تبیان، دستیار زندگی
در مانیتورهای دارای لامپ اشعه كاتودیك یك شعاع الكترونی در هر ثانیه تا پنجاه بار یا بیشتر صفحه موزائیكی داخل لامپ تصویر را جارو كرده و تصاویر را به كمك شدت و ضعف یا قطع و وصل این پرتو الكترونی ایجاد می كنند. به دلیل وجود میدا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


آیا می دانید همه مانیتورها دارای اشعه های مضر و خطرناك هستند؟

در مانیتورهای دارای لامپ اشعه كاتودیك یك شعاع الكترونی در هر ثانیه تا پنجاه بار یا بیشتر صفحه موزائیكی داخل لامپ تصویر را جارو كرده و تصاویر را به كمك شدت و ضعف یا قطع و وصل این پرتو الكترونی ایجاد می كنند. به دلیل وجود میدان الكتریكی چند هزار ولتی در داخل لامپ تصویر، روشنایی كه الكترون ها حین عبور از فاصله بین كاتد و صفحه موزائیكی كسب می كنند باعث می گردد انرژی آزاد شده سبب تابش درصد قابل توجهی اشعه ایكس و اشعه ماوراءبنفش گردد كه الزاماً باید با تدابیر تكنیكی در حین طراحی لامپ تصویر از نفوذ آنها به سطح خارجی و رسیدن به بدن كاربر رایانه جلوگیری كرد.
در عمل این كار دارای هزینه زیادی است و باعث گرانی قیمت لامپ تصویر مانیتور می گردد. در نتیجه اكثر كارخانجات سازنده برای رقابت با ارائه ارقام غیرواقعی میزان تابش های زیان آور را حداقل جلوه می دهند. اكثر مانیتورهای موجود دارای درصد قابل توجه و خطرناكی از پرتوهای اشعه ایكس و اشعه ماورا بنفش هستند كه استفاده كننده ها دائماً در معرض این پرتوها هستند.
اما خطرات كار با نمایشگرهای منحصر به تابش پرتوهای اشعه ایكس و ماوراءبنفش نیست در زیر تعدادی از مهمترین این خطرات معرفی شده است.

خطرات ناشی از:


1- پرتوهای اشعه ایكس
2- پرتوهای اشعه ماورابنفش
3 - میدان الكتریكی با ولتاژ بالا
4- میدانهای الكترومغناطیسی
5- امواج الكترومغناطیسی فركانس پائین
6- امواج الكترومغناطیسی فركانس بالا
گفته می شود انواع سرطان ها، ناهنجاری های كروموزونی و بیماریهای ژنتیكی، اختلال در دید چشم، ضایعات عصبی و روانی، سقط جنین و... از عوارض شناخته شده این پرتوها است.
این مضرات استفاده از مانیتورهاست ولی آیا می توان از آنها استفاده نكرد؟ خیر.

برای استفاده كم خطرتر از مانیتورها:


1- از عینك با فیلترهای مرغوب استفاده كنید
2- مانیتورها باید حداقل از سطح چشم تحت زاویه 20 درجه قرار گیرد
3- فاصله مانیتور از كاربر باید 40 تا 70 سانتی متر باشد
4- میزان درخشندگی مانیتور را كم كنید
5- مدت زمانی طولانی جلوی مانیتور ننشینید.
6- هوا در محیط كارتان جریان داشته باشد زیرا بدنه كامپیوتر و مانیتور بوی مخصوصی از خود متصاعد می كنند كه ناشی از گازهای «یوكسین» و «فوران» است كه به عنوان مواد ضد حریق می باشند و هر دو سرطان زا هستند.

برگرفته از روزنامه همشهری