تبیان، دستیار زندگی
کارگردان مجموعه تلویزیونی "یوسف پیامبر" بخش عمده ایرادهای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما را به فیلمنامه مجموعه بی‌اساس یا نظر شخصی دانست و منبع تحقیقات خود را المیزان و تفاسیر شیعه عنوان کرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه در پی اشکالات "یوسف پیامبر" هستند !

فرج‌الله سلحشور و کتایون ریاحی

کارگردان مجموعه تلویزیونی "یوسف پیامبر" بخش عمده ایرادهای مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما را به فیلمنامه مجموعه بی‌اساس یا نظر شخصی دانست و منبع تحقیقات خود را المیزان و تفاسیر شیعه عنوان کرد.

فرج‌الله سلحشور درباره انتقادهای مرکز پژوهش اسلامی صدا و سیما به "یوسف پیامبر" گفت: من نمی‌دانم چرا همه دنبال ایرادهای یوسف هستند و این برای من سئوال است که چرا خبرگزاری‌ها در پی اشکال‌های مجموعه و یافتن افرادی هستند که از آنها سئوال خود را بپرسند. آیا "یوسف پیامبر" محسناتی ندارد و مردم از آن استقبال نکرده‌اند؟

وی درباره انتقاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر سندیت نداشتن خواب حضرت یعقوب و انتقاد آیت‌الله سبحانی به مجموعه گفت: آیت‌الله سبحانی این مسئله را رد نکردند، بلکه گفتند بهتر بود مسئله زنان یعقوب مطرح نمی‌شد. من هم دوست داشتم قصه‌ای را می‌ساختم که در کارهای تاریخی دیگر همچون امام حسن (ع) و امام رضا (ع) آمده است.

کارگردان و تهیه‌کننده "یوسف پیامبر" ادامه داد: کسانی که این مسائل را مطرح کرده‌اند اگر مطالعه کرده بودند نمی‌گفتند این خواب سندیت ندارد. در قرآن یک‌هزارم ماجراهای یوسف نیامده و تنها منبع ما قرآن نبود. من حاضرم ایرادها را با سند در مطبوعات درج کنم تا مردم خود قضاوت کنند ایرادها تا چه حد باربط یا بی‌ربط بوده است.

ای کاش کسانی که الان احساس تکلیف می‌کنند با یک اثر مذهبی اینطور خصمانه برخورد کنند، تکلیف و تعهد خود را در این 30 سال در مورد هزاران فیلم ضداسلامی و ضداخلاقی که از سینما و تلویزیون ساخته و پخش شد، می‌دانستند و واکنش نشان می‌دادند.

وی درباره اینکه تا چه حد در رفع ایرادها کوشیده گفت: اغلب ایرادها اساسی نبود یا نظر شخصی بود. مثلاً عنوان کرده بودند به نظر شما بهتر نیست اینجا این مسئله اینطور بیان شود. یا گفته بودند این مطلب عنوان شده سندیت دارد یا نه. وقتی شما نمی‌دانید کدام سند است و کدام نیست پس چطور اظهار نظر می‌کنید؟ در مجموع بخش ناچیز ایرادها درست بود که من آن را اعمال کردم.

سلحشور ادامه داد: تحقیقات این مجموعه مطابق با نظر المیزان و تفاسیر شیعی بوده که خیلی بیشتر از رحیم‌زاده می‌دانند. همچنین از نظر استادانی چون حبیب‌الله عسگراولادی و پرورش بهره بردیم. از سوی دیگر آیت‌الله سبحانی سر پروژه "ملک سلیمان" با دوستان صحبت کردند و اشاره‌ای هم به یوسف داشتند، اما رد نکردند که آن زمان حضرت یعقوب با دو خواهر ازدواج کرده بود.

این کارگردان سینما و تلویزیون اشاره کرد: بلکه ایشان گفته بودند بهتر بود این مسئله مطرح نمی‌شد، در حالی که به دلیل نگفتن هم اشاره نشده بود. از سوی دیگر اسرائیلیات یعنی تحریف‌ها، اما ما بر اساس مستندات مجموعه تلویزیونی "یوسف پیامبر" را ساختیم و منابع تحقیق ما هم معتبر است.

وی در پایان گفت: ای کاش کسانی که الان احساس تکلیف می‌کنند با یک اثر مذهبی اینطور خصمانه برخورد کنند، تکلیف و تعهد خود را در این 30 سال در مورد هزاران فیلم ضداسلامی و ضداخلاقی که از سینما و تلویزیون ساخته و پخش شد، می‌دانستند و واکنش نشان می‌دادند.

منبع : مهر