جعبه ابزار جای خدا نیست!
عوامل عدم استجابت دعا
بسیاری از مردم شكایت میكنند كه چرا ایـن همه دعا میكنیم، مستجاب نمیشود؟
شاید تو هم یكی از آنهایی باشی كه حسابی شاكی هستی. اما این را بدان كه خدا زیر حرفش نزده بلكه هر كاری یه آدابی داره و مسلما سر هر راهی سنكی هم هست. پس باید هم راه رو شناخت و چاه رو ، تا از دعایی كه میكنیم نتیجه بگیریم.
البته اینجا یك سوال خیلی خیلی مهم هم هست كه باید بهش فكر كرد. اون سوال اینه: آیا دعای مستجاب اونه كه ما به چشم ببنیم؟ آیا امكان نداره خدا دعای ما رو طوری مستجاب كنه كه مت اصلا نفهمیم؟
حتما در این باره فكر كنید و به خدا اعتماد داشته باشید.
حالا میتونید فوت و فنّهای دعا كردن رو بخونید و از این به بعد بیشتر و بهتر نتیجه بگیرید.
1. نشناختن جهت و راه دعا (فرمول دعا)
نـیـل بـه هـر هدفی، راهی دارد، برای استجابت دعا نیز باید راه هـایـی را پـیمود. امام صادق(علیهالسلام) میفرماید: باید كه پیش از دعا حـمـد و سـتـایش خدا كنی، نعمتهایی را كه به تو بخشیده به یاد آوری، سـپـس شـكـر و سپاس گویی، آن گاه درود بر پیغمبر و آل او فـرسـتی، سپس از گناهانت یاد كرده اقرار نمایی و از آسیب آن به خدا پناه بری؛ این است جهت و راه دعا.1
2. وقت نشناسی (نقش زمان)
مـثلی است كه میگویند: فلانی خروس بی محل است؛ هرچند كه خداوند از رگ گـردن بـه انسان نزدیكتر است اما باید وقت دعا را رعایت كرد. در حـالات امامان معصوم(علیهالسلام) میخوانیم كه آنها در اوقات و موقعیتهای خـاصی به دعا میكردند. مواردی چون دعا بین اذان و اقامه، هـنـگـام وزیدن باد، وقت ظهر، هنگام بارش باران، شب قدر، و غیر آن در روایات آمده است كه در استجابت دعا نقش موثری دارند.
فیض و رحمت خدا مثل شیر آب نیست كه یك بار بازش كنی و خیالت راحت باشد كه همینطور خواهد آمد. بلكه یك تلمبه دارد كه مدام باید آن را زد و هر لحظه كه از تلمبه زدن بایستی، جریان رحمت هم قطع میشود.
آن تلمبه، دعاست. وقتی با كلی دعا و التماس از خدا چیزی گرفتی، باید با دعا هم نگهَش داری.
3. وفا نكردن به عهد نسبت به خداوند (یكی بده صدتا بگیر)
شـایـد انسان خود را بسان ماشینی فرض كند كه سازنده یا مالك آن بـاید همواره نیازهای آن را برآورد؛ مثل آب، روغن، سوخت و... و تـصـور كـنـد چون آفریده خداوند است، خداوند باید همواره او را كـمـك كـند، بدون این كه عهدی بر گردن او باشد. ولی چنین نیست، بـلـكه خداوند عهدهایی بر گردن بندهاش دارد كه باید عملی شوند تا خداوند نیز پیمانش را وفا كند. امام صادق(علیهالسلام) در پاسخ عدهای كـه از عـلت عدم استجابت دعا پرسیده بودند، فرمود: به دلیل این كـه شما به عهدهای خود در پیشگاه خداوند وفا نمیكنید، در حالی كه خدای تعالی میفرماید: به عهد من وفا كنید تا من به عهد شما وفـا كنم. به خدا قسم اگر به عهد خدا وفا كنید، خدای متعال نیز به عهد شما وفا میكند.
از جـمـلـه عـهـدهـایی كه انسان بر گردن دارد، عمل صالح است كه مـصـادیـق فراوانی دارد؛ مانند: انجام واجبات، ترك محرمات، قرائت قرآن، صله رحم، كمك به نیازمندان و....
