تبیان، دستیار زندگی
مدال نگیریم، ضعف مدیران ورزشی است برنامه‌های تیمهای كشتی كاملا اجرا نشده است در انتخـابـات كمیته‌ی ملـی المپیك شـركت مـی‌كنم مهندس مصطفی هاشمی طبا صبح امروز در نشست مسوولان كمیته‌ی ملی المپیك با نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت:...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاشمی طبا درجمع خبرنگاران:

اگر 8 مدال نگیریم، ضعف مدیران ورزشی است

برنامه‌های تیمهای كشتی كاملا اجرا نشده است

در انتخـابـات كمیته‌ی ملـی المپیك شـركت مـی‌كنم

مهندس مصطفی هاشمی طبا صبح امروز در نشست مسوولان كمیته‌ی ملی المپیك با نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت: از میان 39 ورزشكاری كه از سوی ایران به المپیك آتن اعزام خواهند شد، پتانسیل كسب 8 مدال وجود دارد كه اگر در نهایت این امر محقق نشود باید ضعف را در میان مسوولان و مدیران ورزش كشور جستجو كرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس مصطفی هاشمی طبا رییس كمیته‌ی ملی المپیك كه در فاصله 60 روز مانده تا آغاز بازی‌های المپیك آتن در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی سخن می‌گفت با اشاره به بحث مدال‌آوری تیم ایران در المپیك آتن، تصریح كرد: كاروان اعزامی پتانسیل كسب 8 مدال را دارد و اگر نتایج خوبی كسب نكنیم، همه در این امر مسوول هستند. به هر حال در این مجموعه دوازده تا پانزده قهرمان المپیك و جهان حاضرند و با شانس كسب مدال به المپیك می‌روند كه باید مدیریت خوبی بر این ورزشكاران حاكم باشد. اگر آنها خوب هدایت نشوند دلیل آن ضعف مدیریت از بالاترین نقطه تا پایین‌ترین آن است.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال كه چرا رشته‌های تیمی ایران به سوی المپیك حركت نمی‌كند، گفت: این مساله به جو عمومی حاكم بر كشور بستگی دارد. به عنوان مثال آیا اقتصاد ما و یا مدیریت اقتصادی ما به سوی اقتصاد جهانی حركت می‌كند؟ ما هنوز در كشاورزی مانند هزار سال پیش عمل می‌كنیم. به طور كلی با ضعف نظام اجرایی كشور، تربیت بدنی نیز بسیار ضعیف‌تر عمل می‌كند. از سوی دیگر ورزش جدی گرفته نمی‌شود و سطح قاعده‌ی ورزش ما ضعیف است. با این وجود چگونه می‌توان در جهت عالی حركت كرد. البته در المپیك آتن نسبت به المپیك گذشته از لحاظ كمی و كیفی در شرایط بهتری قرار داریم. تنها یك مقدار تیم وزنه‌بردرای ایران با مشكلاتی مواجه شده بود و این تیم نیز رفته رفته به شرایط مطلوب نزدیك می‌شود.

وی در ارزیابی خود از وضعیت كشتی، گفت: ما با مسوولان تمام فدراسیون‌ها بحث‌های مختلفی در مورد ارایه‌ی برنامه‌ی منظم داشته‌ایم و برخی فدراسیون‌ها به این مورد پاسخ مثبت داده‌اند، اما تیم ملی كشتی آزاد پس از مدت‌ها برنامه‌ی خود را خرداد ماه به كمیته‌ی ملی المپیك ارایه داد كه متاسفانه آن طور كه از نزدیك شاهد بودم، این برنامه‌ها به صورت كامل اجرا نشد و این مساله در مورد كشتی فرنگی نیز صدق می‌كند. من بحث لیاقت و یا عدم لیاقت مربیان تیم ملی را مطرح نمی‌كنم، اما می‌خواهم همان گونه كه برنامه‌ای ارایه می‌شود، طبق برنامه عمل كنند.

