تبیان، دستیار زندگی
تاتو همان خال كوبی است كه درقدیم انجام می شده است، با این تفاوت كه در زمان های قدیم از تصاویر شیر و اژدها برای اثبات پهلوانی استفاده می شد و امروزه صرفاً جهت آرایش، خط باریكی روی پلك چشم ، داخل ابرو یا دور لب تاتو می شود . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاتو و عوارض ناشی از آن

تاتو همان خال كوبی است كه درقدیم انجام می شده است، با این تفاوت كه در زمان های قدیم از تصاویر شیر و اژدها برای اثبات پهلوانی استفاده می شد و امروزه صرفاً جهت آرایش، خط باریكی روی پلك چشم ، داخل ابرو یا دور لب تاتو می شود .

برای تاتو كردن از سوزن های مخصوص استفاده می شود و این كار غیر از درد فراوان ، خونریزی زیادی هم به همراه دارد . پس از خال كوبی نیز رعایت نكردن بهداشت فردی ، می تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناكی چون ایدز و هپاتیت قرار دهد.

تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران كبدی در ایران نشان می دهد كه یكی از بیماری های شایع عفونی و مسری در كشور ما هپاتیت است . اغلب اوقات هپاتیت نوعC و گاهی نیز هپاتیت نوعB به صورت مزمن باقی مانده و می تواند به نارسایی كبد و نیز سرطان این عضو حیاتی منجر شود .

هر دو نوع این هپاتیت از طریق خون منتقل می شوند ، ولی تحقیقات گسترده نشان می دهد كه تاتو می تواند یكی از روشهای انتقال هپاتیت به خصوص هپاتیت نوعC باشد.

همچنین كسانی كه خال كوبی می كنند 9 برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیتC قرار دارند، در حالی كه در افراد بدون خال كوبی این بیماری بسیار كمتر دیده می شود.

انجام خال كوبی در محلهای سنتی و آلوده ، اندازه و بزرگی خال كوبی ، همچنین استفاده از رنگهای سفید، زرد ، نارنجی ، قرمز، احتمال ابتلا فرد به این بیماری ها را افزایش می دهد.

سایر بیماری های عفونی مثل هپاتیتB، سیفیلیس، جذام و سل نیز می تواند از طریق خال كوبی یا تاتو منتقل شوند.

متاسفانه امروزه خال كوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان ما رایج شده است، در حالی كه اكثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناك عفونی از این طریق بی اطاع هستند.

.

در خصوص ایدز نیز ثابت شده است، ویروسی كه موجب ابتلا به این بیماری می شود، از سه راه اصلی آمیزش جنسی ، انتقال خون  و فرآورده های خونی آلوده و مادر آلوده به بدن افراد سرایت می كند.

تحقیقات نهادهای علمی نشان داده است كه به واسطه تماس سوزن با خون در عمل خال كوبی  ، خطر ابتلای فرد به ایدز زیاد است و این دسته از افراد در مجموعه گروه های پرخطر قرار می گیرند.

پزشكان تاكید می كنند كه حتی با رعایت نكات بهداشتی ، خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری های عفونی در كسانی كه خال كوبی می كنند ، زیاد است و این ادعا كه در تاتو از وسایل مخصوص استفاده می شود، به هیچ وجه یك ادعای منطقی و علمی نیست.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.