4. ایمان و یقین ناكافی (به خدا اعتماد كن)
كسی كه دست به دعا برمی دارد اگر ایمان قلبی به اجابت دعای خود نـداشـتـه بـاشد، نتیجه نمیگیرد و مانند آن است كه تشنهای در بـیـابـان بـی آب و عـلـف به دنبال دریا بگردد. نبی اكرم(صلیاللهعلیهوآله) میفـرماید: (ادعوا الله و انتم موقنون بالاجابه3؛ خدا را بخوانید و یـقـیـن بـه اجـابت داشته باشید). امام صادق(علیهالسلام) نیز میفرماید: (اذا دعـوت فـظن ان حاجتك بالباب4؛ در وقت دعا یقین كن كه حاجت تو بر در خانه آمده است.)
5. شرك در دعا (از دست كسی كاری ساخته نیست)
شـرك بـسـیـار ظـریف است و در هر امری از امور دینی و عبادی میتـوانـد دخـیـل بـاشـد. در دعا نیز این موضوع یكی از عوامل عدم اسـتـجـابـت دعا است. هرگز نمیتوان خارج از محدوده توحید قرار گـرفت و انتظار استجابت دعا را داشت. خدای متعال میفرماید: او خـدای زنـده ابـدی اسـت و جز او هیچ خدایی نیست. پس تنها او را بـخـوانـیـد و بـه اخلاص بندگی كنید كه ستایش و سپاس مخصوص خدای یكتا و آفریدگار عالمیان است.5 باید دانست كه فقط و فقط خداست كه ریز و درشت نیازهای آدمی را برآورده میكند اما به دست بندگانش و انسان نباید اشتباه كند و این وسیله را همه كار بپندارد. وقتی دعا میكنی چشمت را از همه ببند و مدام به این فكر كن كه از دست كسی كاری ساخته نیست.
6. همراه نبودن یاد خدا و صلوات در دعا (استفاده از پارتی)
در دعـا تـوجه به خدا و رسولش اهمیت بسیار دارد. كسی كه دعا میكـنـد نـبـاید از یاد خدا و رسولش غافل شود، كه اگر غافل گردد، مـانـنـد آن است كه غذای بی چاشنی بخورد. مزه و لطف دعا در این اسـت كـه بـا یـاد خـدا و رسـول هـمـراه گردد. امام كاظم(علیهالسلام) میفـرمـایـد: هركس پیش از ستایش خداوند و درود و صلوات بر پیامبر دعا كند مانند كسی است كه بدون زه تیراندازی كند.6
اشتباه نكن، خدا جادوگر نیست. اصلا جادوگری وجود ندارد. خدایی كه این جهان را بر اساس قانون منطق آفریده، مطابق قانون نیز عمل میكند البته با مهربانی. پس از خدا نخواه كه دنیا را در درون تخم مرغی قرار دهد.
7. نیت آلوده (با خدا رو راست باش)
در دعـا بـایـد نـیـت، پاك و اخلاص، كامل باشد. امام صادق(علیهالسلام) میفـرماید: به راستی بنده وقتی كه با نیت پاك و قلب با اخلاص خدای را بـخـوانـد اگـر به عهد خدای عزوجل وفا كرد، دعایش مستجاب میشـود و اگـر خدا را بدون نیت پاك و اخلاص بخواند، دعای او اجابت نمیشود.7
8. سنگ دلی (با خلق خدا مهربان باش تا خدا...)
دلـی كه سخت باشد، به اعمال زشت فرمان میدهد و ستم و جنایت را پیش نهاد میكند و هرگز نخواهد توانست رضایت خدا را جلب كند. امـام صادق(علیهالسلام) میفرماید: همانا خدای تعالی دعایی كه از دل سخت و سنگ دل برخاسته باشد، مستجاب نمیكند.8
9. ناممكن و نامشروع بودن(دنیا درون تخم مرغ جا نمیگیرد، متوجه خواستهات باش)
خـواسـتن چیزی كه ممكن نیست و یا چیزی كه خلاف شرع مقدس است، آن هـم از خدایی كه ما را آفرید و بر همه امور مسلط است، كاری عبث و بـیـهوده است. كسی كه به درگاه خدا دعا میكند باید بداند كه چـه میخـواهـد، آیا چیزی كه میخواهد ممكن است و آیا در حیطه كـارهـای مـشـروع قرار دارد یا خیر؟ امام علی(علیهالسلام) میفرماید: ای كـسـی كـه دعـا میكنی آن چه را كه حلال نیست و آن چه را كه نمیشود، (مانند نبوت، امامت و چیزهای دیگر) از خدا مخواه.9 خداوند استاد نظم و منطق و قانون و علت است. هیچ كار او بی حساب و كتاب نیست. اشتباه نكن، خدا جادوگر نیست. اصلا جادوگری وجود ندارد. خدایی كه این جهان را بر اساس قانون منطق آفریده، مطابق قانون نیز عمل میكند البته با مهربانی. پس از خدا نخواه كه دنیا را در درون تخم مرغی قرار دهد.
