تبیان، دستیار زندگی
میوه‌ها به‌ دلیل دارا بودن املاح و ویتامین ها، تأثیر به‌ سزایی در سلامت بدن از جمله پوست و مو دارند. میوه‌ها سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های C و A بوده و برای رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر و سودمند هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر میوه‌ها بر سلامت موها

میوه

میوه‌ها به‌ دلیل دارا بودن املاح و ویتامین ها، تأثیر به‌ سزایی در سلامت بدن از جمله پوست و مو دارند. میوه‌ها سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین های C و A بوده و برای رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر و سودمند هستند.

مصرف مداوم میو‌ه‌ها در پیشگیری از بیماری‌‌های مختلف خصوصاً بیماری‌های پوست و مو، مانند ریزش موها و حتی درخشندگی، استحکام و رشد و نموشان نقش چشمگیری را ایفا می ‌کنند و طراوات و زیبایی را به پوست و مو می‌ بخشند.

دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در این زمینه معتقد است: "اصولاً میوه‌ها و سبزی‌های تازه، انواع و اقسام ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می ‌رسانند و وجود این مواد در سلامت پوست و مو مؤثر است. خوردن میوه‌ها به ‌دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، فرآیندهای تخریبی موجود در پوست و مو را تا حدودی کاهش می ‌دهد. همچنین پوست و مو در اثر عوامل آسیب‌رسان بیرونی مثل آفتاب ، داروها، سن و ... آسیب‌پذیر خواهند بود."

وی معتقد است:

"افراد با خوردن میوه‌های تازه می‌ توانند ویتامین‌های موجود در آنها را جذب کنند و از تخریب و ریزش مو جلوگیری نمایند. این در حالی است که مالیدن عصاره ی آنها روی سر به دلیل عدم جذب شدن، فایده‌ای ندارد. حتی کرم‌های گیاهی نیز می‌ توانند باعث لطافت و مرطوب‌کنندگی پوست و مو شوند، ولی هرگز سلامت پوست و مو را در پی ندارند."

در حالی که دکتر صفایی‌پور، متخصص پوست و مو می‌ گوید: "خوردن میوه‌ها و مالیدن آنها روی موها، تفاوت چندانی در سلامت و رشد آنها ندارند، فقط تا حدودی می ‌توانند پروتئین‌ها را به موها برسانند. به‌ عنوان مثال ماده پروتئینی موجود در سویا سبب درخشندگی موها می ‌شود، ولی باعث استحکام موها نمی ‌شود. همچنین موادی مانند روغن بادام شیرین به‌ عنوان مرطوب‌کننده‌ نقش مفیدی دارد، ولی سلامت موها را سبب نمی‌ شود."

شادی الهی، متخصص تغذیه خاطر نشان می کند: "میوه‌ها و سبزی‌ها به‌ دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی، نقش مهمی را در رشد و حفظ موها دارند. همچنین مصرف غذاهایی مانند نان سبوس دار و برنج که منابع سرشار ویتامین های گروه B و مرکبات و میوه هایی مثل کیوی که حاوی ویتامین C هستند، نیز در رشد و نمو موها تأثیر به سزایی دارند.

عنصر روی که به وفور در گوشت قرمز و منابع پروتئینی یافت می‌ شود، از جمله عناصری است که استحکام موها را سبب شده و از ریزش آنها جلوگیری می ‌کند.

استفاده از میوه‌ها به ‌طور موضعی، تأثیری بر رشد و نمو موها ندارند، زیرا مدت زمان تماس با این مواد کوتاه است. همچنین تأثیر شامپوهای حاوی مواد پروتئینی نیز روی استحکام و رشد موها به اثبات نرسیده است.

برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها باید به مقدار قابل توجهی از میوه‌ها، سبزی‌ها، آب‌میوه‌های گوناگون مخصوصاً آب هلو، انگور، زردآلو ، توت‌فرنگی و عصاره خرما استفاده کرد.

مصرف مغزها مثل بادام، پسته و بادام زمینی به دلیل داشتن پروتئین، ویتامین های B1 و B2 برای درمان شوره سر، ریزش مو و تقویت و درخشندگی موها توصیه می ‌شود.

افراد مبتلا به شوره سر و ریزش مو می ‌توانند هفته‌ای یک یا دو مرتبه با روغن زیتون سرشان را ماساژ دهند که علاوه بر استحکام و درخشندگی موها، از سفید شدن آنها هم جلوگیری می ‌کند."

منبع:هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

موها هم گرسنه می شوند

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1) و (2)

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

چگونه و با چی سرم را بشویم؟

چطور موهای بلند را باید شست؟

ریزش موی سر در آقایان

ریزش موی سر در خانم ها

بهداشت مو

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.