تبیان، دستیار زندگی
خانم یا آقای سالمند! اگر شما نگران این مسئله هستید که آیا تغذیه خوب و سالمی دارید، بیایید به هرم غذایی جدیدی که فقط مخصوص شما طراحی شده نظری بیندازید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هرم غذایی مخصوص سالمندان

هرم غذایی سالمندان

خانم یا آقای سالمند! اگر شما نگران این مسئله هستید که آیا تغذیه خوب و سالمی دارید، بیایید به هرم غذایی جدیدی که فقط مخصوص شما طراحی شده نظری بیندازید.

این هرم غذایی اصلاح شده به وسیله محققان دانشگاه محلی بوستون تنظیم و تهیه شده است. این هرم یک راهنمای غذایی است که مخصوص سالمندان 70 ساله و بالاتر از آن که سالم هستند و به صورت مستقل می توانند زندگی کنند می باشد.

چرا افراد سالمند به هرم غذایی خاص خودشان نیاز دارند؟

توضیح آن کاملا ساده است.

1- بدن سالمندان به کالری کمتری نیاز دارد، زیرابا افزایش سن، بافت عضلانی و ماهیچه ای کمتر می شود. فعالیت بدنی نیز کمتر از قبل می شود.

2- از طرفی همزمان با این تغییرات، افراد سالمند مانند سابق، به همان مقدار مواد مغذی و حتی در برخی موارد بیشتر از آن، نیاز پیدا می کنند.

به طور قطع سالمندان باید از غذاهایی استفاده نمایند که در عین حال که کالری کمی دارند، مواد مغذی آن ها بالا باشد. به عبارتی سالمندان از غذاهایی بیشترین بهره را می برند که دانسیته مواد مغذی آن بالا باشد.

بنابراین بیایید در هرم غذایی اصلاح شده برای سالمندان کنکاشی داشته باشیم. در اینجا نکاتی از مهم ترین توصیه ها آمده است:

* این هرم شامل غذاهایی است که دارای مواد مغذی کمیاب مانند ویتامین D ، کلسیم، ویتامین E و فیبر، در رژیم غذایی سالمندان هستند. بعضی از این غذاها عبارتند از شیر، ماست، پنیر، ماهی، تخم مرغ ، روغن ها ، غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات.

* با این که مصرف مواد غذایی تازه همیشه ارجح تر است، ولی در نبود آنها می توان از میوه ها و سبزیجات فریز شده و کنسرو شده استفاده کرد.

* وجود یک ردیف لیوان آب در پایین هرم، یادآور نوشیدن مایعات فراوان است. کم آبی معمولا در سالمندان بیشتر اتفاق می افتد و می تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند گیجی و آشفتگی در آنها شود. به خاطر داشته باشید که کافئین(در چای،قهوه و کولاها) موجب به هدر رفتن بیشتر آب بدن می شود.

* پرچم بالای هرم به ما یادآوری می کند که افراد سالمند به غذاها و مکمل های غنی شده با ویتامین D ، کلسیم و ویتامین B12 برای رفع نیازهایشان احتیاج دارند.

* فعالیت بدنی همان طور که در عکس نشان داده شده است باید برای افراد سالمند سبک تر و آسان تر در نظر گرفته شود؛ مانند پیاده روی ، باغبانی و ورزش های آئروبیک(شنا).

* نکته ای مهم:

از آن جایی که برخی سالمندان معمولا به کامپیوتر و اینترنت خیلی علاقه نشان نمی دهند یا توانایی کار با آن را ندارند، این وظیفه به عهده شماست تا توصیه های پزشکی و تغذیه ای مربوط به سالمندان را که در اینترنت مشاهده می کنید، به آنها بگویید یا نشان دهید.

به امید آن روزی که همه سالمندان زندگی سرشار از سلامتی و تندرستی داشته باشند.

مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه

منبع: http://health.yahoo.com/experts/nutrition/13610/a-new-food-pyramid-for-older-adults

*مطالب مرتبط:

تغذیه سالمندان

اهمیت میان ‌وعده‌ در سالمندی

رژیم غذایی سالم سالمندان

چه بخوریم تا سالم بمانیم(1) و (2)

نكاتی در مورد هرم غذایی

گروه های غذایی هرم

معرفی هرم غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.