تبیان، دستیار زندگی
خسرو شكیبایی بازیگر خاطره‌های «هامون»، «مدرس»، «خانه سبز»، «روزی روزگاری» در ردیف 144 شماره 24 قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برای همیشه آرام گرفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از وداع با خسرو خاطره‌ها

مراسم تشییع پیكر خسرو شكیبایی

خسرو شكیبایی در ردیف 144 قطعه‌ی هنرمندان آرام گرفت

خسرو شكیبایی بازیگر خاطره‌های «هامون»، «مدرس»، «خانه سبز»، «روزی روزگاری» در ردیف 144 شماره 24 قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برای همیشه آرام گرفت.

در حالیكه مراسم تشییع پیكر خسرو شكیبایی خیل عظیمی از مردم را به تالار وحدت كشاند، به دلیل ازدحام، برنامه فقط 45 دقیقه با سخنرانی صفارهرندی و ایرج راد در تالار وحدت همراه شد و سپس هنرمندان با همراهی مردم، خسرو شكیبایی را به سمت آرامگاه ابدی‌اش در قطعه هنرمندان بردند، كه پیش از این، علی‌اصغر گرمسیری، منوچهر نوذری، غلامحسین نقشینه، جلال مقدم، جمشید اسماعیلی خانی، رقیه چهره آزاد، جهانگیر فروهر، محمدعلی فردین، رضا سعیدی، نعمت‌الله گرجی، ایران دفتری،،‌ منوچهر حامدی، ‌علی حاتمی،‌جمیله شیخی، ید‌الله شیراندامی، رضا ژیان، اسماعیل ‌داورفر و داود اسدی در آنجا آرام گرفته بودند.

درحالیكه ازدحام جمعیت در بهشت زهرا (س) هم ادامه داشت؛ اما بخشی از سخنرانی‌ها در قطعه هنرمندان انجام شد.

محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف فراوان از درگذشت این هنرمند ارزشمند گفت: خسرو شكیبایی در واقع صاحب مرام بود و در برابر ارزشهای ایرانی و اسلامی متواضع بود. هنرش هیچگاه مایه‌ای برای تفاخر نبود؛ او همان كیمیای سعادت دیروز، امروز و فردای ماست خدایش رحمت كند كه جایش سبز است.

او تاكید كرد: خسرو شكیبایی یكی از ثمرات تئاتر، تلویزیون و سینمای كشور در سه دهه حیات بعد از انقلاب بود.

سیروس الوند كارگردان سینما هم به جمعیت فراوانی كه خسرو شكیبایی را تا قطعه هنرمندان بدرقه كرد، اشاره داشت و افزود: شكوه امروز درخور و شایسته خسرو شكیبایی است. او از بازیگرانی است كه در دهه 60 وارد سینما شد و از بازیگران فرهیخته دیگری مانند پرویز پرستویی و رضا كیانیان دعوت كرد تا در سینما كار كنند و با این كار اعتباری برای سینما كسب كرد.

این كارگردان با بیان اینكه خسرو شكیبایی با آثارش زنده است، ادامه داد: به جوانان امید دارم و آرزومندم كه جای او پر شود.

سپس پرویز پرستویی كه از ساعات اولیه امروز مسئول اداره كردن این مراسم را برعهده داشت، گفت: به نیابت از همه هنرمندان از خسرو شكیبایی می‌گویم و به نیابت از همه به عموم مردم ایران تسلیت می‌گویم؛ چرا كه روز درگذشت او نتوانستم به خانواده‌اش تسلیت بگویم.

او خطاب به خسرو شكیبایی گفت: بدان هستی و در قلب همه مردم ایران حضور داری، خسرو جان مرا ببخش كه نتوانستم با تو خداحافظی كنم و بدون اینكه تو را ببینم رفتی. اما می‌دانم تو نرفته‌ای و همیشه پیش ما هستی.

امین تارخ نیز با تسلیت گویی به حاضران در مراسم؛ گفت: شكیبایی هنرمند بزرگی بود و حضور گرم مردم این نكته را ثابت می‌كند.

به گزارش ایسنا، همچنین مراسم در تالار وحدت به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت مختصر برگزار شد؛ ساعت 9:15 دقیقه با تلاوت كلام الله مجید آغاز شد و تا 9:45 دقیقه هم به پایان رسید.

