تبیان، دستیار زندگی
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اولین مانع كه باعث كم‌توجهی به فرهنگ و هنر می‌شود، احساس كاذبی است كه برخی از مدیران نسبت به فهم فرهنگ دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بنیانیان: احساس كاذب فهم فرهنگی در میان مدیران وجود دارد

بنیانیان: احساس كاذب فهم فرهنگی در میان مدیران وجود دارد

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اولین مانع كه باعث كم‌توجهی به فرهنگ و هنر می‌شود، احساس كاذبی است كه برخی از مدیران نسبت به فهم فرهنگ دارند.

نشست خبری همایش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر» با حضور حسن بنیانیان،رئیس حوزه هنری و مجید قدمی، معاون آموزشی و پژوهشی حوزه هنری در دفتر مدیریت این سازمان برگزار شد.

رفع مظلومیت از فرهنگ نیازمند اقدامات جدی مدیران است

بنیانیان در آغاز نشست با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری مبنی بر مظلومیت فرهنگ و رفع مظلومیت آن گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی علاوه بر مظلومیت فرهنگ در خصوص مهندسی فرهنگ نیز بارها سخن گفتند و در سال 87 هم در جمع نخبگان فارس سخنرانی كردند و درباره نخبگان فرهنگی و انتظار از این قشر جامعه به ایراد سخن پرداختند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها فرمود‌ه‌اند كه هر طرح فرهنگی كه در كشور باید اجرا شود نیازمند پیوستگی فرهنگی خواهد بود.

بنیانیان در ادامه با بیان این مطلب كه معضلات ساختاری زیادی در فرهنگ كشور وجود دارد گفت: رفع مظلومیت از فرهنگ و هنر نیازمند اقدامات جدی در میان مدیران در سطح كلان، میانی، نخبگان و برخی از اقشار فرهنگی جامعه است.

احساس كاذب فهم فرهنگی در میان مدیران وجود دارد

این مدیر به موانع موجود در راه رشد فرهنگ و هنر اشاره كرد و یادآور شد: اولین مانع كه باعث كم‌توجهی به فرهنگ و هنر می‌شود احساس كاذبی است كه برخی از مدیران نسبت به فهم فرهنگی دارند، بدین معنا كه چون ما در یك فضای فرهنگی و مذهبی متولد می‌شویم و رشد می‌یابیم، به همین دلیل مدیران در جامعه احساس نیازی به فضای فرهنگی نمی‌بینند و این مشكلی است كه با آن مواجهیم.

وی در ادامه تأكید كرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز یك روند اشتباه شكل گرفته و به این طریق كالاهای فرهنگی ورود پیدا كرده است. یك سری سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ایجاد شده كه هر كدام از آنها تعریف محدودی از فرهنگ دارند و این در حالی است كه فرهنگ حاصل عملكرد همه انسان‌های جامعه است. هرچه سازمان‌ها بزرگتر و نیرومندتر باشند تأثیرات در فرهنگ نیز بیشتر است.

بنیانیان درادامه این نشست با بیان این مطلب كه فرهنگ را تمام آحاد جامعه می‌سازد، خاطرنشان ساخت: برخی از مدیران احساس كاذبی در شناخت فرهنگ دارند و در این راستا یكی از مشكلات بزرگ فرهنگی ما درآمدهای نفتی است. هنگامی كه در یك بخش فرهنگی و یا سازمانی كالایی پذیرفته نمی شود همه مدیران از حمایت دولت و گرفتن یارانه بهره می‌برند و این حمایت دولت نیز از منابع نفتی نشأت می‌گیرد.

وی نداشتن فهم كافی از فرهنگ، ایجاد مؤسسات كوچك فرهنگی و عدم انجام كارهای بزرگ فرهنگی و همچنین استفاده صرف از درآمدهای نفتی را سه عامل بزرگ به حاشیه كشیدن فرهنگ خواند و در ادامه گفت: ما متأسفانه برای مبارزه با معضل فرهنگی به ابزار غیرفرهنگی متوسل می‌شویم.

بنیانیان: احساس كاذب فهم فرهنگی در میان مدیران وجود دارد

برگزاری همایش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر» توجه به بیانات رهبری در خصوص مهندسی فرهنگی است

وی بار دیگر به بیانات مقام معظم رهبری اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها به صورت هشدارهای مكرر و قالب‌های مختلف نگرانی خود را از بی‌توجهی به فرهنگ فرموده‌اند. جامعه دارای ابعاد مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. اما بی‌توجهی به یكی از ابعاد مهم یعنی فرهنگ باعث می‌شود كه تنها مسائل سیاسی و اقتصادی در جامعه به كرات مطرح شود.