10. سرگرم محرمات و لهو و لعب بودن(خواستهات را از كسی بخواه كه با او دهخوری)
انـسانی كه مشغول انجام محرمات و غرق در لهو و لعب است، یا كسی كـه از راه حرام كسب و كار و درآمد دارد و خوراك خود و اهلش را تامین میكند، چه انتظاری دارد كه خداوند دعای او را قبول كند. حـضرت علی(علیهالسلام) میفرماید: خدای تعالی دعای قلبی را كه سرگرم لهو و لعب باشد نمیپذیرد.10
11. خودخواهی(هرچه را برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند)
خـداونـد دوست دارد بنده او قبل از دعا و آرزو برای خود به فكر دیـگـران بـاشد. حضرت زهرا(س) برای مردان و زنان اهل ایمان دعا میكـرد و بـرای خـویشتن دعا نمیكرد، سبب را پرسیدند، فرمود: نخست هم سایه سپس خانه.11
دیدهاید بعضها وقتی چیزی میخواهند میگویند به فلانی هم آن چیز دا بدهید. از این روش استفاده كنید اما نه الكی بلكه واقعا اول برای او بخواهید. چون خدا را نمی شود كلك زد.
12. ناامیدی (ترفند دشمن)
امـیـد در هـر كاری باعث ادامه كار و حركت به سوی هدف است. دعا نـیـز ایـن چنین است. از این رو میخوانیم: خدایا آرزویم را در امیدواری به رحمتت برآور.12 نـاامیدی از درگاه خداوند باعث عدم استجابت دعا است، كه خود میفـرمـایـد: از رحـمـت خدا ناامید نشوید، زیرا ناامیدی مخصوص گمراهان است.13 آیا میدانستی كه یكی از راهكارهای شیطان این است كه تو را نا امید كرده و از اطمینان تو به خداوند بكاهد و تو را وادار كند كه سراغ دیگران هم بروی؟ حتما این را هم میدانی كه شیطان دوست تو نیست!
13. اعراض از امر به معروف و نهی از منكر (فوت كوزه گری)
فـرامـوش كردن یا ترك امر به معروف و نهی از منكر، این مسئولیت مـهـم اجـتماعی، عامل عدم استجابت دعا است. رسول گرامی اسلام میفرماید: امـر بـه مـعـروف و نهی از منكر كنید وگرنه خدا بَدان شما را بر نـیـكان شما مسلط میكند و دعای نیكان شما در آن موقع به اجابت نمیرسد.14
14. دعا نكردن در زمان راحتی(خدا آچار نیست)
انـسـان بـه هـنگام راحتی و نداشتن مشكل نیز باید با دعا انس و الـفـت داشته باشد و آن را مانند واكسنی بداند كه در زمان سختی و مـشـكـل به كمك او میآید و او را نجات دهد. امام صادق(علیهالسلام) میفـرمـایـد: هركس خوش دارد كه در حال سختی دعایش به اجابت برسد، باید در حال راحتی دعا كند.15
خداوند آچار نیست كه در جعبه ابزار گذاشت و هر وقت كار گیر كرد رفت سراغ آن. خداوند اصل و اساس همه چیز است حتی بودن من و تو در همین لحظه. اشتباه نكن.
فیض و رحمت خدا مثل شیر آب نیست كه یك بار بازش كنی و خیالت راحت باشد كه همینطور خواهد آمد. بلكه یك تلمبه دارد كه مدام باید آن را زد و هر لحظه كه از تلمبه زدن بایستی، جریان رحمت هم قطع میشود.