محمد حسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینكه تصویر روشنی از خسرو شكیبایی در ذهن جامعه ما نقش بسته و جاودانه خواهد ماند اظهار داشت: هنرمندان دو دسته هستند؛ یكی آنهایی كه از هنر حیثیت می‌گیرند و دیگر آنان كه به هنر حیثیت می‌دهند. خسرو شكیبایی از جمله هنرمندانی بود كه به جریان هنری حیثیت بخشید.

وی كه از جلسه هیات دولت در این مراسم حاضر شده بود سلام رئیس جمهور را به هنرمندان ابلاغ كرد.

ایرج راد كارگردان و بازیگر تئاتر هم در سخنانی با بیان اینكه یكی از پدیده‌های بازیگری از میان ما رفت، تصریح كرد:خسروشكیبایی از افتخارات این مملكت بود و باید برای به‌دست آوردن هنرمندی مثل او سالهای سال صبر كرد.

وی ادامه داد: شكیبایی 50 سال به هنر كشور خدمت كرد تا به اینجا رسید، او توان خودش را در تئاتر اثبات كرد تا به سینما آمد و در آنجا هم هنرآفرین بود.

پویا شكیبایی فرزند این هنرمند هم خطاب به جمعیت زیاد حاضر در تالار وحدت، گفت: این وسعت جمعیت را كه می‌بینم حس می‌كنم، پدر اینجاست و خوشحال هست كه اینجا آمدید و می‌بینم چقدر مهربانید و همه شما پدرم را دوست داشتید.

به گزارش ایسنا، پرویز پرستویی كه مدیریت و اجرای این مراسم را برعهده داشت؛ قبل از شروع برنامه بارها از حاضران خواست كه اجازه بدهند آمبولانس حامل پیكر خسرو شكیبایی وارد محوطه تالار وحدت شود و اظهار داشت: خسرو اینجا ایستاده و اجازه دهید وارد شود؛ او متعلق به شماست و راه را برایش باز كنید.

وی در بخش دیگری از این برنامه همچنین گفت: مسعود كیمیایی، عزت‌الله انتظامی ، ژاله علو هم اینجا هستند و دوست داشتیم كه صحبت كنند؛ اما نمی‌توانیم و به خاطر كثرت جمعیت ناچاریم مراسم را مختصر تمام كنیم.

در ادامه حسین بختیاری از دوستان صمیمی شكیبایی نیز در بخشی از این مراسم به یاد شكیبایی ترانه «نوبهار دل» را اجرا كرد.

در میان مردم؛ هنرمندان و مسئولان هم بودند. بهمن فرمان آرا، محمد مهدی عسگرپور، عزت الله انتظامی، حبیب رضایی، سیروس ابراهیم زاده، مسعود كیمیایی، همایون اسعدیان، امیر شهاب رضویان، مجید رجبی معمار، هادی مرزبان، تورج منصوری، رویا تیموریان، مسعود رایگان، رضا پورحسین، كامران ملكی، منوچهر شاهسواری، امیررضا خادم و مهندس جعفری‌جلوه ، سعید راد، جهانگیر الماسی، محمدرضا فروتن، ایمانی‌خوشخو، سیروس الوند، قطب‌الدین صادقی، مرتضی احمدی، امیرحسین مدرس، اسماعیل خلج، مهتاب كرامتی، سیاوش طهمورث و... از حاضران بودند.

در حاشیه:

*ازدحام جمعیت؛ باعث بسته شد خیابانهای اطراف تالار وحدت از جمله خیابان حافظ شده بود.

* پروین سلیمانی، اصغر بیچاره و عزت‌الله انتظامی از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند كه به دلیل ازدحام جمعیت؛ وضعیت حالی نامناسبی پیدا كردند و از مراسم خارج شدند.

*جایگاه ویژه‌ای برای هنرمندان درنظر گرفته شده بود كه با هجوم جمعیت هنرمندان از آن جایگاه خارج شدند.

*** بدلیل فشار بیش از حد جمعیت؛ خیمه‌ای كه بر بالای مزار خسرو شكیبایی نصب شده بود فرو ریخت و تنها داربست آهنی آن باقی ماند.

خسرو شكیبایی پس از سال‌ها نقش‌آفرینی در سینمای ایران، جمعه، 28 تیر، در سن 64سالگی بر اثر سكته‌ی قلبی در بیمارستان پارسیان از دنیا رفت.

منبع : ایسنا