رییس كمیته ملی المپیك در ادامه گفت: مسوولان فدراسیون كشتی در جلسات خصوصی كمیته‌ی ملی المپیك مطالبی را عنوان می‌كنند كه با مباحث مطرح شده در مطبوعات كاملا متفاوت است. در جلسات خصوصی ما صحبت از امیدواری است ولی در مطبوعات شاهد اظهارات نادرستی در مورد عدم كسب نتیجه‌ی مطلوب در المپیك آتن هستیم. به هر حال نباید مشكلات كشتی‌گیران بزرگنمایی شود و باید در جهت حمایت قدم برداریم به طوری كلی باید فضای امیدواری در كل كشور حاكم باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه حضور امیررضا خادم در المپیك آتن، تصریح كرد: یك بار عقیده‌ی شخصی خود را بیان كردم و به نقطه نظر فنی قضیه كاری ندارم. اما به عقیده‌ی من وی باید در آتن شركت كند. البته اختیار این كه چه كسی در المپیك شركت كند بر عهده‌ی كمیته‌ی ملی المپیك است ولی من این اختیار را به فدراسیون داده‌ام تا در این مورد قضاوت كند. به هر حال ما در وزن 84 كیلوگرم دارای شانس‌های یكسانی هستیم و بهتر است كه در المپیك از خادم استفاده كنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هاشمی طبا در ادامه با اشاره به بازی‌های كشورهای اسلامی، اظهار داشت: در مورد حضور ایران در بازی‌های كشورهای اسلامی مشكلاتی بوجود آمد كه در صورت عدم حل مشكلات در این بازی‌ها حضور نخواهیم داشت. در نقشه‌ای كه كشور عربستان (میزبان بازی‌ها) از حدود كشورهای حاضر در این بازی‌ها ارایه داده، خلیج فارس به عنوان خلیج عربی معرفی شده و در حالی كه همه‌ی كشورهای منطقه دارای اسم هستند، نامی بر روی منطقه‌ی ایران نوشته نشده و مرز میان دو كشور ایران و عراق وجود ندارد. قاعدتا این مشكلات سهوا نبوده و با توجه به بروز چنین مشكلی درخواست تصحیح این نقشه را به عربستان داده‌ایم، چراكه مشكل بوجود آمده بر خلاف منافع ایران است.

وی در پاسخ به این سوال كه پس از مدت‌ها حضور در راس ورزش كشور آیا از عملكرد خود راضی هستید یا خیر؟ گفت: نمی‌گویم كه عملكردم موفقیت آمیز نبوده ولی در این مورد باید دیگران به قضاوت بنشینند كه ما چه كرده‌ایم. همچنین طبیعتا در انتخابات آتی كمیته‌ی ملی المپیك شركت خواهم كرد.

رییس كمیته ملی المپیك در مورد نحوه‌ی كنترل دوپینگ ورزشكاران، تصریح كرد: بنا به توصیه‌ی WADA (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) در سازمان تربیت بدنی باید یك تشكیلات ملی ضد دوپینگ بوجود می‌آمد كه سازمان تربیت بدنی، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ را تشكیل داد. اما پس از تفاهم نامه‌ی WADAو IOC (كمیته‌ی بین‌المللی المپیك) مقرر شد؛ همكاری لازم بین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران و شورای عالی مبارزه با دوپینگ كمیته‌ی ملی المپیك بوجود آید كه در نهایت با توجه به بحث برون مرزی المپیك، این كمیته‌ی ملی بود كه باید كنترل دوپینگ ورزشكاران را انجام می‌داد.

بنابر گزارش ایسنا، در ادامه دكتر شریف دبیر كمیته‌ی مبارزه با دوپینگ كمیته‌ی ملی المپیك در مورد مبارزه با دوپینگ ورزشكاران المپیكی، خاطرنشان كرد: با توجه به مدت زمان كم باقی مانده تا المپیك كار سختی پیش روی ما قرار دارد و می‌توان گفت كه اكنون در وضعیت قرمز به سر می‌بریم. اما در یك مرحله‌ی زمانی كوتاه از ورزشكاران اعزامی به المپیك آتن دو بار نمونه‌گیری ادرار به عمل آمد و برای اولین بار نیز در كشور نمونه‌گیری خون را انجام خواهیم داد.

در این نشست بهرام افشارزاده گزارشی از نحوه‌ی كسب سهمیه‌ی ورزشكاران المپیكی در رشته‌های مختلف و آخرین وضعیت اردوهای آمادگی این رشته‌ها را مورد بررسی قرار داد و گفت: امیدواریم با توجه به فعالیت‌هایی كه تا كنون انجام شده همه دست به دست هم دهیم تا این ورزشكاران در المپیك آتن موفق شوند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا مسوولان كمیته‌ی ملی المپیك از عملكرد كشتی‌گیران حاضر در اردو رضایت دارند توضیح داد: با توجه به مدت زمان كم باقی مانده تا المپیك آتن و لیگ كشتی كه به اتمام رسید، شرایط نامطلوبی بر كشتی‌گیران حاكم بود به طوری كه پس از لیگ آسیب دیدگی‌ها افزایش یافت و روند معمولی تمرینات از روال خارج شد. ولی از ابتدای سال جاری همه‌ی فعالیت‌های كشتی‌گیران و مربیان بدور از حاشیه شروع شد تا آنها به فرم ایده ال برسند.