تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه‌ی هنری از تكمیل و راه‌اندازی بانك اطلاعات آثار هنری كشور خبر داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی خبر داد:

تكمیل و راه‌اندازی بانك اطلاعات آثار هنری كشور

تكمیل و راه‌اندازی بانك اطلاعات آثار هنری كشور

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه‌ی هنری از تكمیل و راه‌اندازی بانك اطلاعات آثار هنری كشور خبر داد.

مرتضی گودرزی (دیباج) كه امروز - یكشنبه، ششم مرداد - در نشست خبری معرفی برنامه‌های سال جاری مركز یادشده سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: كار راه‌انداری این بانك از سال 82 شروع شد و چون حمایت جدی نشدیم، برنامه‌ها به كندی پیش می‌رود. طرح به این صورت است كه كل اطلاعات هنری موجود در كشور، اعم از هنرهای مختلف را در یك بانك بزرگ قرار می‌دهیم و در حال حاضر، تا چهار حوزه را پیش‌ برده‌ایم. این بانك ابتدا از طریق كتابخانه‌ی پژوهشگاه‌ قابل دسترسی است و بعدا به صورت مجزا فعالیت می‌كند.

او در ادامه از راه‌اندازی بخش انگلیسی و عربی سایت پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی خبر داد و افزود: در فاز اول به ترتیب بعد از بخش فارسی، انگلیسی و عربی را فعال می‌كنیم.

گودرزی سپس به توضیح اطلاعاتی درباره‌ی این مركز از ابتدای شكل‌گیر‌ی تا امروز پرداخت و گفت: مركز ابتدا در قالب یك دفتر مطالعات دینی هنر شكل گرفت و كم‌كم توسعه پیدا كرد و به پژوهشگاه تبدیل شد. كتابخانه‌ی تخصصی خوبی داریم كه از بهترین كتابخانه‌های تخصصی هنری در كشور است با 10‌هزار عضو رسمی و 60هزار عنوان كتاب.

گودرزی افزود: توجه ما بیش‌تر به كیفیت بوده و به بیلان و آمار كاری نداشته‌ایم. مباحث مورد نظر ما، هنر اسلامی، مباحث نظری و حكمی - هنری متأثر از خاستگاه اسلامی است. همچنین به موضوع جامعه‌شناختی هنر، نقد هنر، هنر و رسانه و موضوع‌های بینامتنی پرداخته و می‌پردازیم. بخش دیگری از فعالیت‌ها در قالب سخنرانی‌ها، میزگردها و برگزاری كارگاه‌های آموزشی انجام می‌شود، كه در دو سال اخیر، روی این مباحث بیش‌تر تأكید داشته‌ایم. میزان مراجعات به مركز ما در حدی بوده كه توانسته‌ایم خوب حركت كنیم.

او از انتشار 146 عنوان كتاب از سال 76 تا 87 از سوی این مركز خبر داد و گفت: این عنوان‌ها بیش‌تر مباحث تخصصی تئوریك هنر را شامل می‌شود. از سویی، مجله‌ی تخصصی «بیناب» را در حوزه‌ی مباحث تئوریك هنر منتشر می‌كنیم، كه 11 شماره از آن تاكنون منتشر شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی افزود: ما دو نوع اطلاعات را در سیستم خود تولید می‌كنیم؛ اطلاعاتی كه مستقیما به عنوان یك كار تحقیقاتی مثل كتاب یا مجله ارائه می‌شود و اطلاعاتی كه منبع‌سازی برای تحقیقات دیگر می‌شود.

تكمیل و راه‌اندازی بانك اطلاعات آثار هنری كشور

گودرزی افزود: شماره‌های آینده‌ی مجله‌ی "بیناب" ویژه‌ی عكاسی، تئاتر، جامعه‌شناسی هنر، خوش‌نویسی، موسیقی، جامعه‌شناسی هنر اسلامی، هنر ادیان و آسیب‌شناسی هنر اسلامی منتشر می‌شود.

او ادامه داد: برخی آثار را در قالب فیلم ارایه می‌كنیم، مثل مستندی كه درباره‌ی نقاشی‌های دیواری كشور و بویژه تهران ساختیم و یا مستندی كه درباره‌ی نسبت فقه ‌و هنر ساخته شد.

وی افزود: همچنین انتشار هشت مجلد كتاب مربوط به هنرهای تجسمی دفاع مقدس از برنامه‌های ماست، كه آن‌را شخصا دنبال می‌كنم؛ اما چون یك كار میدانی بزرگ است، به حمایت سنگین نیاز دارد.

گودرزی از طرح دیگری به‌نام طرح 30 ‌نمایشگاه در یك نمایش یاد كرد و گفت: این طرح را از سال 82 آغاز كردیم؛ به‌ این صورت كه 30 نمایشگاه برگزارشده در سطح شهر تهران را كه عمدتا با موضوع هنرهای تجسمی برپا شده‌اند، انتخاب و تصویربرداری كردیم و آن‌ها را در قالب سی‌دی در كل كشور عرضه كردیم، تا كسانی كه امكان رفتن به آن نمایشگاه‌ها را ندارند، از این نرم‌افزارها استفاده كنند. ما از پروژه‌های تحقیقاتی در شهرستان‌ها هم كه با اصول كارمان هماهنگی داشته و بر اساس هنر اسلامی كار شده باشند، حمایت می‌كنیم؛ از جمله انتشار مقاله‌های جوانان شهرستان‌ها.

گودرزی (دیباج) از برگزاری نشست‌های تخصصی با مباحث تئوریك هنر نیز سخن گفت و افزود: نتیجه‌ی نشست‌ها را روی سایت می‌گذاریم. این نشست‌ها و ورك‌شاپ‌ها را قبلا هم برگزار می‌كردیم و ادامه دارند. ما در بخش خارجی نیازمند ترجمه‌ی قوی هستیم كه هنوز تأمین نشده و در حال كار روی این بخش‌ها هستیم.

او درباره‌ی حضور چهره‌هایی منتسب به جریان روشنفكری در نشست‌های اخیر حوزه‌ی هنری و تغییر جریان تفكر حوزه، گفت: این اغلب مربوط به حوزه‌ی هنری تهران است؛ اما ما از همه‌ی افرادی كه بتوانند مشكلات علمی را در حوزه‌ی هنر اسلامی حل كنند، استفاده می‌كنیم؛ كسانی كه دغدغه‌ی ایرانی و هنر اسلامی را داشته باشند. مراكز دیگر باید خودشان پاسخ‌گو باشند. در زمینه‌ی تولید و تحقیق هنر، حمایت از آن و تشویق، ارزش‌گذاری و ایجاد هنجارها از طریق هنر، بسیار كم كار شده است. تقاضای تولید هنر باید دوطرفه باشد. اگر كمی نگاه‌مان به جای سیاسی‌ بودن، فرهنگی‌تر شود، بدون تردید، تولید هنری افزایش می‌یابد و كیفیت آموزشی بالا می‌رود.

گودرزی درباره‌ی برنامه‌های سال 87 پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی نیز گفت: كماكان نشست‌های علمی را داریم و نشست‌های استانی با درصدی افزایش ادامه دارد. پروژه‌ی بانك اطلاعات را پی‌گیریم. بورس و پرتال هنر كشور را هم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی داریم.

روابط عمومی موسسه تبیان