد و بعد صورت را با آب خالی شست. بعد از شستشوی کامل رنگ از روی پوست، بهتر است از یک مرطوب‌کننده ساده پوست (مانند وازلین یا اوسرین) استفاده کنید، تا آسیب رسیده به پوست در اثر استفاده از رنگ و نیز صابون به حداقل برسد.

اگر پوست صورت کودکان دچار قرمزی شد، هنگام مواجهه با آفتاب باید ضدآفتاب نیز برای وی استفاده شود.

بچه‌ها چند ساعت می ‌توانند با این صورت‌های رنگی ذوق کنند؟

رنگ‌ها بهتر است طی یکی دو ساعت از روی پوست پاک شوند تا مشکلات احتمالی به حداقل برسند. یادتان باشد نگذارید فرزندتان با رنگ‌ صورت، شب تا صبح را بخوابد.

اصلا آیا درست است کودکان از لوازم آرایش بزرگسالان استفاده کنند؟

به طور کلی استفاده از لوازم آرایش و گریم بزرگسالان برای کودکان به چند دلیل صلاح نیست، زیرا:

اولا) فرهنگ غلط استفاده از لوازم آرایش را عملا به کودکان‌مان آموزش می ‌دهیم و آنها را در بزرگسالی با مشکلات جدی مواجه خواهیم کرد.

ثانیا) پوست کودکان بسیار حساس‌تر از بزرگسالان است و امکان بروز آلرژی و حساسیت پوستی در آنها بیشتر است؛ به خصوص این مساله در کودکان مبتلا به آلرژی‌های پوستی (اگزمای سرشتی) و تنفسی (آسم) شایع‌تر است.

ثالثا) امکان دچار ‌شدن پوست کودکان به آکنه(جوش غرور جوانی) در سن پایین وجود دارد.

دکتر گلرخ ثریا

*مطالب مرتبط:

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

فواید و مضرات کرم هاى آرایشى

کرم هاى آرایشى و زیبایى هاى ظاهرى

انواع مواد آرایشی

اثرات و عوارض مواد آرایشی یا درمانی و حساسیت های پوستی

سرب بر لب

نکاتی در مورد مراقبت از پوست

محلول گیاهی پاک‌کننده صورت

ماسک های زیبایی و تأثیر آنها بر پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.