تبیان، دستیار زندگی
مهمترین مؤلفه یك كشتزار درجه حاصلخیزی آن است و هرزمین بسته به درجه استعداد و حاصلخیزی خود ، قابلیت پرورش انواع خاصی از محصول با كمیت و كیفیتهای مختلفی را دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مادری برای آینده

كمی دورترها را هم نگاه كنید (1)

پدر و مادر آینده

مبحث انتخاب همسر طیف وسیعی از مطالب را در بر می گیرد که باعناوین مختلف و رویکردهای متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد.  در اینجا می خواهیم وسعت نظر بیشتری پیدا كنیم و در زندگی ، كمی دورترها را ببینیم و افق دیدمان را تا سالهای متمادی پس از ازدواج گسترش دهیم. وسعت نظری كه به وسیله آن به هنگام همسر گزینی ، تنها همسر انتخاب نكنیم ، بلكه یك مربی و یك پرورش دهنده برای فرزندان آینده مان انتخاب كنیم .

پرورش جسمانی فرزند در جسم مادر تنها بعد ظاهری و آشكار این پدیده شگرف است و پرورش بعد روحی و روانی انسانها نیز تا حد زیادی ریشه در وجود مادران دارد ، از اینرو حضرت حق – جل و علا – زنان را تشبیه به كشتزار نموده است. مهمترین مؤلفه یك كشتزار درجه حاصلخیزی آن است و هرزمین  بسته به درجه استعداد و حاصلخیزی خود ، قابلیت پرورش انواع خاصی از محصول با كمیت و كیفیتهای مختلفی را دارد. زنان نیز همینطورند ، مثل انواع كشتزارها خوب و بد دارند  و  نقش مهمتر و والاتری نسبت به پدران در پرورش فرزندان دارند ،

همچنانكه جسم فرزند در جسم مادر رشد می كند و ریشه می گیرد ، روح فرزند نیز ریشه در خصوصیات روحی مادر دارد.

از اینرو محصول زمین طیب ، گیاه پاك و سالم است . و انتخاب همسر در واقع انتخاب كشتزار است ، كشتزاری برای پرورش فرزندان و معلمی برای آنها .

اگر در زمینهای كویری ، درخت یا گیاهان سرسبز مشاهده نمی شود ، بدین خاطر است كه آن زمینها ، قدرت پرورش گیاهان سرسبز و پر محصول را ندارند ، زنان نیز همینطورند ، آنانی كه وجودشان همچون كویر خالی از صفات نیك و خصلتهای پسندیده است، هیچگاه نمی توانند فرزندانی سالم و مفید تحویل جامعه بدهند . عواملی همچون علم و معرفت ، فضایل اخلاقی همچون محبت ، صبر ، معنویت ، شجاعت ، سخاوت ، عفت و حیاء و … موجب پرورش فرزندانی نیكو و عواملی همچون جهل و حماقت ، رذایل اخلاقی همچون بی مهری ، كم حوصلگی ، حسادت ، غیبت ، هرزگی ، یكدندگی ، كج خلقی و … موجب پرورش فرزندانی پژمرده و ضعیف و یا مضر به حال خود و جامعه است .از اینرو بایستی خوب نگریست و تحقیق كرد و اندیشید كه این زمین ، چگونه زمینی است .

حضرت علی علیه السلام به برادرش عقیل فرمود ، زنی را برای من در نظر بگیر كه از برجستگان و شجاع زادگان عرب باشد تا او را همسر خود گردانم و از او دارای فرزندی دلاور و جنگجو شوم .عقیل به حضرت گفت : با فاطمه كلابی ازدواج كن كه در تمام عرب ، دلیرتر و شجاع تر از آباء و اجداد او نیست .(1)

از دیگر معیارهای حاصلخیزی خاك ، سفتی یا سستی خاك است ،  هر چه خاك نرم تر باشد، گیاه بهتر می تواند تنفس كند و ریشه هایش را گسترش دهد و شاداب تر و قویتر شود . مادر باخلق و خوی نرم. بچه های خوش خلق و با استقامتی بار می آورد و خلق عبوس بچه های پژمرده و ضعیف و ناتوانی تحویل جامعه می دهند كه اغلب هم ، غیر مفید از كار در می آیند .

فاكتور دیگر حاصلخیزی خاك ، عمق خاك زراعی است. عمق خاك زراعی مثل عمق سطح معرفت و شعور زنان است وهر چه این عمق بیشتر باشد فرزندانی بهتر می توانند تربیت کنند. زنهای بددل ، بی حیا و بدزبان و امثالهم را یا اصلاً        نمی شود به صراط مستقیم آورد یا به سختی می توان آنها را تغییر داد ، فرزندانی هم كه از آنها به عمل می آیند تا حد زیادی خصوصیات مادرشان را به ارث می برند.

تغییر دادن شخصیت همسر پس از ازدواج ممکن اما کار مشكلی است.  نتیجتاً بهتر است فرد بجای اینكه بخواهد یك شخصیت ناسالم و ضعیفی را  اصلاح كند و به سامان برساند ، دنبال یك شخصیت سالم باشد . جوانان به هنگام انتخاب همسر بایستی بسیار تأمل كنند ،

آنها تنها همسری برای خویش انتخاب نمی كنند ، بلكه مادری برای فرزندان آینده خویش انتخاب می كنند

و اهمیت این موضوع انسان را وا می دارد تا بیشتر درباره خصوصیات و خصلتهای همسرآینده تحقیق و  تأمل نمایند .

مادر اولین معلم فرزند است پس یا درس محبت و معنویت می دهد یا درس شرارت و هرزگی و یا درس بی خیالی و وقت گذرانی ، اما هیچ معلمی بیش از آنچه كه می داند و بلد هست نمی تواند بیاموزاند ، پس اگر می خواهید فرزندان آینده تان ، به صفات نیك انسانی متصف شوند ابتدا معلم خوبی كه مادرشان باشد را انتخاب كنید .

در مقاله بعد نگاهی داریم به ویزگی هایی که درانتخاب همسر ،به عنوان پدر آینده فرزندانمان باید مد نظر داشته باشیم.

پی نوشت:

1- تنقیح المقال ، ج 3 ، فصل النساء ، صفحة 70

منبع: مدرسه علمیه نرجس

مقالات مرتبط

یک همسر مناسب چه خصوصیاتی دارد

زیبایی و ماجرای ازدواج

سن ازدواج

زن بزرگتر از شوهر عیبی دارد

قبل از انتخاب همسر این مسائل را در نظر بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.