بنیانیان در ادامه گفت: حوزه هنری به عنوان یك سازمان فرهنگی مأموریت دارد كه از هنر استفاده كند و هنرمندان را با ایجاد تعامل دعوت به تولید كالای فرهنگی و هنری نماید. البته برای تولید كالای فرهنگی هم باید تقاضا وجود داشته باشد.

بسیاری از سازمان‌ها و نهادها وجود دارند كه می‌توانند كار فرهنگی كنند اما عدم شناخت آنها كار را خراب می‌كند. همه سازمان‌ها با یك سری موانع فرهنگی رو به رو هستند و در حوزه هنری سعی می‌كنیم كه از دانشجویانی كه در بخش فرهنگی و هنری تحصیل كرده اما به دلیل انزوای فرهنگی تقاضایی برایشان نیست استفاده كنیم.

وی یكی از مشكلات فرهنگ را عدم توجه نخبگان و مدیران در سطح جامعه خواند و گفت: بعد از این مشكل است كه ما می‌توانیم كمبود بودجه را یك مشكل دیگر بدانیم و هنگامی كه می‌گویم مدیران جامعه منظورم مدیران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی و غیره است.

وی در ادامه بار دیگر به تولید و عرضه كالاهای فرهنگی اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: ما دارای تمدن بالای فرهنگ ایرانی و اسلامی هستیم و باید خودمان تولید فرهنگی داشته باشیم و این پدیده كه به دنبال خرید سریال‌های كره‌ای باشیم بسیار تلخ است. ما هنوز بازار داخلیمان را برای عرضه تولیدات هنرمندان شكل نگرفته چه برسد به آنكه بازار بین المللی فرهنگ و هنر را رونق دهیم.

وی برگزاری همایش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر» را با اشاره به تذكرات مكرر مقام معظم رهبری عنوان كرد.

بنیانیان: احساس كاذب فهم فرهنگی در میان مدیران وجود دارد

نبود پیوستگی فرهنگ میان سازمان‌ها مشكل بزرگ فرهنگ است

بنیانیان در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر ضمانت اجرایی همایش توسعه و تحول فرهنگ و هنر گفت: ما در این همایش سعی كردیم مقوله مهندسی فرهنگی را مطرح كنیم و این امر به صورت مكرر در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است. ما در این همایش سعی كردیم تا تحولی در بخش فرهنگ و مدیریت فرهنگی صورت گیرد و معتقدم در نگاه به فرهنگ باید فرهنگ جدیدی را بسازیم. ما برای سازمان یا نهادی تعیین تكلیف نخواهیم كرد بلكه سعی داریم نگرش خود را منتقل كنیم. سیاستگذاری و ارائه خط مشی نیز از موضوعات مهندسی فرهنگی است تا این گونه مباحث مطرح شده به صورت علمی شكل نگیرد و در میان سازمان‌ها فهم مشتركی وجودنداشته باشد نمی‌توانیم قدمی برای فرهنگ برداریم.

رئیس حوزه هنری در ادامه گفت: ما در ایران مجموعه‌ای از پزشكان را داریم اما هیچ‌گاه كسی را نداریم كه مشكلات فرهنگی یك خانواده را حل كند و هیچ كمك رسانی فرهنگی در جامعه وجود ندارد. عدم توسعه در فرهنگ این است كه تخصص‌های بیشتر در فرهنگ دیده نمی‌شود و ما هیچ‌گاه یك فرد متخصص فرهنگی نداشته‌ایم.

ارائه 25 مقاله علمی و پژوهشی در همایش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر»

در ادامه این نشست مجید قدمی، معاون آموزشی و پژوهشی حوزه هنری هم با اشاره به آمار گفت: سعی كردیم این همایش كه برگزار می‌شود در یك سطح كاملا علمی پژوهشی باشد. با 4هزار نفر برای این همایش مكاتبه كرده‌ایم و در این میان 400 مقاله پژوهشی ارسال شده، 55 مقاله آن پذیرفته شده است و قرار است 25 مقاله در دو روز 31 تیر و اول مرداد ارائه شود.

روابط عمومی موسسه تبیان