آن تلمبه، دعاست. وقتی با كلی دعا و التماس از خدا چیزی گرفتی، باید با دعا هم نگهَش داری.
15. ندانستن سود و زیان از جانب خداوند (همه كاره خداست)
انسان همواره در معرض سود و زیان است، گاهی غرق در نعمت و گاهی فـارغ از آن و ایـن هـمه از جانب خداوند است و بشر باید همواره شـكـرگـزار بـاشـد. آن گاه كه به سختی و زیان افتد، قبل از دعا بـاید بداند كه زیان و سختی وارده از جانب خداوند است و فقط از او بـخـواهـد كـه رفـع زیان كند و او را به سوی راحتی سوق دهد. رسول اكرم(صلیاللهعلیهوآله) فرموده است: خدای عزوجل این چنین فرمود: هركه از من چیزی بخواهد و بداند كه زیان و سود از سوی من است، اجابتش میكنم.16
وقتی دعا میكنی چشمت را از همه ببند و مدام به این فكر كن كه از دست كسی كاری ساخته نیست.
17. دعا نكردن به صورت جمعی (با بندههای خدا همراه شو)
هـرچـنـد كـه از دعای انفرادی نیز میتوان نتیجه گرفت، اما اگر تـعـدادی جـمـع شـونـد و مانند دعای كمیل، ندبه و توسل، یك صدا خـداوند را بخوانند، پروردگار نظر خاصی به آن محفل خواهد كرد و نـتـیـجـه بـهتری حاصل خواهد شد. امام صادق(علیهالسلام) میفرماید: هرگز چـهـار نـفر در كاری گرد هم نیامدند و دعا نكردند مگر آن كه با حاجت روا شده متفرق گشتند.17
18. تضرع و زاری و اصرار نكردن(عنصر سماجت)
مـداومـت در دعا و تضرع كردن به درگاه الهی، رمز موفقیت در دعا اسـت. كـسی كه بدون تضرع و اصرار انتظار فرج و گشایش مشكلات خود را دارد، توفیق چندانی نخواهد یافت. خدای بزرگ میفرماید: خدای خـود را بـه تضرع و زاری و با صدای آهسته بخوانید.18 رسول اكرم میفـرماید: به راستی خداوند افرادی را كه اصرار در دعا دارند دوست میدارد.19
19. قطع ارتباط با خدا (یكی هست كه صدای تو را دوست دارد)
در روایـت اسـت كه خداوند دوست دارد سخن و دعای بنده محبوبش را بـسـیـار بـشـنود و اگر در اجابت دعای بنده خویش عجله نمیكند، عـلـتـش آن اسـت كه میخواهد همواره صوت بندهاش را بشنود، لذا كـسـی كـه دعـایـش مـستجاب نمیشود باید به خودش بیندیشد و اگر عـوامـل عـدم اسـتـجابت دعا را در وجودش نیافت امیدوار باشد كه بـنـده خـاص خدا است و خداوند به او نظر خاص دارد. امام رضا(علیهالسلام) میفـرماید: امام باقر(علیهالسلام) فرمود: مومن حاجتی از خدای عزوجل میخـواهـد، امـا اجابتش به تاخیر میافتد، به خاطر دوستی صدایش و شنیدن نالهاش.20
1 ـ فیض كاشانی، تفسیر صافی (چاپ قدیم، تهران) ص54.
2 ـ همان.
3 ـ تفسیر المیزان، ج2، ص35.
4 ـ اصول كافی، ج2، ص238.
5 ـ غافر(40) آیه 65.
6 ـ بحارالانوار، ج4، ص253.
7 ـ سفینه البحار، ج1، ص449.
8 ـ همان، ص446.
9 ـ وسائل الشیعه، ج4، ص1129.
10 ـ تفسیر المیزان، ج4، ص37.
11 ـ سفینه البحار، همان.
12 ـ دعای مكارم الاخلاق.
13 ـ زمر(39) آیه 53.
14 ـ سفینه البحار، همان.
15 ـ اصول كافی، ج4، ص237.
16 ـ شیخ صدوق، ثواب الاعمال، ص341.
17 ـ همان، ص357.
18 ـ اعراف(7) آیه 55.
19 ـ نهج الفصاحه، ص76.
20 ـ وسائل الشیعه، ص1111.