تبیان، دستیار زندگی
همانا خداوند با غضب فاطمه غضبناک و با رضایت او خشنود مى شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محور رضایت الهی

فاطمه

سلسله نوشتارهای عصمت در اندیشه دینی درصدد است تا ضمن باز تعریف مفهوم عصمت، مهمترین پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است را بیان کرده و پاسخی درخور  به آن‌ها بدهد.

*****

عصمت حضرت زهرا علیها‌السلام با چه دلایلی ثابت مى‌گردد؟

  • آیه تطهیر

آیه 33 سوره احزاب به آیه تطهیر شهرت یافته است، بر اساس این آیه، اراده تخلّف ناپذیر خداوند بر این تعلّق گرفته است که هرگونه پلیدى را از اهل بیت علیهم‌السلام بزداید و آنان را به طور کامل پاک و پاکیزه گرداند.

پیامبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله پس از قرائت آیه تطهیر فرمودند:

«فأنا و اهل بیتى مطهرون من الذنوب؛ پس من و اهل بیتم از گناه پیراسته ایم» (الدرالمنثور، ج 5، ص 199)

بى‌تردید، فاطمه زهرا علیها‌السلام جزو اهل بیت پیامبر است و پیامبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله با شیوه‌هایى به یادماندنى، اهل بیت را به همگان معرفى نموده است.

همانا خداوند با غضب فاطمه غضبناک و با رضایت او خشنود مى شود

پیامبر گرامى براى آنکه وظیفه خویش را در تبیین آیات الهى به گونه شایسته‌اى بجاى آورند با به کارگیرى شیوه‌اى فراموش نشدنى و در مدت زمانى نسبتاً طولانى، آن هم به صورت هر روزه، به معرفى اهل بیت پرداختند. در روایتى از ابن عباس در این باره آمده است:

«رسول خدا تا نُه ماه، روزى پنج مرتبه، هنگام فرارسیدن وقت نماز به در خانه على بن ابى‌طالب مى‌آمدند و مى‌فرمودند درود و رحمت و برکات خدا بر شما اهل بیت باد. خداوند اراده نموده تا هرگونه پلیدى را از شما اهل بیت دور گرداند و به طور کامل و شایسته پاکتان سازد» (الدر المنثور، ج 5، ص 199)

  • روایات مخصوص به عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام

«ان الله - تبارک و تعالى - یغضب لغضب فاطمة و یرضى لرضاها؛ همانا خداوند با غضب فاطمه غضبناک و با رضایت او خشنود مى شود» (مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 366)

در این روایت رضایت و نارضایتى فاطمه زهرا علیهاالسلام محور خشنودى و ناخشنودى خداوند خوانده شده است و این حقیقت، جز عصمت همه جانبه آن حضرت، تفسیر دیگرى برنمى‌تابد. خداوند جز به اعمال صالح خشنود نمى‌گردد و هیچگاه به گناه و سرپیچى از فرمانش رضایت نمى‌دهد. اگر حضرت زهرا علیهاالسلام به گناه دست مى‌زد و یا حتّى فکر انجام آن را در سر مى پروراند، به چیزى خشنود گردیده بود که خدا از آن خشنود نیست، در حالى که در این روایت، رضایت الهى پیوندى ناگسستنى با خشنودى فاطمه علیهاالسلام یافته است.


پرسمان عصمت، واحد پاسخ به سوالات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با اندکی تصرف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.